Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 7 FørsteFørste 1234567 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 64

Emner: Spelsauen`s lille UFO-hjørne

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Tak for kikket - skønne fotos :-)
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    - ja sådan noget kan man blive kaffe tørstig af - og i Allinge åbner Sweizerbageriet kl 06.00, så der blev lige en smuttur til bageren.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Samtidige er Danmarks størst Helleristnings felt også i Allinge, ved Madsebakker. Bornholm har ca 400 lokaliteter med helleristninger. Men der menes at være mange flere, de er bare ikke fundet endnu. Mange er gået tabt p.g.a sprængning, nogen er forvitret og så er der dem der er gemt under mos og lav. Forskellige mennesker har siden ca 1884, forsøgt at få en fredning af helleristningerne, men det er først lykkedes for alvor her i vor tid - og måske ikke mindst efter en større udgravning i 2004-2005 på Madsebakker. Bl.a. har man fundet borehuller der kunne have være til huse, hegn eller noget i den stil. Meget tyder på at der har været stor aktivitet, bl.a udenfor området med helleristningerne og der, kunne have være skærmet af hegn. Viser fund af lerkar og dyreknogler, at der har været tilberedt mad o.lign. Det er nærliggende at tro, at der har været rituelle og religiøse handlinger, hvor også menigmand har deltaget.

    I det hele taget er det meget interessant. Ligende helleristninger findes ca 500 km oppe i Sverige, og noget tyder på at der har været en vis forbindelse mellem disse.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Herfra gik turen indlands til Fredsminde i Klemensker. vi blev budt på en kande te i lysthuset - som virkelig er et dejligt hus, kan godt forstå at fredsminde nyder tilværelsen der.

    Nu er det sådan at fredsminde kun har katte. Det gik også udemærket, da de bare stak af. Nuka opførte sig såmændt ganske pænt. Men da vi skulle videre og er på vej ud af lysthuset, havde jeg ikke fået helt fat i snoren - og ude på plænen spankulerede den nydeligste lille sorte høne rundt. Den må da være til at lege med - og lige der og da, var jeg glad for vi var på vej videre ... - da fredsmindes søde høne, fór der-ud-ad ...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg havde fået nogle gode hint om hvor jeg kunne finde fossiler - og så var der lige Kræmmerhuset jeg skulle besøge - efter det andet forsøg på, at finde det uden held - gik turen mod Gudhjem.

    Det var jeg slet ikke forberedt på. Der var sort af mennesker og P-pladser, det kunne man bare glemme. Ikke lige noget man forventer i lav-sæsonen. Bedere var det såmændt heller ikke i Svaneke.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Videre ned ad kysten, som er en utrolig smuk strækning ... Edderfugle der svømmede rundt med deres unger. I det hele taget har Bornholm et meget rigt og tillidsfuldt dyreliv.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Tja, så nåede vi sydspidsen Dueodde, hvor jeg bare satte bilen på P-pladsen. Ikke det bedste overnatningssted - men lovligt! Det er virkelig de store kontraster, man ser mellem nord og syd.

    Det var anden dagen ...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Lørdag d. 19.05.12

    Vågnede tidligt og fandt en bedere P-plads. Gik tur langs stranden og tilbage ved bilen, var der læ - og det var et pragtfuldt vejr. Så nu blev alt i bilen hevet ud - og så var der lige tid til at få spundet den spole, vi skulle medbringe på Spindedagen. Sikken en rigdom, bare det at kunne gøre det!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Efter at have pakket det hele tilbage i bilen, gik det mod Øster Sømark ved Slusegårdens vandmølle og ørredhus. Det siges at det her, er det eneste sted i Danmark, hvor uret går rigtig.

    Der går en sti langs øleå ned til stranden. her fandt jeg nogle fossiler, der blev taget med tilbage til bilen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #30
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Videre til Bakke Havn, hvor den stod på røget sild.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Spelsauen
    varmestuestrikker

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •