Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 21 til 29 af 29

Emner: Storbededags hveder

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    næ egentlig ikke - men det har hændt at bageren har bidraget med nogen, egentlig er det en ganske hyggelig tradition.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    06 Oct 2010
    Geografisk sted
    Nibe
    Indlæg
    24
    Minder fra en Store bededag
    Storebedagsaften 1968 jeg blev jeg så dødssulten, da vi skulle have hveder, at jeg spiste ikke mindre end 9 stk. Måske var det naturens orden eller underbevidstheden,- hvem ved. Jeg kunne ikke spise noget igen før søndag morgen.
    Der skete det, at jeg gik i seng Kl. ca. 22, og vågnede til midnat med veer. Fødslen trak ud. Søndag morgen på selveste mors dag fødte jeg mit første barn, en dejlig dreng på godt 3 kilo og 54 cm.
    Hver år tænker jeg tilbage på den store bededag.
    Sidst redigeret af anneg : 30-04-2012 kl. 22:59 Årsag: tastefejl

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Det kan jeg så sandelig godt forstå, herligt dejligt minde at have.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #24
    mosehuset Gæst

    Hveder

    Nej hvor er det en god oplevelse Anneg.

    Vi har ikke nogen traditioner, men i 2007 skulle vores yngste datter konfirmeres på St. Bededag. Vi bor jo ude på landet og her er der tradition for at man sætter en ranke med blomster op om døren ved sådanne lejlighedder.
    Vi bor på en lille vej med kun 3 huse lige i nærheden, og det er med os selv.
    Vi var jo klar over at der kom nogen med en ranke til Louise, så der var købt hveder til kaffen for det skal de jo have når de er færdige med at sætte ranken op.
    De har nok været på tilbud for jeg havde købt rigtig mange og det var godt for der kom 17 " naboer " til opsætning af ranke og efterfølgende kaffe. Det var en hyggelig aften og en vellykket konfirmation dagen efter.
    Gode naboer er guld værd, og nu har de alle været igen i anledning af Finn`s ( min mand ) 65 års fødselsdag,og denne gang var der endnu flere, og der er ikke blevet bygget flere huse

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    12 Apr 2012
    Geografisk sted
    nær Herning
    Indlæg
    124
    tja, jeg er lige kommet i tanke om, at vi da har en eneste bededagstradition her i huset...nemlig at min mand altid bliver dybt dybt overrasket over at han har fri... i år var det så her i dag tirsdag, han kom forbavset hjem og udbrød "jeg skal ikke arbejde fredag - de siger der ikke er nogen på arbejde den dag????"

    Den ovenstående opskrift på hveder er rigtigt god... laver dem nogen gange i stedet for alm boller, når det skal være lidt ekstra - men jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har bagt dem sådan på det rette tidspunkt
    - altså til bededag...
    The truth may be out there, but lies are inside your head. (T. Pratchett)

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    midtfyn
    Indlæg
    200
    Jeg har bagt hveder idag. 9 stk i en firkantet glasform fra Rosendahl, synes det var svært at få den i midten bagt.

    Er andre der har bagt idag
    Tænk på og hjælp andre end dig selv

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Her en super god opskrift som kan bruges både som boller ig hveder
    50g gær
    50g smør eller flydende margarine
    1½dl vand
    1½dl mælk
    1tsk salt
    1tsk sukker
    500g mel

    jeg varmer altid vandet så når mælk og den fludende margarine (som jeg bruger) kommes i er det lunken så gæret kan opløses deri, så tilsættes salt, sukker og mel. der æltes godt, dejen må ikke være for fast heldere lidt klæbende så man skal dyppe i mel for at fulle bollerne som stilles på en plade med kun 3-4cm imellem så de "vokser sammen" de hæver ½time og pensles med sammen pisket æg og bages ved 200`i 18-20minutter hvis de skal bruges som hveder skal de flækkes og ind i ovnen til de er lys brune open på den flækkede flade
    welbekomme.

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    25 Mar 2010
    Geografisk sted
    8700 Horsens
    Indlæg
    397
    Jeg har lige lavet dejen, som nu står og hæver. Jeg bruger en opskrift fra min køkken-almanak/bibel -
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Husk at smile til verden - så smiler verden til dig.
    Medlem af føs'dags-gruppe 2

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg har bagt 1. portion og venter nu på, at der kommer mere gær hjem. Nogen havde sørme brugt det, jeg troede, jeg havde
    og Julemor

Side 3 af 3 FørsteFørste 123

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •