Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Et spørgsmål vedr. cernit/fimo ler

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    31 Jul 2011
    Geografisk sted
    Hobro
    Indlæg
    43

    Et spørgsmål vedr. cernit/fimo ler

    Hej med jer

    Jeg har købt noget af det her cernit modellervoks som skal bages i ovnen for at hærde. Har en ide om at lave vedhæng ud af det til armbånd og øreringe osv.

    Men samtidigt er jeg ikke så vild med ideen om at det skal bages i ovnen når vi også bruger den til mad for man kan jo godt lugte leret når det har været derinde. (Har prøvet det en enkelt gang).

    Så mit spørgsmål går på om i har nogle ideer til hvad man kan gøre istedet, så hele ovnen ikke lugter af ler bagefter? Jeg er sikkert fjollet, det ved jeg godt, men håber i måske har et råd eller to :)


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Oven tager nu ikke skade og kan sagtens bruges igen, jeg har bagt en del cedant og domo. men det kan også koges , jeg kan bare ikke huske hvor længe, måske du kan gople det
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    31 Jul 2011
    Geografisk sted
    Hobro
    Indlæg
    43
    Det var nu ikke med tanke på at ovnen skulle tage skade af det. Det var mere om det mad man laver i ovnen efterfølgende skulle få noget "på sig".
    Jeg tænkte først på om man kunne lægge det ned i et fad med låg så der er lukket af for det, men så er det jo ikke sikkert det bliver bagt ordentligt.

    Jeg har aldrig hørt at man skulle kunne koge det, men jeg prøver lige at undersøge det. :)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Du smider selvfølgelig det bagepapir væk du har brugt. Jeg har aldrig haft problemer. Men du kan koge det 10 min og op til det bliver hårdt
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  5. #5
    lis ai Gæst
    Personligt synes jeg ikke leret lugter så kraftigt som du skriver;
    Men det er måske fordi jeg lufter godt ud medens jeg bager det og i
    et kvarters tid efter.
    Yderligere kan du også vaske ovnen af efter brug.

    Og ellers kan du koge det som det allerede er foreslået;
    Men det er kun mindre ting man kan koge, hvis resultatet skal blive godt.
    Kogetid ca 5-10 minutter alt efter tykkelse og størrelse på dine ting.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    16 Aug 2011
    Geografisk sted
    Greve
    Indlæg
    192
    Jeg har tidligere lavet flere ting i fimo og synes heller ikke jeg har haft problemer med lugten bagefter. Du kan vel også give ovnen en gang med grillen, så kan det være du kan "brænde" lugten af

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    31 Jul 2011
    Geografisk sted
    Hobro
    Indlæg
    43
    Nej det er heller ikke kraftig lugt, men bare det at man kan lugte det et stykke tid bagefter.. Jeg er nok bare lidt sart
    Tak for jeres svar. Jeg tror jeg vil prøve det med at give ovnen et svirp med høj varme for at brænde det af.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •