Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 20 af 20

Emner: Hvornår ryder juletræet ud????

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    06 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    197

    Smiler

    Hej.
    Det kom først ud 3. Juledag.
    Knus fra Lene.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    16 Nov 2012
    Geografisk sted
    Holbæk
    Indlæg
    5
    Jeg finder julepynte frem den 1. søndag i advent og den 2. januar bliver det hele pakket sammen igen.

    Mine forældre har altid haft det til Helligetrekonger, det havde min bedsteforældre også.

    Jeg har lige læst i vores lokal-blad hvor præsten opforder til at man kommer og synger jule ud, da helligetrekonger er efter en gammle skik den sidste dag i juletiden, det er den dag, man pakker julepynten ned og julens salmer synges for sidste gang, inden også de pakkes ned. Ja så ved man det...

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    27 Oct 2009
    Geografisk sted
    7280 Sdr. Felding, Midtjylland
    Indlæg
    66
    I mit barndomshjem pyntede "julemanden" træet natten mellem d. 23. og 24. december. Mine forældre havde flere stuer, og når vi stod op d. 24. var døren ind til stuen med træet låst, og gardinerne trukket for. Døren ind til stuen blev først åbnet efter julemiddagen når alt var ryddet op, og de levende lys på træet var blevet tændt.

    Jeg har delvist ført denne tradition videre. Aftenen/natten til d. 24. december, når børnene er faldet i søvn, pynter jeg træet. Vi har kun et køkken/alrum, så træet kan ikke gemmes til efter julemiddagen, men magien er der dog stadig for børnene, for om morgenen når de står op, er de meget spændte på at se, om "julemanden" nu har været der og pynte træet.

    Efter julemiddagen tager min mand børnene med ind på et af deres værelser, og læser en historie for dem. Imens lægger jeg pakkerne under træet, og tænder de levende lys. Herefter danser vi om træet og pakker gaverne op.

    Når lysene er brændt ned bliver de elektriske lys tændt, og vi nyder træet indtil d. 6. januar ligesom i mit barndomshjem. Falder den på en arbejdsdag, venter jeg dog oftest med at rydde træet indtil den følgende lørdag.
    Jonna S. Petersen

  4. #14
    nette strik Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af jspetersen Se meddelelser
    I mit barndomshjem pyntede "julemanden" træet natten mellem d. 23. og 24. december. Mine forældre havde flere stuer, og når vi stod op d. 24. var døren ind til stuen med træet låst, og gardinerne trukket for. Døren ind til stuen blev først åbnet efter julemiddagen når alt var ryddet op, og de levende lys på træet var blevet tændt.

    Jeg har delvist ført denne tradition videre. Aftenen/natten til d. 24. december, når børnene er faldet i søvn, pynter jeg træet. Vi har kun et køkken/alrum, så træet kan ikke gemmes til efter julemiddagen, men magien er der dog stadig for børnene, for om morgenen når de står op, er de meget spændte på at se, om "julemanden" nu har været der og pynte træet.

    Efter julemiddagen tager min mand børnene med ind på et af deres værelser, og læser en historie for dem. Imens lægger jeg pakkerne under træet, og tænder de levende lys. Herefter danser vi om træet og pakker gaverne op.

    Når lysene er brændt ned bliver de elektriske lys tændt, og vi nyder træet indtil d. 6. januar ligesom i mit barndomshjem. Falder den på en arbejdsdag, venter jeg dog oftest med at rydde træet indtil den følgende lørdag.

    Dejligt at læse, jeg kan ligefrem fornemme hvor varmt og hyggeligt det er hos jer juledag og aften.
    Flot at du fører traditionen videre.

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Da jeg ikke længere tåler at have gran indendøre, købte vi sidste år et juletræ hos Jem og Fix, som kan genbruges. Så nu står det her fra Lillejuleaften, hvor det bliver pyntet og til 6. januar, hvor det pakkes sammen
    og Julemor

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    18 Aug 2007
    Geografisk sted
    Kbh
    Indlæg
    193
    Jeg plejer at tage julepynten ned inden nytår men nu har jeg været forkølet så jeg har kun lagt nisserne væk
    Resten kommer væk imorgen

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    21 Jan 2011
    Geografisk sted
    Esbjerg V.
    Indlæg
    2.733
    Jeg plejer at fjerne pynt og træ i starten af det nye år - har endnu ikke nået det - men regner med at det bliver i denne weekend :)

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Vi skal da have tændt vores i aften, lige som vi har haft lyskæden tændt de andre aftener mellem Lillejuleaften og 6. januar. Når min søster og jeg er taget afsted, så vil min mor lige så stille tage pynten af. Hun siger, at det er lidt vemodigt, at julen allerede er forbi.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    I år har Jens købt 6 små 40 cm juletræer på rod, der var endda røde kugler på 20180102_140848.jpg så det vi havde taget ind kom hurtig ud hurtigt, så det ikke tog skade af varmen :)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.832
    Min søster og jeg holder stadig på, at juletræet først skal ud tidligst den 6. januar. Vores mor er her ikke mere, så måske kommer det til at stå lidt længere inden jeg "plyndrer" det. Jeg har aftalt med min gode ven, Herman, at han kommer med et træ omkring den 20.. Han har hentet min juletræsfod, fordi han heller vil sætte den på hjemme hos sig selv. Vi tager det nok først ind Lillejuleaftensdag, når vi har været i byen og købe de sidste ting til Lillejuleaften og Juleaften. Kød, mælk og fløde vil jeg helst købe i sidste øjeblik. Jeg tror, min søster gerne vil med i byen. Så hjælpes vi ad med at få alle varerne hjem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •