Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 40

Emner: Alt vedr. rokke

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Angående Hvad er dette?

    Rokken har fået et nødråb ....
    Er dere nogen der kan hjælpe her...


    Goddag!Jeg bor på Bornholm!Kan de hjælpe med at bestemme dette instrument,jeg ved ikke hvad det er!Men jeg tror det er en eller anden del til en spinderok?der står et årstal 1791 på foden,den er fremstillet i Rønne hos billedskærer Kofoed.
    Med venlig hilsen
    Bent Hansen

    3730-Nexø
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er der slet ikke nogen der kan værer med her, mit eget bud er det er en garnvinder evt. til at lave .. hvad er det nu de hedder der der tråde man sætter på en væv, der skal værer lige lange... hjernen er stået af idag..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #23
    Ulla P Gæst
    Det kunne ligne bobiner på/med bobineholder.
    Jeg mangler at se et billede 'forfra', men umiddelbart forestiller jeg mig, at spolernes indbyrdes afstand kan reguleres.
    Så kan en spinder vinde garn omkring de 2 bobiner (spoler), og netop lave dén størrelse bundter, hun/han ønsker.

    Bare et lille beskedent bud.

  4. #24
    Ulla P Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    hvad er det nu de hedder der der tråde man sætter på en væv
    Trend - kæde
    Nej, det er de ikke til. Ikke umiddelbart som den ser ud/står der.
    Der skal være mindst ét skel (trådene krydser hinanden, for at sikre en given rækkefølge), og det kan ikke lade sig gøre på denne 'dims'.

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jo, den kan regulers ser det ud til. så det er nok en almindelig garnvinder...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #26
    Ulla P Gæst
    Hvis de 2 skoler kan rotere, kan det sagtens være en garnvinde.
    Når de to spoler kan rotere, følger garnbundet jo med, men jeg er ikke sikker på, at den er stabil nok på gulvet - benene virker for korte og med for lille indbyrdes afstand til at stabilisere den.

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210

    Fået en smuk gl. rok - til pynt

    Endnu mere, jeg har fået af Bo:
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    supersine669

    carpe diem

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv lige at se hvad jeg fandt her
    http://www.clausholm.dk/idn42.asp


    Restaurering af spinderok

    Den Gamle By i Århus har restaureret Clausholm Slot's spinderok. Det er Torsten M. Johnsen, der har udført arbejdet, og rokken kan nu ses på slottet i "Dronningens dødsværelse".
    Spinderokken menes at have tilhørt Dronning Anna Sophie. Under den 30. juni 1929 anfører lensbaron H. Berner-Schilden-Holsten i sine "Breve og Optegnelser" bl.a.:
    "den 28. april kørte jeg ... til Aunsbjerg, ... for at overvære den meget interessante auktion i Silkeborg (efter Kammerherre Steensen Leth) over sagerne fra Højriis. Der var meget store priser og en masse mennesker. Jeg købte bl.a. ..."
    Selvom rokken ikke nævnes blandt det indkøbte, er man ret sikker på, at den stammer fra denne auktion. Det har altid kun været en formodning, at den oprindelig tilhørte Dronning Anna Sophie, men lensbaronen har sikkert købt den på denne blotte formodning.
    På foden kan man se årstallet 1617, så rokken er altså endnu tidligere, end fra Anna Sophie's tid. Hvis nogen kender til en tilsvarende spinderok, vil Clausholm Slot meget gerne høre om det.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Sidder her og får lyst til at tage til den gamle by i Aahus, bare for at se den rok... så den kommer på GPS til næste gang vi er i Jylland
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #30
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Sidder her og får lyst til at tage til den gamle by i Aahus, bare for at se den rok... så den kommer på GPS til næste gang vi er i Jylland
    Så skulle du næsten overveje at skulle til Jylland i Pinsen, der er der nemlig husflidsdage i Den gamle by.
    www.dengamleby.dk:
    "Pinsemarked
    På Den Gamle Bys pinsemarked kan man møde husflidsfolk som rebslageren, kniplersken, træskæreren og mange flere. Her er de små håndværk i fokus. Ekperter i de forskellige håndværk demonstrerer de gamle teknikker og sælger af deres fine ting.
    10. - 12. maj (Pinsen)"

    Den gamle by er nu et besøg værd, hvornår det så end er. Som indfødt århusianer har jeg tilbragt rigtig mange timer dernede og kan kun anbefale det.

    Men som jeg læser den artikel, så er den på udstilling på Clausholms slot og ikke i den gamle by? Clausholms slot ligger mellem Randers og Århus.


    Nette

Side 3 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •