Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Håndten

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    08 Sep 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    125

    Håndten

    Hej

    Kunne godt tænke mig at prøve at spinde på håndten, kan man selv lave en.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    ja, en spisepind, et hjul af et stykke trælegetøj eller et par cd'skiver med passende hul i midten, man kan sikre med en elastik, en lille gardinkrog i toppen og du er kørende
    http://www.youtube.com/watch?v=MxQmpUOYPzY

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    08 Sep 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    125
    Kom nu, der må være nogle der har nogle forslag til hjemmelavet håndtene.

  4. #4
    Inger1 Gæst
    I meget gamle dage tog man en afbarket pind og satte en klat ler eller en sten i den ene ende og en lille krog i toppen.

    Fandt lige denne her på nettet af en som hedder hundemor.

    Et stykke rundstok 8mm

    et passende stykke træ som "svinghjul" Kan f.eks. være tyk krydsfiner, der skæres ud i en cirkel.
    Bor et 8mm hul midt i træskiven
    sæt rundstokken fast i hullet med snedkerlim.
    sæt en lille metalkrog fast i enden af rundstokken.
    Det hele slibes med sandpapir, så garnet ikke hænger fast i splinterne. Kan eventuelt lakeres.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    11 Aug 2010
    Geografisk sted
    Odder
    Indlæg
    456
    Ok - nu kan jeg ikke længere holde min mund
    Jeg har, sammen med mange børn, lavet håndtene af toppen af juletræer (efter jul ) det kræver faktisk bare, at toppen har en jævn "krans" af grene (ofte 5), som man snupper lidt af, så de sådan ca har samme længde og en rimelig vægtfordeling. dimsen(toppen af stammen som man sætter stjernen på) cutter man af, så den stikker ca 5 cm under kransen - og så skruer man en krog i den anden ende, som skal/kan være ca 15 cm lang.

    Og så snurrer man løs

    Selvfølgelig kan man afbarke, male, lakere ad libitum, men det er ikke nødvendigt
    Gode ønsker til alle hele året
    Kom nu vinter

  6. #6
    Inger1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af daisy Se meddelelser
    Ok - nu kan jeg ikke længere holde min mund
    Jeg har, sammen med mange børn, lavet håndtene af toppen af juletræer (efter jul ) det kræver faktisk bare, at toppen har en jævn "krans" af grene (ofte 5), som man snupper lidt af, så de sådan ca har samme længde og en rimelig vægtfordeling. dimsen(toppen af stammen som man sætter stjernen på) cutter man af, så den stikker ca 5 cm under kransen - og så skruer man en krog i den anden ende, som skal/kan være ca 15 cm lang.

    Og så snurrer man løs

    Selvfølgelig kan man afbarke, male, lakere ad libitum, men det er ikke nødvendigt
    Åhe ja den havde jeg glemt har vist en der ligger i pilehuset.........

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Jeg har lavet mig selv en ret let håndteen ud af en rest fimoler og en kinesisk spisepind...

    Men husk at den øsken i toppen giver bedst spin hvis den er rund..de aflange kan man jo så bare forme om..

    men ellers er en gammel cd også god at bruge..

    Jeg har også lavet en lille understøttet ten af et træ-grillspyd og en stor pæn perle der limes fast lidt under midten.. den kører man så et en lille glasskål og den laver en vidunderlig tynd tynd tråd..
    Marianne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    11 May 2010
    Geografisk sted
    sønderjylland
    Indlæg
    286
    Ej det kunne jeg også godt tænke mig at prøve.

    Har google´t lidt g kan se der findes forskellige typer.....hvilken en kan i anbefale?

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •