Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Forskel på uldtyper

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    14 Aug 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    7

    Forskel på uldtyper

    Hej derude

    Er der nogle der kan fortælle lidt om forskellen på de forskellige uldtyper? Jeg er helt ny ud i uld og spinding og aner ikke noget om forskellen på uld fra feks. texelfår, merinould og uld fra gotlandske pelsfår (eller andre fåreracer).

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    14 Aug 2012
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    7
    Lige et spørgsmål mere. Er det helt umuligt at købe uld her i august?

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    18 Sep 2010
    Geografisk sted
    4750
    Indlæg
    6
    Vi har alle en meget forskellig opfattelse af hvad god uld er, og alt efter hvad du skal spinde til, har de forskellige racer mere eller mindre gode karakterer.
    Til strømper er Wensleydale og Mohair rigtig gode p.g.a. deres styrke og fiberlængde.
    Til undertøj er Merino, Finuld og Blueface Leicester (BFL) og alpakka rigtig bløde.
    Shropshire bruges til dyner, da det nærmest ikke er til at få til at filte.
    Nogle synes at gotlænder er en rigtig lækker uld, hvor andre synes at det er noget frygteligt kradsuld.
    Da jeg i sin tid skulle beslutte hvilke dyr vi skulle have på gården, tog jeg på dyrskue, og derefter på gårdbesøg for at købe prøver af de forskellige uldtyper, med henblik på garnproduktion. Det var et større forberedelses arbejde, men bestemt det værd.
    Inden for de forskellige racer, er ulden også forskellig. Så det er en god idé, at købe sin uld, hvor man avler dyr for uldens skyld og ikke for kødets skyld. Bla. giver overfodring grov uld.
    Hvis du er meget entusiastisk, og har et par hundred i overskud findes bogen "The fleece & Fiber sourcebook" af Deborah Robson & Carol Ekarius.
    Den er på tilbud her: http://www.saxo.com/dk/the-fleece-fi..._9781603427111

    Hvis du er ny spinder kan jeg varmt anbefale at starte med BFL, så får du hurtigt et godt resultat. Den er nem at spinde med, og jeg tror ikke jeg har hørt nogen sige "ad" til den.
    Resten er en smagssag, hvor du må danne din egen mening efterhånden.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Det lyder skønt med en begyndervenlig uldtype - er BFL = Blueface Leicester?
    Har I nogle tips til at finde råuld til salg? - Er der en "bedste årstid" ?
    Kan man tillade sig at spørge en proff fåreklipper om hvor råuld er til salg?

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    18 Sep 2010
    Geografisk sted
    4750
    Indlæg
    6
    Ja, BFL er Blueface Leicester.
    Hos os klipper vi hele året, da ulden vokser forskelligt på dyrene. De få fåreklippere vi har i Danmark, tror jeg også klipper næsten hele året, så hvis du har en i nærheden, synes jeg da bare du skal ringe. Du skal vare være opmærksom på, at de fleste får i Danmark er kødfår, som i de fleste tilfælde egner sig bedst til tæppe-uld. Mange af avlerne kører deres uld direkte på genbrugspladsen.
    Det bedste råd jeg kan give dig, er at finde en avler, og få en fast aftale om at købe ulden fra nogle udvalgte får, hvor ulden passer til dine behov.
    På CHR-registeret kan du søge efter fåreavlere pr. adresse http://www.glr-chr.dk/pls/glrchr/webchr04chr$.startup
    Hvis alt andet fejler, eller vask af råulden går i "hårknude", kan du jo altid ty til færdig kæmmet tops eller kartebats, som også er rigtig skønne at arbejde med.
    Hilsen Charlotte - Ægbækgaard

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Mange tak for forslag og tålmodigheden. Nu har jeg fået øje på, at du jo skrev i første indlæg, hvad BFL er, undskyld.
    Efter de første forsøg med råuld har jeg også forstået, hvorfor spindeklar uld koster dét den nu koster :-)
    Måske ender det med en handel i din netbutik - det ser i hvert fald fristende ud!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •