Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Orkis - søger hjælp :)

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    19 Nov 2010
    Geografisk sted
    Østjylland
    Indlæg
    11

    Orkis - søger hjælp :)

    Hej Rokken :)
    Jeg har netop lånt en masse bøger om orkis og har været igang med at prøve... Men kan ikke få knuderne til at glide på snoren... er (næsten) sikker på at jeg gør det rigtige (har også kigget på youtube osv.) en ved ikke om mit garn/snor er forkert eller om jeg strammer for meget....???

    Er der nogle der ar nogle gode råd til mig - både mht. snor/garn og andre gode råd...

    Mange hilsner fra Prior af :)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    08 May 2010
    Geografisk sted
    4573 Højby Sj
    Indlæg
    270
    De fleste gange - når man er nybegnýnder får man slået knuden med den forkerte tråd, men skal danne knuden med den man binder med, håbere det er forståeligt.


  3. #3
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    8600 Silkeborg
    Indlæg
    425
    Jeg har får mange år siden orkeret lidt, så ved ikke om det er helt væk. Men vi kan prøve at kikke på det sammen

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    19 Nov 2010
    Geografisk sted
    Østjylland
    Indlæg
    11
    morstrik - må prøve igen og så holde øje med hvad jeg egentlig laver
    ROsendal - det vil jeg da meget meget gerne :D'

    Og tak for jeres svar i øvrigt

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Frederikshavn
    Indlæg
    27
    Jeg fik det råd på en messe at man begynder med 2 forskellige farver 1 hvid og 1 rød fx så kan man se om knuderne lægger rigtig. Det hjalp mig, jeg er bare ikke kommet videre end til at kunne lave en ring.

    Hilsen
    Anneberg

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4050 Skibby, Hornsherred
    Indlæg
    143
    Der findes videoklp på You Tube
    http://m.youtube.com/#/watch?p=0955C...dex%3D30&gl=DK
    som måske kan hjælpe dig videre
    hilsen mormorstrik
    x 5 børnebørn
    Min blog finder du vej til via min profil

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    16 Nov 2012
    Geografisk sted
    Danmark
    Indlæg
    2

    Ulykkelig orkis med nål og ikke skytte

    Jeg lærte i tidernes morgen at orkere med en orkis-nål og ikke en skytte. Har forsøgt at få fat i en bog om orkis på "gammeldags" måde.
    Er der nogen der evt. har en ældre bog om at orkere med nål, ikke med skytte, da det er betydeligt nemmere at orkere med nål end med skytte.

    Jenny

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    14 Feb 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    62
    Jeg tror desværre ikke, at der over hovedet findes en dansk bog (ny eller gammel) om nåle-orkis. Så må du kaste dig over bøger på engelsk, hvor der findes et par stykker.
    Traditionelt har man i hvert fald i DK forbundet orkis med en skytte siden ca. år 1900, de orkisbøger jeg har/kender fra ca. 1910-20 bruger alle en skytte, ligeså mønstrene fra ugeblade fra 1960 og frem. I de gamle mønstre jeg kender, bruges ordet orkisnål ofte i stedet for skytte, men hvis man kigger på billedet, så er der tale om en skytte. Så det kunne være interessant at vide, hvilket årti du har lært at orkere med en nål?
    De sidste årtier er forskellige former for orkis lavet med en nål dukket op, og i den engelsk-talende verden er det meget større end i Danmark. En nål til orkis kan nu også købes enkelte steder her i landet.
    Dette er i hvert fald hvad jeg kender til, beklager jeg ikke kan hjælpe.
    Susanne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •