Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 54

Emner: Nåle

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Nåle

    Jeg syntes sådan almindelige synåle også skal med, det er dog dem der bliver brugt mest, dette hjul er fra 1960, de holder godt, eller også laver jeg ikke ret meget, nok det sidste .
    Man drejede rundt så hullet i den klare del var ud for rillen hvor nålen man skulle bruge var :wink:
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af hundeuld : 07-05-2014 kl. 21:48
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet 42

    Vævenålen høre jo også til her
    Den er brugt til billed vævning
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet ryanåle

    Rya nål og hvad er så det, men det er en man brugte til at lave tæpper med, det var meget moderne i 1970, der vil komme mere om det senere
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Også denne Smymar nål er brugt til gulvtæppe fremstilling
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Om synåle står der
    Synål
    En god S. må ikke kunne bøjes, så den forbliver krum, men være så elastisk, at den retter sig eller evt. knækker.
    Desuden skal øjet være glatslebet, så tråden ikke skæres over, den anvendte nål skal være lidt sværere end den dobbelt tråd, hvormed der syes.
    Håndsynålen ligger i nr. fra 00 o,1 til 12 således at de lavere nr. passer til groft garn.
    Hver nr. findes i 3 længder: kort -halvlang- lang.
    Til broderi anvendes kort , til skrædder syning oftes halvlange og til modistarbejde lange nåle..
    Desuden findes der en del special nåle f.eks. bruger buntmager og skindsyerske nåle med 3 kantet spids og sadelmager oftes krumme nåle.
    Maskinnåle har 2 nr. et system nr. der retter sig efter den symaskine man bruger og et finheds nr. Disse går fra 4 til 17 og her passer de laveste nr. til fineste garn( modsat håndsynåle)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Som en god husmor havde man altid sådan en rejse garnitur med sig, så kunne der hurtigt syes en knap i, stoppes en strømpe, trækkes et nyt stykke elastik i løbe gangen på et par "bovser", :wink:
    ALTID var man forud seende som den flittige husmor jo var den gang , eller blev nød til at være
    1.Rejse garniture
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af vtj : 26-12-2006 kl. 11:40
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Nåle

    Til Heel og Spelsauen.
    Jeg havde nogle stykker (tørt træ) - længden afhængig af hvordan man har det med at arbejde med kort eller lang nål. Ca. 10 - 12 cm og vel o, 5 - 0,7 cm firkantet klods. Først sleb jeg den ned med groft sandpapir, herefter finere og finere indtil jeg havde den tykkelse nål jeg ville arbejde med. Så et lille bor (jeg brugte søjleboremaskine - husk at spænde det fast), og tror der blev boret 2 - 3 små huller for at få det værste træ væk. Herefter en tynd rasp/fil og finkornet rullet sandpapir til at tage de sidste grater med. Når nålen er som du vil have den, giv den madolie eller voks. Jeg kan bedst lide olie, og så var det det rene trylleri. Rosentræet er helt pink/rødligt når det får olie og palisanderen bliver nærmest sort.
    Man kan også snitte/ skære i vådt træ, men det er et langsommeligt arbejde, da der jo skal en langsom tørring til for at træet ikke slår sig, men det giver jo masser af muligheder når du sidder på markederne Heel.Så kan du lave dig en arbejdende stand og sælge varerne. Måske er der større indtjening end ved at strikke sokker?
    Æbletræ, kirsebærtræ, akacie, valnød. Mange af de træer vi har i haven er meget velegnede til dette. Det er rigtig sjovt at lave sine redskaber selv.
    Hvis I ikke selv har mod på det, kunne I jo høre om Steffen har?
    Træ er et fantastisk materiale at arbejde med.
    Hilsen Strikke Marie

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Du skal have tak for dit udførlige svar!

    Så kommer det næste. Hvis man nu vil lave det i ben. Er der så forskel på om de er rå, har været kogt eller stegt, når man skal arbejde med dem?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Spelsauen.
    Har aldrig arbejdet i horn eller ben, men det er der garanteret andre der har. Umiddelbart ville jeg tro det er bedst at arbejde i "friske ben"???
    Strikke Marie

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Spelsauen.
    Fandt lige en hjemme side med følgende: Ben skal koges af mange gange i vand og sæbe for at fjerne fedtet, hvorefter det kan bearbejdes og formes med forskelligt værktøj.
    Så det kan godt være du kunne låne en bog om det og finde ud af mere. Horn skulle varmes op i olie før bearbejdning.
    Strikke Marie

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •