Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Mad af rester

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Mad af rester

    Stod lige igår med en del rester fra gæstebudet om lørdag.
    Jeg havde ca 700gram rodfrugter - 4 kartofler - en 4 dl god sovs og 2 andebryster.
    Hvad skulle/kunne det blive til .
    Ja biksemad kan alt jo blive til, men det gad jeg ikke rigtig spise så jeg fin hakket rodfrugterne + kartoflerne med en kniv lagde det i et fad sammen med et fint skåret løg - 1 lag lasange plader overpå.
    Tog skindet af andebrysterne skar dem i skiver og blandede dem med sovsen, oven på pladerne med det - 1 lag plader til og et godt drys ost oven på dem, ind i ovnen ved 175 grader ½ time.

    Gemalen : Jeg tror vi skulle have rester

    Har du en god "reste" opskrift, vi skal jo i Danmark have reduceret vores mad spild, og den er vi med på her i huset.
    Sidst redigeret af hundeuld : 14-01-2013 kl. 11:47
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    23 Jul 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    136
    DET lyder lækkert...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    700 rodfrugter? Forhåbentlig var I meget sultne.

  4. #4
    cubik Gæst
    Her er et forslag til simre mad, som tager max 30 min at tilberede.

    Man tager hvad man har af rester af kød, ca. 400 g, samt grøntsager. finsnitter ca et 1/4 hvidehålshoved. Hvis ikke der er porrer eller løg imellem grøntsagerne, tilsætter man for smagens skyld 1 grofthakket løg.

    Kødet bruner man let og tilsætter derefter hvidkålen sammen med 1 dl vand, ca.1 tsk. karry, ca. 1 1/2 spsk paprika, samt salt og peber efter smag.
    Når kålen er blevet mør hældes grøntsagerne i gryden og varmes igennem.

    Servers som biksemad med rugbrød og rødbeder til.

    Retten kan også laves i en römertofh/stegeso med friske gøntsager og råt kød. Her tilsættes der ikke noget vand. Stegetid her er ca 2 timer, gerne i længere tid, ved 175 gr.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    700 rodfrugter? Forhåbentlig var I meget sultne.
    gram
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2008
    Geografisk sted
    sæby
    Indlæg
    73

    Smiler

    Super god ide med tips til at få brugt rester! Jeg har netop meldt mig ind i "Stop spild af mad" for at gøre noget aktivt i forhold til mit nytårsfortsæt om at begrænse mængden af mad, som jeg smider ud! Men jeg savner i den grad ideer til "reste-retter", som familien gider spise! Derfor hilser jeg denne tråd meget velkommen!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2009
    Geografisk sted
    Nørresundby, nordjylland.
    Indlæg
    316
    Her i juledagene, så jeg et program i fjernsynet med Jamie Oliver, hvor han brugte alle resterne fra juledagene, til at lave super lækre retter de efterfølgende dage. Desværre har jeg ikke kunne finde programmet siden, det så ellers super godt ud, det han fik bikset sammen
    Smil fra
    Carina
    Nu med helt ny blog!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Jeg så engang på tv et forslag om at man én dag i ugen ryddede op i køleskabet og så lavede en pizza hvor man kunne bruge de rester man havde på den, ikke bare mixet sammen, men måske dele pizzaen op i felter med forskellig på, jeg har prøvet det og både kød rester og pålæg kan bruges,
    Her er lidt forslag.

    forresten.taenk.dk/hvad-kan-jeg-gøre

    www.stopspildafmad.dk/opskrifterograad.html

    www.rolflund.dk/restemad.htm

    http://www.maduniverset.dk/kategori....ter-opskrifter

    klidmoster.dk/2011/01/stop-spild-af-mad-2-gryderetter-af.html


  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Der bliver mange gange nogle skiver hamburgryg tilbage.
    Dem bruger vi nogen gange til en omelet, andre gange til mormors hamburgrygskoteletter
    Man tager en skive rest færdig kogt hamburgryg ca 1 cm tyk - smøre dem med en god sennep på begge sider og dyp dem i rasp, så skal de på panden og steges gyldne ca 4 min på hver side.
    Vi ynder at få ærter -gulerød - blomkål til hamburgryg og der er der også mange gange noget til rest. Jeg laver en lys sovs af kartoffelvandet og en maggi terning, alle rest grøntsageren kommer deri, vupti en ny middag af rester.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    25 Mar 2010
    Geografisk sted
    8700 Horsens
    Indlæg
    397
    En rest hamburgerryg og nogle grøntsagsrester er super i en gratin.
    Husk at smile til verden - så smiler verden til dig.
    Medlem af føs'dags-gruppe 2

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •