Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 20

Emner: Hør

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Hør

    Nogen, der er vant til at spinde hør og har gode råd? (helst ikke, "lad være for ellers ender du med at kyle rok, spole og hør over til naboen ). Sidder og spekulerer på - efter at have tumlet med det - om det skal fugtes for at blive lidt blødere eller noget?
    og Julemor

  2. #2
    fredsminde Gæst

    Smiler

    Kender en der spinder hør - den rok hun bruger til det ser anderledes ud end min
    måske det ikke er den rigtige rok du bruger ?

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Takker for svaret. Der er bare lige det lille problem med min rok, at den er så indbildsk, at den tror, at alt kan lade sige gøre, bare man er stædig nok Og måske får den tilmed ret... Den overtalte mig til at spinde venstre om istedet for, som jeg normalt gør, højre om. Og af uransagelige grunde, så virker det meget bedre. Jeg vil ikke påstå, at det er nemt - faktisk sværere end angora! Men jeg tror næsten, det lykkes mig at få lavet den effekttråd, jeg vil have parret med en uld (som jeg så også skal spinde venstre om - så jeg vænner mig vel til det ).
    og Julemor

  4. #4
    fredsminde Gæst

    Smiler

    Ja, det er utroligt hvad stædighed kan medføre
    glæder mig til at se dit færdige garn

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor du hygger dig, strejker digi ????
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det er nok snarere digifører, der snart strejker Men siden, du spørger så pænt, så er her lige, hvad jeg har nået indtil videre
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Zep.
    Jeg regner med at du har bundet den heglede hør på hørstativet, og bundet en snor omkring, måske har du endda et fint broderet klæde med bindebånd..................så langt så godt. Du skal ikke fugte hørren, men kan derimod med fordel have en skål eller kande med vand stående tæt på så du ind imellem lige kan fugte dine fingre, så glider det hele som en leg., og hørren blive blank og fin. Det er næsten som om man "limer" det lidt sammen på denne måde.
    Nogle gamle rokke har en lille anordning siddende på rokken (en lille fordybning) hvor det er beregnet til vand, når man spinder hør.
    Bare et lille tip fra mig. Det er laaang tid siden, jeg har spundet hør, men det var en skøn følelse og dejlig duft.
    Det er da vældig fint, dit arbejde - og en skøn farve.
    God fornøjelse.
    Hilsen strikke Marie
    Sidst redigeret af Strikke Marie : 28-08-2011 kl. 22:36 Årsag: manglende tekst

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Ja og jeg har aldrig prøvet, såååå nej ikke nu der er ikke tid fru Vinding men næste år, vi kunne måske lave hør spinding på Bornholm ? Det ser godt ud
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tak skal du have Strikkemarie Tænkte nok, at det var noget, du havde prøvet. Må så tilstå, at det eneste, jeg kunne nikke genkendende til var skålen med vand... Stativ og klæde - jeg har ingen anelse. Duften kan vi fint blive enige om, den er dejlig. Her i huset blander den sig i næsen med Dild i en buket og Ærteblomster i en anden vase lige nu.

    Jeg tror lige, jeg sparker spindetræffet igang fru Hundeuld. Jeg har ganske vist ikke en dato før vi når nytår, men jeg har en idé nu takke været dig
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Effektgarnet med hør og uld blev spundet færdig, vasket og tørret. Igår snuppede jeg lige et foto i havestuen, inden det blev taget ind. Jeg kan ikke helt beslutte mig for, om det "kradser". Det føles meget anderledes end de fibre, jeg er vant til at spinde. Jeg vil nok nærmere sige, at det er "hårdt" ift uld, for forsøg med at gnide det op og ned ad underarmen får det ikke til at klø, men det er anderledes - og garnet virker også lidt tungt i det. Et spændende materiale, som jeg glæder mig til at indsætte i mit julestrik!
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •