Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Varm ridedragt

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Varm ridedragt

    Hvis man tager en kedelig vinterheldragt, et par termobukser, en jakke, en ridetrøje og et par kasserede ridebukser (samt tilsætter div. eder, forbandelser og sammenbidte, stædige tænder) og "bygger" det sammen til en forbedret vinterheldragt, som desuden kan bruges til ridetræning kan den så deltage i dysten?
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Her er de sammenbidte tænder Men dit ønske, Hundeuld, kan jeg ikke opfylde. Han nærmer sig ikke længere mig, når jeg sidder ved symaskinen - så slemme er ederne

    Klokken var 00.30, før jeg faldt om på puden og op igen 05.30, så når jeg om ½ time 7-9-13 er færdig med dragten, så er det vist tid til en sofavagt
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det startede med en vinterdragt og udsigten til sibirisk kulde. Jeg har de seneste måneder jagtet rundt for at finde en anvendelig og præsentabel vinterdragt til overkommelige penge. Det er jo ikke det, der er mest af i vintermånederne - penge altså Og heller ikke dragter. Det er åbenbart ikke "in" til damer i disse år. Faktisk kunne jeg godt have brugt en til hver af os "piger" i huset. Men ikke engang i genbrugerne har jeg fundet noget.

    For at gøre en endnu længere historie bare lidt kort, så dykkede jeg i gemmerne, hvor denne dukkede frem af gemmerne. Både kvalitet og udseende lod meget at ønske, men datteren skal altså have noget varmt på i skole og i særdeleshed, når hun rider i denne tid. Hun blev ikke begejstret. Faktisk nægtede hun pure at tage den på, fordi den var "lyserød" Og hånden på hjertet, så havde jeg fået den for en slik sidste vinter med tanke på at bruge den til havearbejde...

    Dragt før ændringer.jpg

    Ok, farven kunne jeg da "gøre noget ved", tænkte jeg. Tanken om bare at købe et farvepulver faldt mig slet ikke ind Istedet dykkede jeg ned i gemmerne, for at finde noget "afledning", så den ikke fremstod "lyserød" længere - hætte manglede den også. Det sidste var det første, jeg fandt. En brugt hvid jakke i super kvalitet, som aldrig ville komme i brug her, blev berøvet hætte, den hætten sidder på og kraven. Kraven skulle først og fremmest være til pynt - der var et sejt mærke bagpå Men den giver nok også noget beskyttelse af nakken.

    Dragt hætte mm.jpg

    Jeg har ikke fået taget ret mange billeder af arbejdet, desværre. Jeg blev meget opslugt af at få delene til at passe (og kunne i den forbindelse rigtig mange skældsord - fortrinsvis i hovedet) - og jeg havde ikke lige tænkt over, at dragten kunne deltage i dysten. Det gik først op for mig sent i aftes... Men der blev "slagtet" et par sorte thermobukser, som alle er vokset ud af og fjernet fjernet skindbesætning på et par kasserede ridebukser.

    Den første dag brugte jeg vildt meget tid på at sprætte alt muligt op. Selve dragten skulle allerførst sprættes op i siderne for at kunne komme ind og sy skindbesætningen på og for at gøre dragten bredere med sort i siderne - for større bevægelsesfrihed på hesten. De sorte thermosider fik desuden en tur med mønstersyning... Men altså opsprætningen. Jeg nåede helt til sidst på eftermiddagen, før jeg endelig huskede min børnelærdom (idiot Zep). Da jeg var barn sprættede min farmor ikke op med en "opsprætter", hun brugte et barberblad! Jeg har endda selv hjulpet, når hun skulle sy tøj om. Så jeg for ud og fandt et blad til komfurskraberen, for barberblade har vi ikke i huset. Og dét gik væsentligt hurtigere!!

    Det nederste af benene, var det sidste, jeg 2. dag (hvor alt andet i huset blev forsømt ) arbejdede med til klokken over midnat. Det var heller ikke helt nemt. Her er et ben, der er færdigt og et ben, jeg skulle igang med i aftes. Jeg brugte et helt par timer på at arbejde mig frem til løsningen på, hvordan benene skulle ende. Her kan I næsten se, hvad jeg valgte...

    Dragt ben.jpg

    Så her til morgen var dragten altså helt færdig fortil. Egentlig ville jeg godt have lavet noget om også i ærmer og mave/bryst for at kvikke op og forbedre. Men dragten skulle bruges idag og desuden var jeg ved at køre godt træt i at få ting til at passe sammen. Så måske en anden gang...

    Dragt forfra færdig.jpg

    Bagfra var alt det grundlæggende også færdigt! Her uden hætten på...

    Dragt bagfra næsten færdig.jpg

    Men en for lille, tidligere yndlingsridetrøje havde et smukt broderi, som datteren og jeg blev enige om skulle være "rygmærke" på vinterdragten. Det blev så klippet af trøjen og "overlocked" på et stykke af en regnanorak str. 120, som ingen vist kan passe heromkring hæhæ. Og så blev det "overlocked" på dragten tilsat endnu flere beskidte ord og tanker, fordi det der regnstof nærmede klæbede på nålen og tilsyneladende flere gange fik tråden til at knække, hvilket absolut ikke var morsomt, fordi bæstet så igen skulle af og på maskinen - og dét er ingen nem sag med så skrumlet en vinterdragt!

    Nu er den så færdig - også bagpå! Alt er genbrug (med undtagelse af sytråd altså) og resultatet har begejstret datteren. Og det er jo næsten det vigtigste... En anden gang med bedre tid og det rette stof, vil jeg nok istedet overveje at sy nye dragter fra bunden, når jeg nu ikke kan købe nogle (uden at skulle i specialbutik og give en formue, jeg ikke har). Det er en kæmpe udfordring for en, der ikke har syet særlig meget, at lave ændringer af en dragt på denne måde og som sagt er dragtens kvalitet langt fra den bedste. Men nu er det gjort - har vel arbejdet i 20 timer samlet og er en masse erfaringer rigere

    Dragt bagfra færdig.jpg
    og Julemor

  4. #4
    Rysse Gæst
    Hvor er den blevet god.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hold da ferie eget designet ridedragt fedt Zep du er skimes en god mor der har overskud til det
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    lenemormeinild Gæst
    Det er da er super fantastisk ide du der fik og ikke mindst så blev flere ting genbrugt og så har datteren din en flot flot dragt andre vil misunde hende især ride piger tænker jeg

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Hold da helt op jeg er imponeret!
    Det er sjovt at sy om - billigt også - men det ville tit være lettere at sy det fra bunden. Og så alle de eder og forbandelser det fører med sig ..........
    Flot resultat du har fået ud af det

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Mange takker Ja selvom jeg ikke har lyst til at gøre det igen (lidt ligesom at føde børn ), så er der altså en slags triumf i at kunne "trylle" sådan en dragt ud af en stak tøj, der ellers ikke tjener andet formål længere
    og Julemor

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •