Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: *NYT 1/12-11* Hæklet ting og sager

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111

    *NYT 1/12-11* Hæklet ting og sager

    Ja nu har jeg så bestemt mig for, at det der med at hækle, må læres så var et smut i den lokale genbrug, og købte 2 hæklenåle og nogle garnrester ...
    1. forsøg blev en mobiltaske - en smule skæv hist og pist og så ville jeg da lige, om ikke de dersens oldemorfirkanter lå lige til højrebenet ... nææe nej , de er mere runde en firkantet .. suk suk ...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Tak skal i have, jeg havde brug for at få tankerne et andet sted hen, og det lykkedes i kampen om at lære at hækle ... der er godt nok lang vej igen, men kan godt blive bidt at det
    Og tak for budet mht en hækledag, men der er vist lige langt nok :D
    Men hvordan skifter man (rigtigt) farve? - jeg har bundet garnet sammen og hvordan slutter man, har ikke kunnet finde noget om det

    Men har lavet et par ting mere
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Skifte farve: lad en ende af hver tråd hænge løst der hvor du skifter, og hækl videre med den nye. når du er færdig hæfter du begge tråde. Det kan godt være at du skal stramme trådene når du hækler forbi/over dem på næste række/omgang, men når en gang du har styr på tingene kan du faktisk hækle hen over begge tråde og derved hæfte dem :D

    Af afslutte: klip tråden over og træk i løkken så tråden går igennem, så går det du har lavet ikke op. Derefter skal du hæfte dine tråde (du skal nok bruge 10-15 cm alt efter hvor tyk tråden er) det gør du ved at sy ind og ud af maskerne på bagsiden UDEN at gå igennem til forsiden.

    Håber det giver mening, ellers må du spørge igen :)

    Med hensyn til at der er langt til Vejle, så er det jo bare et spørgsmål om at lave en tur ud af det. Men ligenu går det jo også fint med at undervise herinde :P

    og forresten sikke nogle smarte detaljer der er på den blå med lommeklappen!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Tak endnu engang
    - tror godt jeg forstår forklaringen Mafalda så tak også for det..

    OG så lige et par ? mere: hver betyder "Merceriseret" bomuldsgarn 8/4, er det evt det man bruger til klude?
    Og er dette godt og billigt?: http://www.cchobby.dk/cotton-nr-8-so...t-20x50-g.aspx

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Det er helt fint til at hækle klude af :) for det er 100 % bomuld.

    Tilbuddet er fint en pris på 11,50 ca er okay....der er ikke ret mange steder der sælger det billigere. Du skal bare tænke på at der kom porto overi når du bestiller på nettet og med assorterede farver er der nok kun et nøgle af hver farve, så du ikke skal regne med f.eks. at kunne hækle et håndklæde.

    Hvis du vil købe garn i en butik kan jeg godt anbefale kvickly og netto og så se efter tilbud :)

    For at du har en idé om hvor langt et nøgle garn rækker kan jeg fortælle at du kan få ca. 1½-2 klude ud af et nøgle, grydelapper (der også er en god start) plejer jeg at hækle i dobbelt garn og til et sæt bruger jeg 1½-2 nøgler.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Tak for de gode og brugbare oplysninger Skønt med alt den hjælp ..
    Og har jo været i gang igen
    Et stk halskæde og et stk sort mobil-ikke-taske - men mobil-lomme (siger sønnen på 9 år, som IKKE bruger tasker )
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Så har der været gang i hækle-nålen igen ..
    køkkenhåndklæde blev en smule skæv , der blev trevlet op et par gange, halstørklædet.. tja garnet var vist lige tyk nok, men det er helt sikkert super varmt
    og bolden og "pilskadden" er blevet til idag, og det fik datteren på 21 år til at bestille en lilla elefant ...
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111

    Hæklet poncho ..

    Fik købt noget af brugsens strømpegarn, gik i krig med et sjal, eller var det to, som bare slet ikke kom til at ligne det på billedet , fandt så opskriften på denne poncho, og det gik bare derud af
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Så har jeg været igang igen ... ialt 5 luffer, hvoraf de to fik lov til IKKE at bliver trevlet op igen og en hue dertil
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Jeg vil gerne dele, men har ik rigtig nogen, udover jeg starter med 36-40 løsmasker, samles til en ring, og så hækler jeg 27 omg. hvoraf 2 omg. er stangmasker - der hvor hånden starter - indtil hullet til tommelfinger skal laves, der bruger jeg 9 løsmasker, hækles fast 9 masker henne og så bare vidre opad, prøver på mange gange og begynder at tage ind når jeg har dækket lillefingeren, og bruger nål nr. 4, tommelfinger er så 18 masker rundt, til tomlen er 3/4 dækket og så tage ind ... gir det mening, ellers vil jeg prøve at skrive det bedre ned næste gang jeg går i krig (skriver godt nok løsligt ned, så et par bliver tæt på ens)

    Og har lige lavet lidt mere Et sæt hvor huen er a la Bob Marley og en huen med små bobler og håndledvarmere - luffer er under konstruktion

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •