Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 40

Emner: Alt vedr. rokke

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Alt vedr. rokke

    Hundeuld :Jeg må vedgå jeg er en samler H)
    Jeg samler på spoler til rokke, ja, alt gammelt vedr. rokke.
    Mange af de spoler der blev lavet til rokkene i gamle dage, blev håndlavet, små kunstværk, de skal jo kunne "ligge" lige med snoren, så det er ikke bare sådan ud fra luderkig man lavede dem, nej, de skulle passe nøjagtig, her er nogle fra min lille samling

    1. de mørke på spole træet er de ældste, ca sidst i 1800 tallet
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 66.jpg (15,8 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeul

    Jeg kan jo ikke lade være Når jeg ser rokke og redskaber, så flyver pengene ud af min pung Men her er den sidste rok som jeg dog har byttet mig til for garn.
    Om jeg nogen sinde får den i gang, det er så en anden sag, for den står hvor den står, og er djævels tung, men prøves skal den .
    Det ser ud til der er nogle ting fra en rok, som så er blevet supleret med andre ting.
    Jeg vil prøve at få historien omkring den, , får jeg den, så får i den også ..

    1.
    Køn er den ikke, men solid :-)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 77.jpg (13,4 Kb, 6 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Dette spole træ står på Fanø museum i Nordby
    Her kan du læse lidt om Fanø spinderske
    http://www.aldus.dk/fanoe/illustrere...881-08-28.html
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 88.jpg (2,8 Kb, 52 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Så faldt jeg lige over det her billed på nettet, en rigtig gammel spole, har aldrig set sådan en før
    1.Hvor den er fra aner jeg ikke
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 99.jpg (8,9 Kb, 0 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mbjelke - En spansk rok

    Jeg er ny i dette forum, men håber alligevel på lidt hjælp. Bor i Spanien og har fundet denne dejlige gamle rok ude i Extremadura provinsen, det er ikke en dyr fin rok, men en gammel rok brugt til meget arbejde ( 170€ har den kostet ).
    Den kan ikke bruges til at spinde på, hjulet er skævt og snoren lægger sig i den ene side, men jeg vil gerne gøre den ren uden at ødelæggge den. Hvordan kan jeg bedst gøre det? Den fungere som en gammel dansk opstanderrok, man strammer spole/vingetrissen ved at dreje på et håndtag ( se billede ) som desværre sidder så fast at jeg ikke kan dreje på det. Er der nogen mulighed for at få det fri?
    Tak. Marianne
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (28,1 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 2.jpg (23,6 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Kamomilla

    Hejsa Marianne.

    Det er svært at guide dig, når jeg ikke kender overfladebehandlingen af træet - eller træarten, eller hvordan du vil have at den skal se ud bagefter, Men her er et par grove linier.
    PS. LAV ALTID EN PRØVE PÅ ET USYNLIGT STED.

    Den hurtige:
    Jeg ville tage sæbespåner og piske det i vand og "vaske" rokken i skummet. - Det er vigtigt at det kun er skummet, ellers kan træet slå sig meget, ved tilførslen af den meget fugtughed.
    sæbespånerne er nok blevet lidt nussede af vasken, så lav en ny gang meget tykkere, hvor sæben er for kraftig til at skumme ordentligt. Smør hele rokken ind i det og tør det af igen, så det kun har siddet ½-1 time.


    Den grundige, som fjerner noget patina og charme, hvis du ikke passer på!
    Brun sæbe opløst i vand. Vask rokken i det og brug gerne en skurebørste til at komme ned i porrene på træet. Læg træet til tørre og når det er knastørt pudser du forsigtigt på de steder hvor træet har rejst sig med max korn 150 - 180 (jo lavere tal jo grovere) sandpapir.
    Derefter giver du rokken en overfladebehandling med enten sæbespåner, eller med blød vox eller olie.


    Du kan hoppe over i denne tråd og se hvad en grundig behandling med afsluttende vox, gjorde for min garnvinde.
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Ærlig talt, du skal ikke bruge den til at spinde på, nøjes da med at bruge en støvsuger, til at tage det løse snavs, og lad så mange mange års brug sidde i rokken, den har jo en ånd den rok, og lad være med at vaske den væk..

    Men jeg bruge sæbespåner til mine rokke, men de er jo også kun bare nye
    Og så Velkommen hertil, kom indenfor og vær med
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla P

    Det var jo dét, jeg ville ha´ sagt/skrevet ... men jeg kunne ikke finde ordene!!

    Sådán hundeuld.
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet mbjelke

    Rigtig mange tak, imponerende så mange svar på så lidt tid. Jeg spinder på min nye rok, så I har måske ret, det er bedre at lade denne være som den er.
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Ulla P

    Den står jo dér og fortæller om sit arbejdsomme liv - Det er så smukt med gamle redskaber - de taler til én.

    Lidt nænsom puslen er OK.
    Ganske som en kær, sød, gammel og multirynket tiptiptipoldemor,
    Tænk hvis hun fik pollifylla i alle rynkekrogene og fik spartlet de værste grater væk - og derefter fik lagt en makup som til en 25-årig.

    Nej vel.

    Jeg er faktisk drøn misundelig på ejerne af disse rigtig gamle håndarbejdsredskaber.
    Og et tror jeg ikke, jeg er ene om - slet ikke herinde - så nyd du bare, at du har noget, vi andre vildt gerne vil ha´ fingrene i.
    Og TIL LYKKE med det smukke klenodie.
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 2 af 4 FørsteFørste 1234 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •