Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Beregning af løbelængde

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279

    Beregning af løbelængde

    Jeg har nogle fed entrådet uld garn liggende, jeg har købt det i en genbrugsbutik engang og der er ingen bandarole på, så jeg har ingen anelse om hvad jeg kan få ud af det der er ca. 550 og jeg har lavet en strikke prøve med to tråde på pind nr. 5. 17 masker 24 rækker = 10x10 cm men kan jeg bruge det til at regne løbelængden ud eller hvordan gør man det? jeg har ledt på nettet men kunne ikke finde noget.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    de 550 - er det gram?
    strikkeprøven giver strikkefastheden, men det handler om maske- og pindeantal.
    Løbelængden er hvor mange meter garn du har.
    Du kan vikle et antal meter op ved at måle ud et sted fx rundt om benene på en stol, og så tælle omgange, regne længden ud - og så veje det opmålte garn.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Ja det er 550g okay så må jeg til at måle Tak for tippet, jeg regner med det er uld, jeg har prøvet at brænde et lille stykke garn og jeg regner så med at hvis det ikke bliver til en hård klump men smulder og lugter af brændt uld så er der uld, det kradser hvertfald.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Ups, når garnet ligger i fed, kan du jo bare måle feddets omkreds og tælle omgange. Så er der ingen grund til at vende stole på hovedet osv :-)
    Det giver da lidt spænding i tilværelsen med ukendt garn.
    Der var en rokker, der havde strikket af kradsegarn og vha prøver fundet den rigtige måde at vaske det blødt.
    Her er det - Inger1 - men det er garn på spoler:
    http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=25072&page=21

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Åhhhh for sent jeg har vundet det op
    hvilket nr. indlæg er det i den tråd du henviser til?

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Indlæg nr 206 og 211, side 21 og 22, linket fører til side 21.
    Det er bare et par bemærkninger, men det er da en god idé at vaske et par prøver før man strikker noget større.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.847
    Jeg har strikket og hæklet siden jeg var barn og jeg har aldrig haft brug for alt det der med løbelængde. Hvis jeg ikke har haft garn nok, så har jeg bare købt noget mere.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    15 Aug 2010
    Geografisk sted
    Tølløse
    Indlæg
    259
    Ja Lene , men som du kan læse er det lang tid siden det er købt og det endda i en genbrug , så det er nok ikke muligt .

    Man skal jo finde ud af om der er nok til et givent projekt
    Mange strikkehilsner Connie

    Ting tar' tid

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Ja der er både fordele og ulemper ved at købe garn i genbrug, men hvis man køber garn på tilbud og ikke har noget bestemt formål med det og det kommer til at ligge i "garn depotet" længe så er det jo ikke sikker man kan købe det samme mere, nå men jeg har fundet ud af at løbelængden er 120m pr 50g takket være asta I får lige et billede af garnet, synes de fleste farvet kan gå sammen,
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •