Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Puf - Forskellige sorter af pil

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Puf - Forskellige sorter af pil

    Her stå lidt om de forskellieg pile sorter.

    Først betegnelse så navnet på dem og derefter en lille beskrivelse af dem.

    Americana Salix Fragilis Americana En af de bedste flettepil til næsten alt flet, smidig og bevarer den rødbrune farve. Rødbrun

    Purpurea Salix Purpurea En ren purpurea - meget flot pil - en af de bedste. Minder om blues. Gode 1. års vidjer uden sideskud. Grønlig

    Kaspisk Dugpil Salix daphnoides acutifolia Spidsbladet, Blåsort med voks (dug ) bedst flettet i overgangen mellem frisk og tør. 5-10 meter højt træ eller busk. Tidlige sølvglinsende gæslinger. Vokser S formet.. Bliver helt sort, når den er tør Rødbrun

    Wellecs Salix Purpurea wellechs Hollands-pil. god flettepil. Vokser lidt S formet som flere andre gode flettepil, Minder lidt om Bleu. Grøn, med en svag blå tone. Rødbrun

    Black Maul Engelsk Triandra-gruppen Blød og smidig. Bliver kraftig, og god til hegn og levende hytter. Den mest udbredte kurvepil i England

    Gulpil Salix Alba Vittelina Britenzis Gul/orange som frisk, lyserødbrun som tørret, flot at flette ind som halvtør, hvorved den gule farve næsten bevares. En næsten sort glød kan opnås, hvis man under tørringen fugter pilen og presser den.

    Bleu Salix Daphnoies x Purpurea krys mellem Purpurea og Daphnoides. Blågrøn med sorte omr. En smuk pil, der får lange og slanke 1.års grene, ofte uden sidegrene.

    Carl Jensen L.N.N. Salix purpurea tenuifolia Lang og slank, lys grøn pil. De første par år er der mange sideskud. Vokser "vandret" første år !. En af de bedste! Plantes tæt. ,

    Energipil Salix Lidt fra den vilde natur.

    Rosmarin Gracillis Nanna Meget små tynde grene til fint flet. Ofte brugt til omkrænsning af haven - lille fin busk. Tåler meget gødning, hvilket giver mange lige skud op til 150 cm

    Laurbær Salix pentandra Amarum Arenarie Busk/træ, 4 m, god til stager og kanter, blød at arbejde med, gerne fugtig jord. blank i barken også efter opblødning.

    Ural Salix purpurea longifolia Også kaldet langbladet pil, Grøn,lang og slank og blank . Bedst til sideflet.

    Vestbirk Søpil Gode 1. års pil - ikke mange sideskud, flot smal pil m. blanke gråtoneomr., tidlige små lyserøde gæs-linger i tre rækker, der kendetegner purpurea fami-lien. Giver flere vidjer end de fleste andre pilesorter.
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Inge

    Egentlig ærgelig vi ikke har nogen pileflet damer/herre herinde.
    Skal vi give os til at lede efter nogen på nettet.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet iben e

    Hej
    Jeg har lige meldt mig ind her d. 12.12.06, og havde fødselsdag d. 13.12. Jeg vil gerne takke alle jer der skrev en hilsen til mig på dagen. Det varmede. Tusind tak.
    Jeg kan se at I efterlyser nogen som laver pileflet. Det gør jeg, så hvis I kan bruge min viden til noget er I velkomne til at skrive til mig. Jeg har flettet i 6 år, og har også holdet mange kurser.
    Jeg er den ene halvdel bag garn- og pilefletsbutikken "Bindestuen" i Saltum. Jeg blev gjort opmærksom på siden her igennem en af min mors bekendte, som havde læst nogle meget rosende indlæg om "Bindestuen". Tusind tak for de pæne ord.
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet supersine669

    Jeg har været på et enkelt week-end kursus om pileflet.

    Har ikke så mange ressourser, så jeg fik ikke lavet så meget som de andre.... men en enkelt fik jeg da lavet http://www.rokken.dk/phpBB2/images/smiles/icon_razz.gif
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 3.jpg (25,0 Kb, 9 visninger)
    • Filtype: jpg 4.jpg (17,6 Kb, 8 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Sørig

    Sikke flotte ting, specielt kurven.

    Hilsen Sørig
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Dorthe

    Ja.. det ser da flot og proff ud. Min mand var også til pileflet for første gang i sit liv for nogle weekender siden - kom hjem med en kurv og en fad/bakkeagtig ting - den sidste havde jeg "bestilt" til at lave jule-hygge i ! Min fætter Steffen på Anholt er pilefletter, og har arbejdet med det gennem mange år - i dag har jeg ikke direkte kontakt med ham - men han er meget dygtig. Og vi kunne nok fristes med et af hans kursus - og så i den skønne natur der ovre !

    vil i kigger er hans hjemmeside her:
    http://www.anholtpil.dk/
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Lavendel Gæst
    Hej alle
    Jeg elsker at flette pil. Boede for et stykke tid siden på en lille ø - 220 sjæle, men med egen aftenskole, og vi skulle være mindst 6 på et hold, så jeg blev "tvunget" med....men hvor har jeg siden prist mig lykkelig over den tvang. Jeg har tilbragt mange timer i pilens selskab, den er som regel et tålmodigt bekendtskab, og tiden går så dejligt - og pil har en helt speciel duft.
    En af de gange, vi havde et kursus på øen var vi en 10-12 stykker (kvinder), og en af mændene ville lige se hvad vi lavede, og han kom fuldstændig andægtig og "paf" ind i skolens gymnastiksal hvor vi sad og udbrød :"Ja, men jeg troede at I var gået - så mange kvinder og så ingen lyd!" - der sad vi bare hver især så dejlig fordybet i pileriet! Det har samme mand jo moret sig over mange gange og blev ved med at forhøre sig, hvornår vi skulle have et nyt kursus - for sikke en velsignet fre' der lå over øen i den weekend!
    I min stald har jeg flere bundter stående - de venter bare på at jeg skal komme i gang og måske lokke nogle andre med til en lørdag eller søndag med flet.-mange hilsner
    Sidst redigeret af Lavendel : 27-02-2007 kl. 08:57 Årsag: slåfejl

  8. #8
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Lavendel Se meddelelser
    Hej alle
    Jeg elsker at flette pil. Boede for et stykke tid siden på en lille ø - 220 sjæle, men med egen aftenskole, og vi skulle være mindst 6 på et hold, så jeg blev "tvunget" med....men hvor har jeg siden prist mig lykkelig over den tvang. Jeg har tilbragt mange timer i pilens selskab, den er som regel et tålmodigt bekendtskab, og tiden går så dejligt - og pil har en helt speciel duft.
    En af de gange, vi havde et kursus på øen var vi en 10-12 stykker (kvinder), og en af mændene ville lige se hvad vi lavede, og han kom fuldstændig andægtig og "paf" ind i skolens gymnastiksal hvor vi sad og udbrød :"Ja, men jeg troede at I var gået - så mange kvinder og så ingen lyd!" - der sad vi bare hver især så dejlig fordybet i pileriet! Det har samme mand jo moret sig over mange gange og blev ved med at forhøre sig, hvornår vi skulle have et nyt kursus - for sikke en velsignet fre' der lå over øen i den weekend!
    I min stald har jeg flere bundter stående - de venter bare på at jeg skal komme i gang og måske lokke nogle andre med til en lørdag eller søndag med flet.-mange hilsner
    Jeg har for en del år siden prøvet det - det er rigtigt dejligt at sysle med at flette pile.
    Jeg vil da gerne med, hvis du en dag holder "et-eller-andet".

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •