Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Blomster og udeliv da jeg var barn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Blomster og udeliv da jeg var barn

    Skulle der ikke meget til at begestre. Ikke at det skal forstås på en overbærende eller hånende måde. Tværtimod var en enkelt blomst alt rigeligt til at fange øjet og gøre lykke...

    Crocus stor blå.jpg

    Jeg tror ikke, jeg tænkte nærmere over, at Crocus bebudede forår, dengang. Jeg er næsten sikker på, at den slags ikke strejfrede mig overhovedet. Skal jeg spole tilbage til noget, der fik mig til at tænke forår, så var det solen. Og særligt et år, hvor den må have skinnet mindst lige så meget som igår. Ihvertfald iførte jeg mig bare ben, nederdel og cykel og kørte op og ned ad Vesterled, grusvejen vi boede på i Faarevejle. Det gav i den grad skældud, da jeg kom ind igen tænderklaprende og med knæ i en kulør ikke ulig den, som Crocus'en ovenfor...

    Crocus gule.jpg

    Vinteren, hvor jeg byggede langt flere snemænd end idag, havde forvandlet jorden til en tør blegbrun skorpe, som var så intetsigende, at den slet ikke interesserede. Ikke at jeg sådan gik og ledte efter blomster dengang. Det mindes jeg ihvertfald ikke. Men der var noget magisk over, at der i de bunker af blade og grene, som vinden havde fejet sammen vinteren igennem, pludselig dukkede helt fantastisk klare og smukke farver frem!

    Crocus gule tæt på.jpg

    Den dag idag kan jeg nemt skrue tiden tilbage, når jeg stjæler mig et øjeblik derude til en haverundfart - eller som nu sidder en søndag morgen, hvor jeg måtte ukristeligt tidligt op, så bollerne kunne nå at blive bagt, inden "ridefolket" kommer og skal forsyne sig, før de drager til stævne. Som barn blev de ikke studeret med linse på camera, de forårets vidundere. Som barn så jeg med fingrene. Lægger jeg idag nænsomt hænder om hovederne på de æggeblommegule Crocus, så er jeg næsten tilbage på Vesterled, med fingrene under en hæk, ivrigt plukkende en "buket" af den fantastiske skat, de var. Idag ved jeg til gengæld, at der ikke er nogen, der har trampet dem i stykker, når man et par dage efter oplever, at de ligger smadrede. Næh det er såmænd Solsorten, der kigger med næbbet ;)

    God søndag.
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Og her kommer et, som er blevet tapet på mit skrivebord. En blomst, som går langt tilbage i hukommelsen, taget på maven i græsset i lørdag
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Dothea liljer dem vi fik af dig for år tilbage står så flotte , vi kalder dem Dorte lilje...

    Image010.jpg Image011.jpg
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det hedder de da også, gør de ikke?! Ihvertfald iflg. mit fortravlede hoved - i erindringen kaldte min morfar dem for Dorteliljer. De fleste kender nok min yndlingsforårsblomst som en Dorothealilje. Dorothea er så grundformen af Dorte (og Dorit), som er det navn, jeg er døbt
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •