Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Hjælp til at forstå hækleopskrift søges

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19

    Læs her Hjælp til at forstå hækleopskrift søges

    Hej Alle.

    Jeg har netop skrevet en kort præsentation af mig selv, og vil nu allerede se om der er nogle hæklekyndige derude, der kan hjælpe mig med at tyde en hækleopskrift!!! Jeg er gået i stå, og kan simpelthen ikke komme videre!!!

    I opskriften står:
    sæt nålen ind fra bagsiden i forreste maskeled i den netop hæklede maske - slå garn om - træk gennem løkken - vend - slå garn om og træk gennem begge løkker på nålen - (1 fm i venstre side af den netop hæklede m) 2 gange - (tæller som første stm), * 2 lm - spring 1 m over - 1 fm i næste m - 2 lm - spring 1 m over - 3 stm - gentag fra * rækken ud, slut med 2 lm - spring 1 m over - fm i næste m - 2 lm - 1 stm i sidste m - 1 lm - vend (34 komplette grupper af 3 stm + slut m)

    Det jeg ikke forstår er:
    Jeg har hæklet de foregående rækker og skulle ved den netop afsluttede række IKKE vende... Skal jeg så tage nålen ud og sætte den ind i den netop hæklede maske, og derefter gennem løkken således at jeg har to løkker på nålen?? og hvordan vender jeg midt i arbejdet??

    Jeg har prøvet mig frem flere gange nu, men når aldrig rigtig frem til noget der ser hverken rigtigt eller pænt ud??? Håber virkelig der er nogle af jer kloge og kreative mennesker der kan hjælpe!!

    På forhånd tak

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Velkommen til Rokken.

    Hvad er det du er ved at hækle?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    - den rigtigt løsning kommer fra lis ai lidt senere i tråden. Her er kun første del.
    Det ser ud til at det er en vending, der er beskrevet. Det kan være grunden til at der stod at man ikke skulle vende før denne fm, der hækles "oven på sig selv".

    Når den gamle række er slut beholder man den sidste maske på nålen, stikker ned hvor masken kommer fra og ud under første løkke, træk garnet op så der kommer en ny løkke ved siden af den gamle, vend og træk til sidst garnet igennem begge løkker. Så er den første fm hæklet.
    Video, hvor starten kan bruges:
    http://www.youtube.com/watch?v=Xjgq9Tm0wYg&feature=plcp
    Sidst redigeret af asta : 19-06-2012 kl. 12:06 Årsag: forbedring forsøgt

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Velkommen til Rokken.

    Hvad er det du er ved at hækle?
    Hej Strikkelene, tak for velkomsten :)

    Jeg forsøger at hækle en hagesmæk... -Men først da jeg var gået i gang så jeg at erfarings niveauet er 'øvet-ekspert'

    Mange Hilsner

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af asta Se meddelelser
    Det ser ud til at det er en vending, der er beskrevet. Det kan være grunden til at der stod at man ikke skulle vende før denne fm, der hækles "oven på sig selv".
    Når man gør det to gange (som der står) kommer det til at ligne en stangmaske, og man kan fortsætte den nye række.
    Jeg synes ikke det bliver så pænt, hvis man vender midt i masken, som der står, så her er et forslag:
    Når den gamle række er slut beholder man den sidste maske på nålen, stikker ned hvor masken kommer fra og ud under første løkke, træk garnet op så der kommer en ny løkke ved siden af den gamle og træk til sidst garnet igennem begge løkker. Så er den første fm hæklet. Dette skal gøres to gange i træk, så erstatter det en stangmaske.
    En lille video:
    http://www.youtube.com/watch?v=Xjgq9Tm0wYg
    Hej Asta.

    Du har reddet mit projekt
    Du er da en sand hæklemester!!!!
    Jeg vil straks forsøge om ikke jeg kan få det til at fungere nu, og ellers håber jeg at jeg må forstyre herinde igen

    Mange Hilsner

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af asta Se meddelelser
    Det ser ud til at det er en vending, der er beskrevet. Det kan være grunden til at der stod at man ikke skulle vende før denne fm, der hækles "oven på sig selv".
    Når man gør det to gange (som der står) kommer det til at ligne en stangmaske, og man kan fortsætte den nye række.
    Jeg synes ikke det bliver så pænt, hvis man vender midt i masken, som der står, så her er et forslag:
    Når den gamle række er slut beholder man den sidste maske på nålen, stikker ned hvor masken kommer fra og ud under første løkke, træk garnet op så der kommer en ny løkke ved siden af den gamle og træk til sidst garnet igennem begge løkker. Så er den første fm hæklet. Dette skal gøres to gange i træk, så erstatter det en stangmaske.
    En lille video:
    http://www.youtube.com/watch?v=Xjgq9Tm0wYg
    Åhhh, jeg er en tosse til det her med at hækle
    Jeg har fulgt dit (og videoen) forslag, men ender jo bare ud med en 'snor' der har forlænget selve hagesmækken, kan det passe?? (jeg skal efterfølgende lave 2 lm, så det bliver en ret lang snor )

    Så skal jeg springe 1m over og hækle 1 fm... -Den ene maske jeg skal springe over, er det af de oprindelige masker (sådan at jeg egentlig springer flere over, men kun 1 maske af de oprindelige), eller er det bare en maske i den snor jeg lige har forlænget med??

    Mit næste spørgsmål går på om du evt. har et link til hvordan disse 3 stm skal laves... -Jeg er sikker på jeg gør det forkert, det ser slet ikke rigtigt ud

    Jeg håber virkelig du (eller andre) har mod på at hjælpe en nybegynder
    Mange Hilsner

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    13 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    188
    Kan man se din opskrift nogen steder, så er det ofte nemmere at hjælpe.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Kan man se din opskrift nogen steder, så er det ofte nemmere at hjælpe.
    Hej Lis Ai.

    Det kan du tro :)
    Det er denne her:
    https://docs.google.com/file/d/0B1iW...TA2/edit?hl=da

    Jeg er nået til række 7 (på side 8)

    På forhånd tak for hjælpen

    Mange Hilsner

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    13 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    188
    Jeg kigger på det og ser om jeg kan hjælpe.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    16 Jun 2012
    Geografisk sted
    København
    Indlæg
    19
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Jeg kigger på det og ser om jeg kan hjælpe.
    Tusind tak
    Det er sødt af dig!!!

    Mange hilsner

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •