Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Puf -Belgisk hegn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Puf -Belgisk hegn

    hejsa her vil jeg lige videre give nogle oplysninger om hvordan man kunne lave dette hegn.
    Belgisk hegn er en type hegn, der flettes som et Harlekin-mønster.
    Jo flere pil man bruger i flettet, jo smukkere bliver hegnet



    FAKTA BELGISK HEGN:
    20 cm mellem grenene. Altså 10 stk. pr. meter.
    3 stk (30 pr. meter) giver et meget tæt og harmonisk hegn.
    Sørg for at holde samme forhold mellem grenene hele vejen. Eks. 2 grønne og en rød. Eller en tynd og derefter 2 tykke.
    Klippes efter behov og smag.

    Hvordan
    Start med at grave en rende på ca. 2 spadestiks dybde. (Ca. 40- 50 cm). Ca. halvdelen af jorden blandes med beriget spagnum, gødning (ko-, kylling-, eller hestemøg) eller kompost.
    Dette kommes tilbage i renden og det trampes godt til.
    Der skal evt. efterfyldes, så jorden i renden er på højde med den omkringliggende jord.

    Herefter er man klar til at sætte pil.
    Jeg starter som regel med at sno tre vidjer sammen som endestolpe.
    Derefter sættes alle de pil ned, der skal i samme retning.
    Derefter snor jeg den sidste endestolpe og sætter de pil ned, der skal i den anden retning.

    Men inden jeg sætter pilen i jorden, fletter jeg faktisk hegnet i samme håndevending som jeg sætter pilen ned.
    Jeg ved at andre venter med at flette, til alle pil er sat. Men jeg syntes det let kommer til at se uoverskueligt ud.
    På billederne kan du se, at jeg som regel ikke klipper toppen af, men snor en fed kant foroven.
    Det gør også hegnet meget stabilt.

    ************************************************** **
    Fletter man med tre pil, er afstanden i mellemrummene ca. 15 cm.




    Der er brugt Rød belgier.
    I toppen af flettet, i hvert mellemrum, er pilene bundet sammen med snor der kan rådne.

    Sammenbindingen holder på hegnet når det blæser.
    Efter nogle år vil heg-net vokse sammen og hullerne i mønstret blive mindre og mindre.

    Valg af pil.
    Til åbne områder med god plads kan vælges energipilene (Viminalis typen). Triandra, Black maul , longifolia, blues, dugpil og americana er bedre egnet til mindre haver.

    Etårige vidjer er de nemmeste at flette, med en tykkelse i rodenden på ca. 0,5-1 cm.
    Længden af pilen skal være ca. 50 cm længere end hegnet skal være højt, da ca. 30 cm skal i jorden og der flettes i ca, 60 grader.

    Vedligholdelse
    Pilestokkene sætter nye skud flere steder på stammen, men typisk mest i toppen.
    Man kan vælge at nippe de nye skud af stammen undtagen i toppen de første år, hvorved man får en åben hæk.
    Man kan også vælge at flette de nye skud ind i hækken og klippe den tæt.
    Nogle af pilene vil sikkert ikke komme i vækst, disse pil udskiftes det følgende forår med nye friske pil i samme tykkelse, som de der overlever.

    Hvor mange ?
    Flet med en pil = ca. 15 vidjer pr. løbende meter
    Flet med to pil = ca. 24 vidjer pr. løbende meter
    flet med tre pil = ca. 34 vidjer pr. løbende meter
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (8,2 Kb, 2 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (76,9 Kb, 11 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    veile Gæst

    Belgisk hegn

    Hej

    Jeg har lige meldt mig på siden i dag. Jeg er en totalt piletosset quinde. Al min fritid (og mere til) bruges på pilemarken, i haven og til flettetræf og kurser.
    Jeg er ved at lave en hjemmeside, hvor jeg også skriver om mine pileting, I er velkommen til at kigge ind, men den er langt fra færdig endnu.
    Jeg har et par billeder af mit ny-etablerede 40 meter lange belgiske hegn, som skal skærme haven mod vest (og vejen) Der er både før og efter billeder. De er ikke kommet på hjemmesiden endnu, men lige om lidt....

    Jeg håber at finde flere flette og haveglade mennesker her på siden. Kik på min hjemmeside

    mange hilsner
    Vivian
    Sidst redigeret af rokken : 19-07-2007 kl. 19:32 Årsag: rokken har slettet link til hjemmeside

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •