Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Farve i gryde?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75

    Farve i gryde?

    Nogen der kan hjælpe med vejledning i hvordan man farver, når man ikke har microovn? Jeg har lige lavet et forsøg med blå konditorfarve på spundne banan/majs fibre og det eneste som tog farve var de små hvide plast strips jeg havde brugt til at holde feddet sammen med, de blev flot turkise - al farven forsvandt fra garnet ved skylning så der kun var en lidt grå tone tilbage øv........
    Jeg lagde først garnet i blød i lunkent vand tilsat eddike - derefter tilsatte jeg farven og varmede til næsten kogepunkt i ca. ½ time og langsomt ned igen - skyllede og her forsvandt al farven så - hvad gjorde jeg galt?
    Kan i øvrigt godt anbefale majs og banan til spinding.
    Ha' en go' dag
    /NInse

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Det var ærgerligt for dig.


    Jeg ved ikke hvad der gik galt.

    Det som jeg husker fra plantefarvning var, at man skulle bruge en rustfrit stål gryde, og efter darvning og skylning skulle man skylle med eddikke.

    ved ikke om dette betyder noget i dit tilfælde.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    tja - jeg må bare prøve igen
    har fundet en tråd her på rokken om farvning i ovn - det kan være det er løsningen i stedet for på komfuret
    Ha' en go' dag
    /NInse

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Du skal vælge nogle farver som passer til fibrene og det er ikke det samme du skal bruge til plantefibre som til uld
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    Jeg har fundet noget på Karen Noes hjemmeside som måske kan bruges, det vil jeg i al fald prøve. Tænkte blot om der var nogen her, der havde lignende erfaringer? Jeg har ikke prøvet at farve før, så der skal måske nok nogle forsøg til inden man finder vejen?
    Ha' en go' dag
    /NInse

  6. #6
    Vips_Amager Gæst
    Som KNHobby skriver, er det vigtigt at vælge farve som passer til fibrene. Det meste er til animalske fibre (her bruges normalt syre), nogle få er til vegetabilske fibre (her bruges ofte base (altid?). Se f.eks. her
    http://www.handspin.co.uk/page30.html

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    super - det kigger jeg på
    Ha' en go' dag
    /NInse

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •