Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 54

Emner: Nåle

  1. #31
    heel Gæst
    Strikkemarie>> Hvordan har du lavet dine nålbindingsnåle?
    Har du bare taget en rest træ og så snittet den til og poleret den?

    /heel

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Der hvor jeg sådan lige er strandet pt er nålehullet? Tænker det kan bores ud, men det skal jo også finslibes?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Nåle

    Til Heel og Spelsauen.
    Jeg havde nogle stykker (tørt træ) - længden afhængig af hvordan man har det med at arbejde med kort eller lang nål. Ca. 10 - 12 cm og vel o, 5 - 0,7 cm firkantet klods. Først sleb jeg den ned med groft sandpapir, herefter finere og finere indtil jeg havde den tykkelse nål jeg ville arbejde med. Så et lille bor (jeg brugte søjleboremaskine - husk at spænde det fast), og tror der blev boret 2 - 3 små huller for at få det værste træ væk. Herefter en tynd rasp/fil og finkornet rullet sandpapir til at tage de sidste grater med. Når nålen er som du vil have den, giv den madolie eller voks. Jeg kan bedst lide olie, og så var det det rene trylleri. Rosentræet er helt pink/rødligt når det får olie og palisanderen bliver nærmest sort.
    Man kan også snitte/ skære i vådt træ, men det er et langsommeligt arbejde, da der jo skal en langsom tørring til for at træet ikke slår sig, men det giver jo masser af muligheder når du sidder på markederne Heel.Så kan du lave dig en arbejdende stand og sælge varerne. Måske er der større indtjening end ved at strikke sokker?
    Æbletræ, kirsebærtræ, akacie, valnød. Mange af de træer vi har i haven er meget velegnede til dette. Det er rigtig sjovt at lave sine redskaber selv.
    Hvis I ikke selv har mod på det, kunne I jo høre om Steffen har?
    Træ er et fantastisk materiale at arbejde med.
    Hilsen Strikke Marie

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Du skal have tak for dit udførlige svar!

    Så kommer det næste. Hvis man nu vil lave det i ben. Er der så forskel på om de er rå, har været kogt eller stegt, når man skal arbejde med dem?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Spelsauen.
    Har aldrig arbejdet i horn eller ben, men det er der garanteret andre der har. Umiddelbart ville jeg tro det er bedst at arbejde i "friske ben"???
    Strikke Marie

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Spelsauen.
    Fandt lige en hjemme side med følgende: Ben skal koges af mange gange i vand og sæbe for at fjerne fedtet, hvorefter det kan bearbejdes og formes med forskelligt værktøj.
    Så det kan godt være du kunne låne en bog om det og finde ud af mere. Horn skulle varmes op i olie før bearbejdning.
    Strikke Marie

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Takker igen Strikke Marie. Har tit stået med slaget og tænkt, at de ben må da kunne bruges til noget. Og så har jeg faktisk givet både kranie og lårben til en der laver smykker - så jo, alle de ben vi ikke giver hunden kan bruges
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Fang lige Steffen, han laver kuglepenne - smykker -sjalsnåle og meget mere i ben.
    Og fang Winnie og spørg hvordan det lugter, når Steffen står og koger moskuoksehorn
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #39
    heel Gæst
    Nu har jeg ikke nogen have, og mine forældre har vidst kun en hængepil.. men mon ikke det kan lade sig gøre at finde lidt træ at forsøge sig med.

    Og ja, det kunne jeg jo prøve, det med boden, men tror lige jeg vil se om ikke jeg kan få styr på det først, men kan da tage lidt træ med på sæsonens første par markeder, det plejer at være hyggemarkeder...

    Dog havde man jo ikke ligefrem sandpapir i middelalderen.. eller i vikingetiden for den sags skyld, så skal have fat i noget andet til at slibe med.
    Men hvis man nu prefabber det meste af nålen hjemmefra.. og så gør det ved en del nåle, så er det bare det sidste man skal færdiggøre på selve markedet, det kunne måske godt virke.

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Det kan da godt være at man skal prøve at lave nåle i træ , horn og ben .

    Når man koger ben eller horn skal der være meget,meget god udluftning, en emhætte er ikke nok,
    hvis man har mulighed for det så gør det udendørs.

    Ben koger man for at få dem rene for kød og bidt, man kan ikke forme ben
    som man vil, når det er varmt, det skal skæres eller files til.

    Horn koger man ikke kun for at få det rent, man kan også forme det imens det er varmt,så er det gummiagtig, når man har den ønskede form skal den blive der til hornet er koldt, ellers vil det gå tilbage til sin oprindelige form igen, det bedste er hvis man kan spænde det op.

    Når det skal pudses bruger man vandslibepapir korn 600 til 1200
    sil slut spoleres det i pulveriseret kridt/pimpsten blandet med lidt olie eller
    ( tandpaster) som også er pimpsten .
    men husk det er tidskrævende

    God arbejdslyst.
    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •