Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: 14 december 2o12

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    14 december 2o12

    dec14.jpg

    Frederiksborg slot kirke i Hillerød


    Brudetæppe



    Forbindelsen mellem Kongehuset og Frederiksborg Slotskirke går helt tilbage til kong Christian IV, der lod kirken opføre (1606-17) som sit private fyrstekapel.

    Under enevælden fungerede Slotskirken som kronings- og salvingskirke. Den sidste salving foregik i 1840.

    Så da Prins Joachim og Prinsesse Alexandra, lørdag den 18. november 1995, blev viet i Frederiksborg Slotskirke var det i og for sig blot en ny tråd i de gamle tætte forbindelser mellem det, der nu er vores sognekirke og kongehuset.

    I forbindelse med Dronning Margrethes 25 års regent jubilæum fik menighedsrådet den tanke, at denne nye tråd måske kunne væves mere konkret ind i kirkens historie.

    Menighedsrådet havde gennem længere tid ønsket at erhverve sig et nyt brudetæppe til Frederiksborg Slotskirke, og hvad ville smukkere kunne markere tråden end netop at bede Dronningen designe et brudetæppe.

    Dronning Margrethe takkede ja til opgaven, men ønskede at lokale folk fra sognet skulle stå for selve udførelsen.

    Teknikken er halve korssting med dobbelt tråd, hvorved stramajbunden dækkes. Tæppet er syet i tre baner af tre syhold. Instruktion, den endelige sammensyning og montering stod Lillian Damgård Christiansen fra Selskabet for Kirkelig Kunst for.

    Brudetæppet er delt i 25 felter på blå bund indkranset af et lyst broderet tov med knuder. I felterne findes bl.a. Rose: Kærlighed; Stedmoder: Trofasthed; Granatæble: Frugtbarhed; Lilje: renhed; Jordbær: Frugtbarhed.

    I midtfelterne to hjerter i brand, samt livets træ, der skyder fra Livets vand (Kristus) samt tro, håb og kærlighed.

    Hele vejen rundt kranses tæppet af en mørkeblå bort med lyse perler og lilla kroner.


    Sidst redigeret af hundeuld : 14-12-2012 kl. 08:03
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Hvor er det et smukt brudetæppe og stort 200 X 185 cm.

    Jeg fulgte linket ind, så jeg kunne læse mere om det og se det i stort.

    Igen - tak for "dagens låge".

    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Størrelsen tænkte jeg også på da jeg så det, men det er jo et sted hvor de kongelige bruger store kjoler når der engang med meget lange mellemrum bliver viet en der.

    Men igen ting om de lokale kvinder der har lavet det, gad vide om der på nettet står noget om hvem det var, hvis der er nogen der kan finde/ved noget, så kom endelig med det.
    Sidst redigeret af hundeuld : 14-12-2012 kl. 10:11
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Jeg har sust rundt hist derude, uden af finde navne på de kvinder - kun se, at det er 14 kvinder og 1 mand.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •