Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: God bagjul og på forkant!

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    God bagjul og på forkant!

    Allerførst vil jeg ønske jer alle en god bagjul

    Her på øen kaldes dagene imellem julehelligdagene og nytårsaften for "mellemjulen". Sådan har jeg hørt helt fra barnsben, hvor jeg indimellem tilbragte julen på Bornholm hos mine bedsteforældrene sammen med resten af familien.

    Dengang var der ikke noget, der hed gavebytning eller for den sags skyld udsalg på 3. juledag. Butikkernes åbningstider i mellemjulen var meget begrænsede - nogle åbnede først i det nye år igen.

    Nu er det ikke sådan, at jeg skal igang med at "plage" jer med barndommens lyksaligheder. Igår drog jeg og min lille familie faktisk til "byen", hvor gemalen og pigerne på "parkeret" i biffen, mens jeg susede et par ærinder. Deriblandt var begyndelsen på pakkekalender 2012, som jeg har skrevet om andetsteds allerede.

    Og idag, hvor solen iø skinner noget så fint og vinden har lagt sig, skal der gang i kost og spand! Imorgen, på årets sidste dag, åbner vi dørene for familie, venner og bekendte til en æbleskive med solbærmarmelade og en kop kaffe m.m.. Det er i grunden min "omskrivning" af en tradition, som jeg holder i hævd for 3. år i træk - selv sidste år med megen sne, var der familie, som fandt vej... I min barndom var der familieæbleskiver hos mine morforældre 3. søndag i Advent.

    Men som sagt, så er der ikke tid til at drive den af og sidde her og fortælle og fortælle Men jeg vil lige "advare" jer om, at nu går Julemor snart i omdrejninger! I efteråret og lidt op til jul, trak jeg en smule i gamle, gode juletråde på Rokken. På den tid af året er der ikke tid til så forfærdelig meget andet jo... Men nu, når rådhusklokkerne har ringet det nye år ind, så er det igang med forberedelserne til julen 2012! Julen er og bliver i mit sind hjerternes og familiens fest! Og selvom jeg glæder mig over at kunne lufte familien i mellemjulen, så betragter jeg gavebytteri, som iø ikke er en lovsikret ret, som en uskik.

    Gaver skal gives med omtanke - og det er ingen skade til, at man gør sig anstrengelser lang tid i forvejen for at finde på det rette - fordel arbejde/indkøb over hele året og nøjes med impulsive tilføjelser, når vi nærmer os højtiden.

    Julekortene, som jeg sendte afsted i år, blev lavet i starten af året... Jeg havde tid til at gøre noget særligt ud af dem og brugte en mængde af sager i mine gemmere, som ikke har kostet en krone. Og i december havde jeg tid til at skrive en hilsen på mere end et par linier!

    I skal slippe for flere opfordringer lige nu, for jeg MÅ igang. Vel mødt i det nye år her i Juleidébanken

    Tema i...

    Januar: Patchwork til jul: http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=29351
    Februar: Kort til jul: http://rokken3.dk/forum/showthread.p...448#post321448
    Marts: Lys til jul: http://rokken3.dk/forum/showthread.p...667#post325667
    April/Maj: Lunt til jul: http://www.rokken3.dk/forum/showthre...956#post330956
    Sidst redigeret af Zep : 20-04-2012 kl. 18:10
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Hos os varer julen altid til den 5. januar om aftenen (Hellig Tre Kongers Aften). Først derefter fjerne vi julepynten og juletræet kommer også ud.

    Vores juletræ får lov til at tørre godt og grundigt inden det ender i maven på brændeovnen.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    fredsminde Gæst

    Smiler

    her varer julen til efter Hellig 3 Konger
    derefter tages julepynten ned igen - træet efterses extra grundigt for guld og glimmer inden det "kastes for fårene", der straks går i krig med det lækre måltid

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja det er om at tænke lang sigtet, så det bliver en formøjelse at fejre julen.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Vi har lige spillet tallotteri for anden gang denne jul. Det er et meget gammelt spil (over 100 år) som min familie har spillet i flere generationer. Og det bliver hverken sagt: Bingo eller banko. Nogle af tallene har forskellige tilnavne/remser til tallet. 90 = Gamle Ole, 22 = svanehalsene, 77 = støvlerne. Bare et par eksempler. Og vi spiller kun om ører fra 1-ører til og med 25-ører (vi har gemt nogle gamle mønter at spille med). Har man 2 tal på række, så har man en "amme", 3 tal på række er en "trine", 4 tal på række er en "kvarterne" og 5 tal på række er en "kvine/quine". Og så hedder det ikke kort, med sedler (hvor tallene står på). En "amme" er 3 ører værd, en "trine" er 6 ører værd, en "kvarterne" er 9 ører værd og en "kvine/quine" er 12 ører værd. Et enkelt tal i en række gælder kun for 1 ører. Men det er med at tælle rigtigt, når man er færdig med at spille en omgang. Ellers bliver man snydt for det rigtige beløb. Efter sidste almindelige omgang spiller vi af. Så bliver der sat 4 forskellige beløb af som præmier til en "amme", en "trine", en "kvarterne" og en "kvine/quine". Beløbene kan evt. deles af 2, som har "amme", "trine", "kvarterne" eller "kvine/quine" samtidig. Mellem hver omgang "sidder man ind" = betaler for sine sedler. 10 ører pr. seddel. Vi skiftes til at råbe tallene op og sidde med "banken" = et fad med de penge, vi har betalt ind for sedlerne. Og vi spiller allesammen med samtidig lige meget om vi råber op eller bestyrer "banken".

    Så hygger vi os med guf, kager og sodavand mens vi spiller og vi giver os god tid. Det er jo ikke et bankospil, vi spiller.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det er godt at høre, at julen "holdes i hævd" - eller hvad det nu hedder. Og ja Julemors hele eksistensberettigelse handler om at være forberedt

    Julen handler nissentagemig ikke om pligt. Den handler og glæde og hygge ikke sandt?!

    I år vil Julemor gøre et ærligt forsøg på at sparke forskellige "discipliner" igang hver måned... Den første er klar under nissehuen

    Rigtig godt nytår til alle juleforberedelsesglade rokkere
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  7. #7
    Thomas' mormor Gæst
    Også godt nytår til dig Zep. God julemorsarbejdslyst.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tak skal du have

    Kan løfte sløret en smule og sige, at nogle af os nok skal have symaskinen frem...
    og Julemor

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Meget spændende egentlig, at høre om hvilken betydning julen har for andre. For mit eget vedkommende ender det altid med en træls, - og ikke at forglemme DYR, - pligt, og jeg har seriøst overvejet at afskaffe den helt og holdent. Tage ud at rejse i stedet. Men det kan man jo ikke...jeg har 3 børn der ville blive noget fortørnede hvis de ikke fik deres julegaver.
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Du har slet ikke en erindring om hyggelig jul dansbo? Det er der, jeg selv har udgangspunkt - hvad en hyggelig og rar jul har været for mig tidligere...
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •