Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Plantebytte pr. post

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Plantebytte pr. post

    Missermor har en dejlig haveglæde, som hun har delt både her og på FB. I foråret faldt jeg pladask for en gul Primula hos hende og plagede næsten livet af hende for at få lov at bytte med en anden Primula, jeg har Men da der var lange udsigter, til jeg kom til Vordingborg eller hun her forbi, foreslog jeg, at vi byttede pr. post.

    Planter er for mig ligesom eksempelvis garn; Der er altid plads til en til Derfor har jeg også byttet en lille bitte smule meget via Postdanmark i de seneste 7-8 år. Så heldigvis fik jeg overtalt Missemor til at prøve.

    Idag kom så pakken Og nu vil jeg lige benytte lejligheden til at lære lidt fra mig. Som det kan ses, er der ikke en jordklump med, når der sendes planter - det kan undgåes med en rigtig stor del af plantedelinger og sparer rigtig meget på portoen. Istedet for jord kan man putte fugtet køkkenrulle omkring rødderne, så de ikke tørrer ud undervejs.

    Frost er ikke noget problem nu - men man skal tænke sig om, hvis man sender om vinteren. Til gengæld, så stopper jeg som hovedregel omkring Sankt Hans med at sende planter, fordi varmen godt kan begynde at indfinde sig deromkring. Hvis det er for varmt, vil planterne ligge og koge i den plastemballage, der skal være omkring dem (så ikke posten bliver alt for våd ;) og planten ikke tørrer ud). Her er brugt en genbrugsemballage, som jeg sendte i. Den er lidt stiv i det og gør, at planten er lidt beskyttet mod at blive mast. Det kunne også ex. have været et par sammentapede kødbakker. Og så til sidst i en eller anden kuvert (genbruger selv mange boblekuverter). Er det mere robuste planter, kan emballagen være en pose og er det mange planter, så er det oftest poser i en kasse, jeg bruger. Det vigtige i den forbindelse er at kende sin plantes skrøbelighed...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Fortsættelse følger efter aftensmaden Og det er så nu...

    Det her indlæg handler så om, når man har modtaget planter med posten, hvor de altså har været 1-2, nogle gange flere dage undervejs. Bedst er det iø at sende som brevforsendelse, da den også deles ud om lørdagen, og helst senest onsdag, så man i langt de fleste tilfælde kan regne med, at planterne ikke også skal på week-end i postsorteringen...

    Men når de kommer, skal de pakkes ud hurtigst muligt og gerne have mulighed for at trække vand i en bakke, spand el.lign. Når man graver en plante op og gør klar til forsendelse uden jord, så mister den rødder. Den mister rødder, den ellers har brugt til at forsyne bladmassen med vand og næring. Derfor skal bladmassen også reduceres, hvis den skal kunne komme igang igen. Igen er der selvfølgelig forskel på planter. Men som udgangspunkt, så er det altid en god idé at fjerne blade fra stauder. Det kan enten gøres inden forsendelse, eller når planten er modtaget - og det betyder desuden, at planten ikke fordamper så meget vand, når den skal igang igen.

    På fotoet kan man se, hvordan de dejlige Primulaer nu har fået fjernet rigtig mange af de store, udvoksede blade - faktisk stort set alle. Tilbage har jeg friske blade på vej, som svarer rimeligt til rødderne. Jeg har også pottet dem hver for sig - her er det i sådan noget jord fra en plantesæk.

    Primula fra missermor02.jpg

    Lige nu har Bornholm "Høj risiko for tørke" iflg. DMI og iø også mine egne betragtninger. Dét betyder, at jeg så småt er ved at blive småhys., fordi jeg ikke kan plante færdig i haven endsige vil/kan fjerne noget ret overbevisende ukrudt. Men uanset, så er det en god idé at give de nye planter ihvertfald et par uger med beskyttet tilværelse i en potte, så de i fred og ro kan danne rødder. De får lov at stå mest muligt skygget, så solen ikke får vandet til at fordampe for hurtigt - men de står ude. Havde de været efterår, som efterår er flest med dejlig fugtig jord og luft, så havde jeg plantet dem på deres blivende sted med det samme, hvis jeg havde det klar.

    I må såmænd også gerne se, hvad jeg de sidste dage har pottet/ompottet. En del af det er hjembragt fra Jylland i sidste uge, hvor jeg var på plantemarked og blev pakket på samme måde som ved forsendelse. Der var en del planter og de blev pakket tæt i en stor kasse, jeg slæbte med mig hjem. Og så er der også en del stiklingeplanter af Sankthansurt, som skal blive klar til min lille plantebod ved vejen - et forsøg i år.

    Potter i lange baner.jpg
    Sidst redigeret af Zep : 13-06-2012 kl. 18:50
    og Julemor

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    jeg har også prøvet plante bytte pr post med held i min have er der også altid plads til én mere selv om min mand synes der er rigelig jeg har en del pæoner der har rigtig mange knopper så det glæder jeg mig til de springer ud, og forskellige storkenæb der blomster så det er en fryd mine stauder skal helst stå tæt, ikke alt det jord imellem som skal hakkes og ser kedelig ud.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fedt med den vejledning venter spændt på mere..Jens er igang i vildnisset og der dukke ret så meget op..
    Sidst redigeret af hundeuld : 13-06-2012 kl. 21:58
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Skønt de er kommet frem. Jeg er slet ikke erfaren udi det med at sende planter på denne her måde, men smart er det. Tænkte godt at de store blade skulle væk, for der var en del små nye fine på vej, men det har du meget mere styr på end jeg, hvad planen kan undvære Hvis du får gang i dem alle, tager jeg hatten af, hvis jeg havde een - for den ene havde ikke ret mange rødder, da jeg fik delt den fra sin "storesøster".

    Så tak for byttehandlen.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så kom fortsættelsen - håber I kan bruge vejledningen og I spørger bare, hvis I er i tvivl om noget

    Jamen du har jo helt ret Zirikit - og det er jo ikke engang for at genere din mand, at jeg siger det Naturen selv dækker jo jorden og mindsker dermed fordampningen. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, når jeg ser et bed fuldt af græs imellem stauderne, som jeg ikke nåede i tide... Aksbrandbæger, som ellers meget hurtigt hænger med hovedet, når der mangler regnbyger, står fint og jeg har ikke vandet det mindste der! Jeg er forresten lige ved at tro, at jeg har rosa Høstanemoner fra din have - kan det ikke passe?

    Udover, at der kan være ret god økonomi i at bruge et par år på at få plantedelinger til at blive til store planter ala dem i en planteskolen, så betyder plantebytterier for mig, at jeg mindes den, de kommer fra - og dét er noget særligt for mig! Derfor er jeg også rigtig lykkelig for at kunne føje Missemors skønne Primulaer til "samlingen"

    Nu er det vel ikke ukrudt han finder i vildnisset, Hundeuld? - det mangler jeg ihvertfald ikke
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    Skønt de er kommet frem. Jeg er slet ikke erfaren udi det med at sende planter på denne her måde, men smart er det. Tænkte godt at de store blade skulle væk, for der var en del små nye fine på vej, men det har du meget mere styr på end jeg, hvad planen kan undvære Hvis du får gang i dem alle, tager jeg hatten af, hvis jeg havde een - for den ene havde ikke ret mange rødder, da jeg fik delt den fra sin "storesøster".

    Så tak for byttehandlen.
    Skulle lige til at sende dig en pm med STOR tak Som du kan se, kom der hele 5 planter ud af mine pilfingre. Jeg er næsten 100 på, at jeg får alle 5 godt igang, hvis ikke noget går helt galt med manglende vanding (og det gør det jo ikke med planter fra mennesker, man kender...). Primula er generelt meget, meget nemme at få lokket igang selv med meget lidt rod. Håber du også får held med dem, jeg sendte dig. Lad os skrives ved i efteråret for at høre, hvordan det er gået planterne
    og Julemor

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Det kan være, at der er nogen, der gerne vil have Havens ukrudt.

    Undskyld, jeg driller!

    Tak Zep! Det er godt at vide, hvordan man sender planter. Ja, det er klart, at jord er tungt.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Odsherred
    Indlæg
    426
    Så så fru Zep skal du have din hale på komidiejeg har fundet stor konvaller - masser af iris og meget andet godt imellem de forbandet skvalderkål der gør livet surt for en.

    I dag har jeg også plantet ranukler ud, det kan i se i min tråd , håber med tiden de vil dække hele bunden under sommerfuglebuskene.
    Sidst redigeret af hundeuld : 13-06-2012 kl. 21:58
    Hilsen Jens
    Må din dag blive en god dag...

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Ja nu kunne man jo godt tro, at jeg er ganske forsvundet selv i en ukrudtsmark - og det er da heller ikke helt løgn Idag starter sidste uge af min havefrisering, ingen jeg slår over på "ferietid" med håndarbejde, hygge og hvad, den ellers bringer.

    Menmen! Igår nåede jeg frem til at generobre noget af det bed, som skal være mit solskinsbed fremover. (Har i skrivende stund overarme som en bodybuilder ) Og deri er de to første af de skønne bytteplanter fra Missemor plantet! Status på dem er, at 4 er rigtig godt på vej. Den 5. og mindste har en solsort sikkert muntret sig med, for jeg fandt potten næsten tom forleden og måtte søge noget, før jeg fandt den slatne plante på jorden. Den blev sat i bakken med persilleplanter istedet og så håber jeg....

    Og se så lige, hvad jeg er blevet belønnet med allerede Bytteplanter er noget ganske særligt!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •