Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 24

Emner: Hjælp til at komme i gang igen..

  1. #1
    TulleMomsemor Gæst

    Ulykkelig Hjælp til at komme i gang igen..

    Hej med jer

    Jeg har før deltaget herinde efter at jeg havde genfundet mit kreative gen ved fødslen af mit 1. barnebarn, Rose.
    Jeg har syet, strikket og hæklet og virkelig nydt det - det gav en helt ny vinkel til mit liv.

    I begyndelsen af november, sidste år, indledte jeg et rygestop ved hjælp af rygestop pillen Champix. Det virkede og selvom jeg blev lidt "skør i hovedet" af pillerne fortryder jeg det ikke - jeg er efter 30 år endelig røgfri.

    For en lille måned siden var jeg ved lægen og fik konstateret en svær depression og det får jeg nu lykkepiller for. Jeg syntes at jeg fungerer ok på nogle områder, men jeg er nu ude af stand til at foretage mig noget kreativt, jeg er gået fuldstændig i stå.

    Der ligger en masse dejlige projekter og venter på mig, jeg er omgivet af farvestrålende garn, men der er simpelthen en blokade i mig og jeg ved ikke hvordan jeg kommer videre.

    Er der nogen af jer, der har prøvet noget ligende og hvis ja, hvad er vejen frem?

    Kærlig hilsen
    -Tulle Momsemor [www.topping.dk]

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2008
    Geografisk sted
    sæby
    Indlæg
    73
    Hej

    Ved ikke om det er nogen hjælp og måske du allerede har prøvet? Når jeg selv har en "død" periode, hvad angår kreativitet, synes jeg det hjælper, at kigge på diverse kreative hjemmesider/blogge, at låne en stak kreativ bøger/blade på biblioteket og måske se andre lave noget kreativt. Nogle gange er det måske også et forsøg værd at starte på noget helt nyt, et lille projekt i en helt ny "genre". Jeg tyer ofte til småting i papir, når jeg ikke kan komme i gang med andet.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Dec 2010
    Geografisk sted
    Østjylland, Hinnerup
    Indlæg
    236
    Du har også været savnet, Tullemomsemor.! Jeg tænkte "bare", at du nok havde travlt med at være mormor.
    Flot gået med rygestoppet - men noget skidt med den depression... :(
    Måske skal du bare tillade dig selv ikke at "skulle" lave noget kreativt - og så først gå i gang, når du simpelthen ikke kan lade være.
    Det var ikke meget hjælp, jeg kunne give, men jeg er sikker på, at lysten nok skal komme tilbage.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    12 Sep 2009
    Geografisk sted
    4840 Nørre Alslev, Nordfalster
    Indlæg
    78
    Hvis et af de områder du fungerer ok i, er samvær med andre, ville en strikkecafé eller lignende så være noget for dig?

    Ved at depressionen kan gøre det svært bare at komme ud af døren. Og hvis man så oven i købet også skal tage stilling til hvad man overhovedet har lyst til at strikke/hækle oveni?! En strikkecafé kunne måske give lidt fornyet inspiration og hyggeforum.

    Hvad med om Roses mor/far gav ønsker/"ordrer" mht hvad de kunne tænke sig til prinsessen? Evt også købte garnet? På den må skal du ikke forholde dig hvad du skal strikke eller hvilken farve, men bruge energien på at selve håndarbejdet og tanken om at Rose får endnu en lækker gave fra momsemor

  5. #5
    marion Gæst
    Ja det er jo desværre en af bivirkningerne ved de rygestop piller, men sejt at du er holdt op med at ryge...

    har selv været møllen igennem med en depression og der er ikke andet at gøre end at give det noget tid.
    mht. det kreative ja så kommer de andre med nogle rigtig gode forslag...
    Når jeg sådanne går lidt død i det hele, så laver jeg en plan for at imorgen mellem kl 10-11 bare et eksempel, der skal jeg strikke det og det, og ligesom tvinger mig selv igang. start evt. med et lille projekt, som er rimeligt overskueligt, som ikke tager for lang tid og som er alt for besværligt, og måske når du så har tvunget dig selv igang, kan det jo være, at lysten overskuddet kommer til dig igen.....

    men det er svært at hive sig selv igang ...

    sender mange varme tanker til dig...

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2008
    Geografisk sted
    5471 Søndersø
    Indlæg
    146
    Dejligt at du er kommet tilbage
    For 11 år siden fik jeg førtidspension på grund af slidgigt. Jeg havde det bedste job i verden, var sygehjælper på et dejligt plejehjem i Bogense. Det var mit halve liv, vi var som en familie, mine kolegaer, beboer og jeg.
    Da jeg måtte erkende at jeg ikke kunne arbejde mere gik jeg helt ned, havde ikke lyst til noget håndarbejde eller noget som helst.
    Der gik et halvt år fra jeg blev sygemeldt til jeg fik tilkendt førtidspension. I det halve år lavede jeg "ingenting" Men den dag jeg fik at vide at jeg havde fået førtidspension, tænkte jeg at NU skulle jeg videre. Jeg gik ind på det værelse hvor jeg har mit garn, opskrifter og mange andre hobbyting og ville rydde op, kiggede lidt i opskrifter, fandt nogle "ufoer" og så fik jeg lysten tilbage.
    Håber du også får lysten tilbage.
    Jeg stoppede med at ryge for 3½ år siden. Fik lige en bay-pass operation og stoppede der.
    Håber det bedste for dig
    Mange strikkehilsner fra jettefb

  7. #7
    nette strik Gæst
    Først tillykke med ryge stoppet, håber også du er stoppet med pillerne, er selv stoppet med at ryge efter 35 år. så ved godt hvor svært det er.
    Vejen frem er, der er jo ingen der siger du SKAL sy strikke hele tiden, lad for guds skyld værd med at have dårlig samvittighed over at der ligger noget og venter, lav det du har LYST til lige nu, bag en skøn krydderkage der dufter over hele husset, gå eller cykel en lang tur i guds fri natur, få noget luft og ikke mindt lys, tag en dovne dag, med et karbad eller noget helt andet, blot det er noget du nyder lige nu, her hvor du er i livet nu, glæd dig over dagen idag, fortæl dig selv hvor dejlig du er, skriv 10 positive ting ned, eller noget . .... andet godt

    Ja, vi er mange der har prøvet det.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Dejligt at "se" dig igen.


    Tillykke med rygestoppet - jeg fik for flere år siden stoppet efter 40 år med smøger - de sidste åre ca. 40 pr. døgn. Jeg ved hvor drøjt det var at blive fri.

    Jeg håber det hele snart må lysne for dig.

    Giv dig selv lov til at ha' det lige så dårligt som du har det, og derefter er det tid til at finde små ting du kan glædes ved. Fremtving ikke de store aktiviteter - kravl langsom opad - du kan godt.


    Har ikke selv haft en dep. men været på vej ind i mørket da min søn døde,
    men ved hvor smertefuldt det er/kan være, har i 25 år haft det tæt på i nærmeste familie.
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    godt at du har "smidt" smøgerne ... Kan ikke komme med det forløsende råd, men du får lige et ... Og jeg er sikker på, at lysten kommer retur lige pludselig ...

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Tllykke med rygestoppet, det er rigtig godt gået! Jeg forsøgte mig også med champix på et tidspunkt men gik i depression ret hurtigt (døjer med depressioner generelt).

    Når jeg er "nede" har jeg heller ikke så meget overskud til det kreative, men jeg vil klart anbefale at du vælger et lillebitte projekt at lægge ud med, for ellers kan være alt for uoverskueligt at se sig ud af at blive færdig. Måske en hagesmæk, en hue eller sådan noget?
    Men det kommer sikkert snigende af sig selv, at du får lyst igen. Og de projekter du har liggende, ja de løber jo ingen steder, så bare glem dem hvis de virker alt for uoverskuelige at gå igang med, og vent med at tage dem frem til du kan mærke du har lyst og overskud til dem.

    God bedring og god håndarbejdslyst
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •