Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 54

Emner: Nåle

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Heel:
    Hold øje med parker og hegn her i foråret. Der er masser af steder de skærer træerne ned og til, og ofte ligger de resterende grene og flyder i længere tid. Jeg "fandt" ofte sådan et godt stykke træ i disse bunker førhen hvor jeg ikke havde have.
    Du er fuld af gode ideer med markedet. Men hvad brugte de egentlig i middelalderen til at slibe? Sten? Sand? andet?
    Strikke Marie

  2. #42
    heel Gæst
    Jeg plejer normalt at lave mange forskellige ting når vi er ude på markeder =) - man må jo holde sig selv i gang.

    Jeg synes at erindre noget om at man har brugt en form for siv eller sådan noget til at slibe med, men må vidst hellere lige høre på min middelaldergruppes hjemmeside, vi har en del akæologi studerende derinde, så mon ikke de ved det?

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Fortæl, fortæl hvad du finder ud af
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Citat Oprindeligt indsendt af heel Se meddelelser
    Jeg plejer normalt at lave mange forskellige ting når vi er ude på markeder =) - man må jo holde sig selv i gang.

    Jeg synes at erindre noget om at man har brugt en form for siv eller sådan noget til at slibe med, men må vidst hellere lige høre på min middelaldergruppes hjemmeside, vi har en del akæologi studerende derinde, så mon ikke de ved det?
    Hvid de sender mig en adresse via PB har jeg sikkert nogle træstykker du kan bruge , jeg kan skære den i de størrelser du skal bruge .
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  5. #45
    heel Gæst
    Så fik jeg svar fra et medlem af min middelaldergruppe.
    Han hedder Mikkel og er ved at uddanne sig til gartner =)

    Han hentyder til skarvgræs... det var vidst egentlig en af de andre der sagde det først, men Mikkel nævnte bl.a. at skarvgræs er fredet i DK, fordi den er sjælden.

    Jeg kunne nu godt tænke mig en rod eller 2 og så forsøge at få lidt skarvgræs til at gro hjemme i forældrenes have =)

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Skavgræs (Equisetum hyemale)

    Klasse: Padderokker (Equisetopsida)
    Orden: Padderokordenen (Equisetales)
    Familie: Padderokfamilien (Equisetaceae)

    Kendetegn: Den harIndtil 90 cm høje stængler, som er ugrenede. Stænglerne er indtil 8 mm. tykke og ru og tydeligt furede; der dannes et sporehusaks i spidsen.
    Bladtænderne på stænglerne er hvide med mørkere spidser, der ofte ret hurtigt falder af, så bladkransene ses som et hvide bånd omkring stænglen.

    Centralhulen er stor og udgør indtil 90 pct. af stænglens diameter.

    Stænglen er karakteristisk sej, hård og vintergrøn.

    Krybende jordstængel og bestanddannende.

    Variation: Ingen af betydning.

    Forveksling: Skavgræs er er karakteristisk art. Der er overfladiske forvekslingsmuligheder med andre padderokker:

    Dynd-Padderok har også stor centralhule, men sorte tænder i bladkransen og ikke nær så sej og hård stængel og er ikke vintergrøn.

    Liden Padderok er også vintergrøn, men har bredt hvidrandede tænder og er meget spinklere end Skavgræs.
    Se Dynd-Padderok, Liden Padderok

    Biologi: Flerårig og vintergrøn.

    Den sædvanlige karporeplantebiologi med generationsskifte mellem sporofyt og gametofyt: - se omtalen under Ager-Padderok.

    Levested: Vældpåvirket, ofte skrånende terræn i og uden for skove. Den findes oftest på lerholdig, lidt vældpåvirket bund i skove.



    Udbredelse: Hist og her til temmelig sjælden på Øerne, Bornholm og i Østjylland. Næsten manglende i Nord- og Vestjylland. Se kort.

    Hvornår ses den? Danner sporer maj-oktober, men kan ses året rundt, da den er vintergrøn. Se månedlig fordeling.

    Sjældenhed: Arten er kategoriseret som relativ sjælden.


    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #47
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Spændende ny viden med skavgræs - og at det hører til padderokkerne. Har tit undret mig over at de skal være så ru i det og hvad funktion det har? Bruger det til mine fugle. De elsker padderokker. Og så er det jo godt til te.
    Men at det kan bruges i dette øjemed havde jeg ikke drømt om.
    Strikke Marie
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 16-01-2008 kl. 07:16 Årsag: stavefejl

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Spændende... hvordan bruger du padderokken til fuglene?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #49
    heel Gæst
    Så vidt jeg kunne forstå kan man vidst bruge flere slags af padderokke-slægten til at slibe med, men det skulle vidst være lettere besværligt..

    Jeg glæder mig i hvertfald til at finde noget og afprøve det med.

  10. #50
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Vi har tre undulater (tidligere flere). De elsker pinde at gnave i/ slibe næbbene, løvetand, gulerodstoppe, våde salatblade, persille og padderokker. Når de får sådan en dusk ind i volieren går der ikke længe inden de er igang med at "splitte" det hele. Alle stænglerne bliver separeret og resten falder i bunden. Herefter kan de bruge timevis på at søge det bedste lille stykke padderokke. Underlig adfærd, men de må jo have brug for et eller andet stof i planten skulle man tro.
    Strikke Marie

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •