Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Hmmm... syning på svensk :-/

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432

    Hmmm... syning på svensk :-/

    Jeg har lånt nogle numre af Ottobre-magasinerne på biblioteket. Der er nogle t-shirts med V-hals, som jeg gerne vil sy, men jeg har problemer med at forstå vejledningen, som er på svensk.

    Der står flg. om V-halsen:
    "Vik halsringningsremsan räta mot räta vid MF-punkten och sy ett litet formveck (V=halsringning) på remsan."

    Det er primært det med kursiv, jeg ikke forstår.

    Skal jeg bare sy en skrå stikning, så V'et bliver formet, og hvad skal jeg i så fald gøre med den "tut" af rib, der kommer på indersiden af t-shirten?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Måske er det netop den lille tut det handler om. Man skal sandsynligvis sy et lille skråt læg på "remsen".

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bjerringbro
    Indlæg
    6
    Det lige stykke rib som du har klippet til halsen, skal have en vinkel i V'et, som du har klippet på t-shirten. Når du plejer at sy en rib sammen, plejer du at sy lige ud, ved denne t-shirt skal du have lavet et V, eller vinkel på din søm på ribben. Ribben skal være længst yderst og gå ind i en spids midt på, og igen sy ud mod kanten på modsat side, som hvor du startede. Jeg vil foreslå at du laver en prøve i noget rester, så du kan se hvordan det kommer til at se ud. inden du syr i det rigtige stof, og for at det kommer til at se pænest ud, er du nødt til at klippe ind til ca 3/4 cm sømrum, for at du kan få spidsen til at sidde pænt, når du er færdig med t-shirten. håber at forklarningen giver mening for dig.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Tak!

    Jeg skal lige være sikker på, jeg forstår det rigtigt. Jytte, vil du klippe spidsen FØR du syer? For som jeg læser vejledningen (teksten før det, jeg har citeret), så syr de først ribben på og laver så V'et bagefter. Det giver jo den der "tut" på indersiden af trøjen, som jeg så ikke ved, hvad jeg skal gøre ved. Men måske presser man den bare og lade den sidde løst...?

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bjerringbro
    Indlæg
    6
    Jeg vil sy først, for at se om der er den rigtige vinkel, og så først klippe, når den sidder rigtig, altså bagefter. Men det jeg har forklaret er syet indvendig. Det der er forklaret på svensk, er syet udvendig, så sømmenrummet er synlig på bagsiden.
    Den der tut, efter den svenske anvisning, kommer til at ligge dobbelt bagpå, som en V modsat forsiden, altså folde den så den ligger på midten af V'et og ikke til en af siderne. Men det kommer an på tykkelsen på ribben, hvordan det kommer til at se ud. Hvis ribben er tynd, kan det gå an, men hvis det er alm. rib eller kraftigere rib, bliver det ikke så godt, det bliver som en tyk klump, der sidder i spidsen på V'et. Men der er forskellige måder at gøre tingene på, og der er kunsterisk frihed, så man kan gøre som man bedst selv kan.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Tusind tak, Jytte. Jeg vil prøve mig frem og se, om jeg kan få en kunsterisk flot v-hals ud af. :D

    Ellers må jeg jo kaste mig ud i det med at sy V'et først og så sy ribben på trøjen efterfølgende (uha, mon jeg kan finde ud af det?).

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Se bare her... Jeg fandt denne vejledning på nettet:
    http://heiltspesiell.blogspot.dk/200...for-trinn.html

    Det er ikke som beskrevet i den svenske vejledning, men er det sådan, du normalt ville lave det, Jytte?

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    05 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bjerringbro
    Indlæg
    6
    ja der er lige nøjagtig sådan jeg laver det. Super godt du fandt sådan en god vejledning med billeder.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •