Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Indholdet i garnet?

  1. #1
    Thekanden Gæst

    Spørgsmål Indholdet i garnet?

    Jeg har altid strikket (og nu som hækler) brugt "rent" garn uden plastik (læs: acryl o.l.). Hvorfor ved jeg ikke helt, men jeg køber heller ikke gerne tøj med kunstoffer.
    Er der nogle ting som blandingsgarn bare er godt til?
    Vil gerne forsøge at forstå, hvor der bruges acryl.
    Har tit set baby "soft" garn med acryl. Men hvorfor skal baby ligge med det? Ok, det er blødt men....jeg bryder mig ikke helt om tanken.
    Hjælp mig til at forstå

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Dec 2010
    Geografisk sted
    Østjylland, Hinnerup
    Indlæg
    236
    Jeg har strikket en del baby-bluser og strikker næsten altid i ren bomuld - fordi jeg heller ikke synes om acryl i garnet.
    Jeg har dog strikket en bluse i halvt bomuld / halvt acryl - og jeg synes, at den umiddelbare forskel er, at garnet med acryl bedre holder såvel pasformen som farven - og så er den blødere, som du skriver.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg er heller ikke så glad for alt det syntetiske garn. Jeg bruger helst 100% uld og 100 % bomuld eller en blanding af uld og bomuld.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    18 Mar 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    98
    Jeg har altid lidt kunststof i når jeg strikke sokker og strømper, ellers bliver de sltid for hurtigt. Men 80/20 eller 75/25 ikke mere kunststof.

    I dag kan man købe så mange forskellige naturfibre, at man sagtens kan finde et blandingsprodukt, så ting til babyer ikke behøves at være i ren bomuld. Bambus, soya, ramie, viscose er muligheder. Jeg ved godt, at nogle opfatter viscose som et kunstprodukt, men det er udvundet fra cellulose, altså plantefibre ligesom papir.

    I USA er man meget glad for acryl og der findes også acryl, hvor man ikke kan fornemme det kunstige. Nogle mennesker er allergiske overfor uld, her er det også nødvendigt med andre fibre.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •