Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 19 af 19

Emner: Orkis - søger hjælp :)

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    8600 Silkeborg
    Indlæg
    425
    Rigtig godt - så går det jo rigtig godt fremad

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    For mange (mig selv inklusiv) tager det lidt tid at få knuderne til at vende rigtigt, således at de ikke låser. Med tålmodighed kan det dog læres og indtil man har det rigtige tag kan det være en rigtig god ide at bruge 2 forskellige farver garn. Når man først har fået det rigtige tag i fingrene, så går det bare derudad.

    Det er lidt individuelt, hvilket garn der fungerer bedst. Personligt synes jeg, at noget af det allerbedste er det tynde hæklegarn der hedder DMC Cordonnet Spécial, det findes i tykkelser fra str. 10 og op til 80 (jo højere nummer jo tyndere).
    Problemet er, at bortset fra DMC str. 80 kan det være svært at støve orkisgarn op i butikkerne og lykkes det, så er det som regel kun hvid og ecru - nr. 80 findes dog i nogle farver.
    Der er også nogle der bruger DMC perlegarn, men det er en del blødere, er ikke merciseret og knækker nemt, hvis man orkerer stramt. Det findes i mange farver, men på grund af blødheden kan det volde problemer, især hvis man skal pille op idet tråden meget nemt flosser og deler sig.
    I USA er udviklet et garn specielt til orkis som hedder Lizbeth, det findes i str. 20-40-80. Det er merciseret og stærkt, findes også i et utal af farver også dem der skifter farve. Det kan købes online i England og i en dansk butik. Jeg selv køber stort set altid mit garn i England via internettet, fordi jeg ikke kan finde orkisgarn lokalt.

    Hvis det har interesse, så findes der en "Dansk Orkisforening" www.danskorkis.dk - medlemmer får et blad 3 gange årligt med mønstre med mere, deri kan man også læse om diverse kurser og orkisarrangementer rundt om i landet.

    Håber dette hjælper lidt.
    Mvh. Susanne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    19 Nov 2010
    Geografisk sted
    Østjylland
    Indlæg
    11
    Hej Susanne :)
    Tusind tusind tak for dit meget fine indlæg, det var meget gavnligt og hjalp helt bestemt :)
    Jeg har vist styr på knuderne nu, men de er godt nok sværere og se ved en størrelse 30 syntes jeg - så brugte noget alm. bomuldsgarn i starten og det hjalp noget :)

    Igen så mange tak for jeres svar og tak for et rigtig fint forum :D

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    14 Apr 2008
    Geografisk sted
    Silkeborg
    Indlæg
    120
    Citat Oprindeligt indsendt af Dantat17 Se meddelelser
    For mange (mig selv inklusiv) tager det lidt tid at få knuderne til at vende rigtigt, således at de ikke låser. Med tålmodighed kan det dog læres og indtil man har det rigtige tag kan det være en rigtig god ide at bruge 2 forskellige farver garn. Når man først har fået det rigtige tag i fingrene, så går det bare derudad.

    Det er lidt individuelt, hvilket garn der fungerer bedst. Personligt synes jeg, at noget af det allerbedste er det tynde hæklegarn der hedder DMC Cordonnet Spécial, det findes i tykkelser fra str. 10 og op til 80 (jo højere nummer jo tyndere).
    Problemet er, at bortset fra DMC str. 80 kan det være svært at støve orkisgarn op i butikkerne og lykkes det, så er det som regel kun hvid og ecru - nr. 80 findes dog i nogle farver.
    Der er også nogle der bruger DMC perlegarn, men det er en del blødere, er ikke merciseret og knækker nemt, hvis man orkerer stramt. Det findes i mange farver, men på grund af blødheden kan det volde problemer, især hvis man skal pille op idet tråden meget nemt flosser og deler sig.
    I USA er udviklet et garn specielt til orkis som hedder Lizbeth, det findes i str. 20-40-80. Det er merciseret og stærkt, findes også i et utal af farver også dem der skifter farve. Det kan købes online i England og i en dansk butik. Jeg selv køber stort set altid mit garn i England via internettet, fordi jeg ikke kan finde orkisgarn lokalt.

    Hvis det har interesse, så findes der en "Dansk Orkisforening" www.danskorkis.dk - medlemmer får et blad 3 gange årligt med mønstre med mere, deri kan man også læse om diverse kurser og orkisarrangementer rundt om i landet.

    Håber dette hjælper lidt.
    Mvh. Susanne
    Hej Susanne.

    Har du så nogle gode web adresser til, hvor det er billigt og nemt at bestille orkis garn fra??

    hilsen
    Ann

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Ja, jeg har nogle adresser til garnbutikker både indenlands og udenfor DK.
    Der er selvfølgelig mange butikker i USA. Men der er et problem med at handle derovre, nemlig at vi som EU-borgere kun kan købe for ca. 85 kr. (porto inklusive) uden at skulle betale told, moms og et gebyr til PostDanmark. Og skal der alle de afgifter og gebyrer på, så bliver det rigtig dyrt.

    Portoen for at handle i England er ikke høj, i hvert fald bliver det ikke dyrere end at handle i de danske butikker, fordi prisen på garnet er lavere i England. Så tøv ikke af den grund, og de oplyser gerne hvad portoen er hvis du spørger inden købet.

    Først min yndlingsbutik. De har flere forskellige garner, skytter og nåle, bøger og meget, meget mere. Og mange andre ting end blot til orkis, servicen er også i orden.
    www.roseground.com/

    Dette er også et godt sted. Lyn orkerer, designer og underviser selv. www.tattinganddesign.com/

    Dette er en rigtig god dansk butik, de sælger bl.a. Lizbeth garnet (deres website er måske ikke så oplysende, men man kan jo også ringe). Sælger også andre ting end til orkis.
    www.kniplestuen.dk/

    Endnu en god dansk butik. Hanne orkerer, underviser og designer selv.
    www.garnogorkis.dk/sider.asp?id=13

    Denne butik skulle også være meget god og med venlig samt hjælpsom betjening.
    www.hedenshørgarn.dk

    Denne har også lidt til orkis, og så er den jo næsten "lokal"
    www.karelly.dk

    Her er en svensk butik, den har jeg ikke prøvet.
    www.tatting-ting.se/

    Endelig er der en boghandel i Nordtyskland, men de taler/skriver dansk og har dansk bankkonto.
    www.barbara-fay.de/j/index.php?lang=en

    Der er sikkert andre butikker, men dette er dem jeg kender til. Måske har nogle andre brugere herinde nogle links også.
    Endelig er der som sagt måske nogle små garnforretninger rundt omkring som kan have hvid/ecru garn. Og måske kan det også findes på diverse messer med mere.

    Mvh.
    Susanne

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    14 Apr 2008
    Geografisk sted
    Silkeborg
    Indlæg
    120
    Citat Oprindeligt indsendt af Dantat17 Se meddelelser
    Ja, jeg har nogle adresser til garnbutikker både indenlands og udenfor DK.
    Der er selvfølgelig mange butikker i USA. Men der er et problem med at handle derovre, nemlig at vi som EU-borgere kun kan købe for ca. 85 kr. (porto inklusive) uden at skulle betale told, moms og et gebyr til PostDanmark. Og skal der alle de afgifter og gebyrer på, så bliver det rigtig dyrt.

    Portoen for at handle i England er ikke høj, i hvert fald bliver det ikke dyrere end at handle i de danske butikker, fordi prisen på garnet er lavere i England. Så tøv ikke af den grund, og de oplyser gerne hvad portoen er hvis du spørger inden købet.

    Først min yndlingsbutik. De har flere forskellige garner, skytter og nåle, bøger og meget, meget mere. Og mange andre ting end blot til orkis, servicen er også i orden.
    www.roseground.com/

    Dette er også et godt sted. Lyn orkerer, designer og underviser selv. www.tattinganddesign.com/

    Dette er en rigtig god dansk butik, de sælger bl.a. Lizbeth garnet (deres website er måske ikke så oplysende, men man kan jo også ringe). Sælger også andre ting end til orkis.
    www.kniplestuen.dk/

    Endnu en god dansk butik. Hanne orkerer, underviser og designer selv.
    www.garnogorkis.dk/sider.asp?id=13

    Denne butik skulle også være meget god og med venlig samt hjælpsom betjening.
    www.hedenshørgarn.dk

    Denne har også lidt til orkis, og så er den jo næsten "lokal"
    www.karelly.dk

    Her er en svensk butik, den har jeg ikke prøvet.
    www.tatting-ting.se/

    Endelig er der en boghandel i Nordtyskland, men de taler/skriver dansk og har dansk bankkonto.
    www.barbara-fay.de/j/index.php?lang=en

    Der er sikkert andre butikker, men dette er dem jeg kender til. Måske har nogle andre brugere herinde nogle links også.
    Endelig er der som sagt måske nogle små garnforretninger rundt omkring som kan have hvid/ecru garn. Og måske kan det også findes på diverse messer med mere.

    Mvh.
    Susanne
    Ih, tusind tak... jeg må vist hellere få kigget mig lidt omkring. Kender dog godt Hedens hørgarn, og de har en super service og hurtig levering .

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Velbekomme.
    Og så glemte jeg endda et link.
    Her kan købes meget lækre skytter af træ:
    http://www.kniplepinden.dk/

    Susanne

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    16 Nov 2012
    Geografisk sted
    Danmark
    Indlæg
    2

    Ulykkelig orkis med nål og ikke skytte

    Jeg lærte i tidernes morgen at orkere med en orkis-nål og ikke en skytte. Har forsøgt at få fat i en bog om orkis på "gammeldags" måde.
    Er der nogen der evt. har en ældre bog om at orkere med nål, ikke med skytte, da det er betydeligt nemmere at orkere med nål end med skytte.

    Jenny

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Jeg tror desværre ikke, at der over hovedet findes en dansk bog (ny eller gammel) om nåle-orkis. Så må du kaste dig over bøger på engelsk, hvor der findes et par stykker.
    Traditionelt har man i hvert fald i DK forbundet orkis med en skytte siden ca. år 1900, de orkisbøger jeg har/kender fra ca. 1910-20 bruger alle en skytte, ligeså mønstrene fra ugeblade fra 1960 og frem. I de gamle mønstre jeg kender, bruges ordet orkisnål ofte i stedet for skytte, men hvis man kigger på billedet, så er der tale om en skytte. Så det kunne være interessant at vide, hvilket årti du har lært at orkere med en nål?
    De sidste årtier er forskellige former for orkis lavet med en nål dukket op, og i den engelsk-talende verden er det meget større end i Danmark. En nål til orkis kan nu også købes enkelte steder her i landet.
    Dette er i hvert fald hvad jeg kender til, beklager jeg ikke kan hjælpe.
    Susanne

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •