Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Vask av hundegarn

  1. #1
    HKangora Gæst

    Spørgsmål Vask av hundegarn

    Hei.

    Jeg har fått inn collie ull som jeg holder på å spinne opp, lurer i den forbindelse på to ting:

    1. Kan collie ull spinnes 100% rent og det blir greit å strikke med?
    2. Hvordan skal hundeull garn vaskes? Har hørt noen som har fortalt at plagget lukter hund, og det vil jeg jo unngå.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af HKangora Se meddelelser
    Hei.

    Jeg har fått inn collie ull som jeg holder på å spinne opp, lurer i den forbindelse på to ting:

    1. Kan collie ull spinnes 100% rent og det blir greit å strikke med?
    2. Hvordan skal hundeull garn vaskes? Har hørt noen som har fortalt at plagget lukter hund, og det vil jeg jo unngå.


    1. Collie garn kan godt strikkes rent, men jeg personligt syntes det er bedst med en fårtråd i..
    2. Jeg vasker ikke ulden før jeg spinder det, men når jeg er færdig med det, og så skyller jeg det i ½ eddikke og ½ skyllemiddel, derefter har jeg ikke nogen problemer med lugt.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    moster50 Gæst
    Jeg har strikket et sjal i hund/får fra hundeuld. Og det lugter ikke.
    Men hundeuld havde så også vasket det inden jeg fik garnet. Det duftede dejligt.

  4. #4
    HKangora Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    1. Collie garn kan godt strikkes rent, men jeg personligt syntes det er bedst med en fårtråd i..
    2. Jeg vasker ikke ulden før jeg spinder det, men når jeg er færdig med det, og så skyller jeg det i ½ eddikke og ½ skyllemiddel, derefter har jeg ikke nogen problemer med lugt.

    Jeg holder på å strikke ragg sokker og skal ta å vaske de en gang til når jeg er ferdig med de. Men, skyllemiddel ser at i butikkene har det kommet et nytt skyllemiddel ifra Milo som er med lanolin. Har aldri brukt denne typen, bare vanlig skyllemiddel skal jeg fortsette med det eller er den med lanolin en god ide? Jeg vet at angora har ikke lanolin og det har vel ikke hundepels heller?h

  5. #5
    Dorado Gæst
    Jeg ved jo godt I er nogle erfarne quinder, hvad angår uld, men jeg kan altså ikke forstå, at man må bruge skyllemiddel til uld. Jeg har i min tekstilundervisning lært, at skyllemiddel indeholder silicone, som kan ødelægge/pakke uldfibrene ind. Det er selvfølgelig nogle år siden men.......Er det noget bestemt skyllemiddel I bruger, eller hvordan hænger det sammen???
    Man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt ..................

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg bruger skyllemiddel uden nogen tilsætning overhoved, hverken parfume eller noget. Eddike for at få sæben 100% ud.

    Når jeg ikke bruger skyllemiddel til hundeuld første gang det bliver vasket efter spinding , kan det lugte.. derfor bruger jeg det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Dorado Gæst
    Ok, tak for det. Måske skulle jeg tage luppen med i byen næste gang, så jeg kan læse varedeklarationen på skyllemiddel. Måske findes der også en uden tilsætningsstoffer hernede.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •