Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: vrangmasker i dobbeltstrik?

  1. #1
    ilj Gæst

    vrangmasker i dobbeltstrik?

    Jeg skal til at strikke et tørklæde i dobbeltstrik og har garn og opskrift, MEN..... jeg kan ikke finde ud af at strikke vrangmaskerne:-(
    Har googlet og fundet en video på You Tube, men det er meget svært at se, hvordan maskerne strikkes, da den mest går på at vise mønsterstrik i dobbeltstrik.
    Er der nogen, der kan hjælpe mig?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Vrangmaskerne, der danner "den anden retside" strikkes helt normalt - det er ligesom at strikke en rib - 1 ret, 1 vrang.
    Man skal dog sørge for at højre pind stikkes under begge tråde - eller at begge tråde ligger over venstre pind, når højre pind skal fange sin tråd til vrangmasken. Dette bevirker at den ledige tråd ligger mellem de to retsider.
    Her er en lille video med almindelig flad dobbelt strik:
    http://www.youtube.com/watch?v=xphUcZqpHAE

  3. #3
    nette strik Gæst
    ja der ligger mange videoer på you tube http://www.youtube.com/watch?v=vmIqVzjj_HM

    her dobbelt og skyggestrikket.

  4. #4
    ilj Gæst

    Smiler 1000 Tak

    Citat Oprindeligt indsendt af asta Se meddelelser
    Vrangmaskerne, der danner "den anden retside" strikkes helt normalt - det er ligesom at strikke en rib - 1 ret, 1 vrang.
    Man skal dog sørge for at højre pind stikkes under begge tråde - eller at begge tråde ligger over venstre pind, når højre pind skal fange sin tråd til vrangmasken. Dette bevirker at den ledige tråd ligger mellem de to retsider.
    Her er en lille video med almindelig flad dobbelt strik:
    http://www.youtube.com/watch?v=xphUcZqpHAE
    Tusind tak!! Det var lige det, jeg manglede - en god instruktionsvideo. Nu ligger maskerne som de skal og jeg er gået i gang med en lille strikkeprøve for at vænne mig til strikkemetoden.

  5. #5
    ilj Gæst

    Færdigt tørklæde

    dobbeltstrikket tørklæde 001.jpg
    Jeg vil da lige vise jer, hvad jeres hjælp i dobbeltstrikhar resulteret i. Det har taget tid at strikke og der er fejl og mangler hist og pist, MEN jeg er bare så glad for, at det lykkedes. Nu må det så lægges i skuffen og vente på vintervejr. 1000 tak for hælpen.
    Jeg er blevet lidt bidt af dobbeltstrik og skal snart på kursus i at strikke dobbeltstrik med fx forskellige snoninger på de to sider.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Citat Oprindeligt indsendt af ilj Se meddelelser
    dobbeltstrikket tørklæde 001.jpg
    Jeg vil da lige vise jer, hvad jeres hjælp i dobbeltstrikhar resulteret i. Det har taget tid at strikke og der er fejl og mangler hist og pist, MEN jeg er bare så glad for, at det lykkedes. Nu må det så lægges i skuffen og vente på vintervejr. 1000 tak for hælpen.
    Jeg er blevet lidt bidt af dobbeltstrik og skal snart på kursus i at strikke dobbeltstrik med fx forskellige snoninger på de to sider.
    Hold da op hvor er det blevet flot. Det er en stor inspiration til kommende strikkeprojekter.
    Jeg må også indrømme at vores dobbeltstrikkede firkandt til det hemmelige tæppe, har givet mig blod på tanden til at forsøge mig med et lidt større projekt

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    25 Mar 2010
    Geografisk sted
    8700 Horsens
    Indlæg
    397
    Respekt. - Jeg har ikke "knækket koden" til dobbeltstrik endnu.
    Husk at smile til verden - så smiler verden til dig.
    Medlem af føs'dags-gruppe 2

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432

  9. #9
    ilj Gæst
    "Hold da op hvor er det blevet flot. Det er en stor inspiration til kommende strikkeprojekter.
    Jeg må også indrømme at vores dobbeltstrikkede firkandt til det hemmelige tæppe, har givet mig blod på tanden til at forsøge mig med et lidt større projekt "


    Tak for roserne, men det er altså ikke eget design. Det er fra bogen "Strik naturligvis" af Annette Danielsen. Der er mønster til 4 tørklæder (de 4 årstider) i dobbeltstrik. Jeg synes, at det er et godt begynderstrik, hvis man lige har lært dobbeltstrik og nu gerne vil bruge den nye viden/kunnen til noget beklædning. Hvis du kunne strikke Nettes firkant, så kan du også sagtens strikke tørklæderne.


  10. #10
    ilj Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Blomsten-Pia Se meddelelser
    Respekt. - Jeg har ikke "knækket koden" til dobbeltstrik endnu.
    Jeg fik den også først knækket, da Asta (se hendes svar til mig i denne tråd, hvor hun lægger et link ind) fandt den rette video til mig.
    Hvis du kigger på denne video og så kombinerer den med Nettes henvisning til anden video, så er du rigtig godt hjulpet.
    Ellers er der et kursus på Samsø i midten af juni for nybegyndere.

    Glad for at du synes om tørklædet

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •