Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 21

Emner: Ny i syning -Råd til mønster

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44

    Ny i syning -Råd til mønster

    Hej alle

    Nå, jeg erhvervede mig en lille bernina maskine.
    Og jeg har hele weekenden syet og syet. ikke noget af det er rigtig blevet til noget, men jeg lærer da maskinen at kende, og pludselig ved jeg hvorn man laver folder/plisse og en del andet... Hurra :)

    De lokale genbrugsbutikker er ribbet for stof, og der er vist også købt noget på nettet
    Har efterhånden stof for flere penge end hvad jeg gav for maskinen....¨
    Men den hovedregning lod jeg meget hurtigt ligge....

    Jeg har købt et burda mønster på en nem bluse, og har altså lidt spørgsmål:
    Jeg klippede mønsterdelene ud igår aftes, og læste bagefter de næste punker igennem, så jeg var forberedt til sammensyning idag.
    -Men jeg synes altså de gør tingene mere kompliserede end det behøves.
    Det kan jo også bare være mig, der er ny.

    Men jeg kan godt se logikken i hvordan blusen skal syes sammen, vil i råde mig til at følge de ting der står i mønsteret?? eller følge instinktet??
    -Når der i en opskrift står belægning, hvad er det så, og hvad gør det godt for??
    I mit hoved "forstærker" det blusen?? -altså noget inderfoer.
    -Men er det overhovedet SÅ nødvendigt?? Kan det ikke sagtens undlades??

    Jeg har klippet blusen ud i en stor størrelse, så den forhåbentlig får en tunika effekt.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Hejsa

    Nu er jeg jo heller ikke den mest øvede - MEN belægning, mener jeg er vliseline, som jo hjælper med at holde på det stk stof, vil tro det er ved halsen??

    Mht at følge mønster forklaring, så er det vel noget med at læse det igennem, og så derfra finde ud af, om ens egen instinkt er helt ved siden af
    Jeg købte også noget billigt stof (dog ik til den første bluse) hvor jeg afprøvede en bluse med læg, stropper og en stolpe-lukning - der fulgte jeg forklaring slavisk

    Held og lykke med det hele ..

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Belægning klippes mest i samme stof som blusen/kjolen.

    Dette for at give em pænere og mere stabil udskæring.
    Bruges også langs åbne forkanter.
    Vliseline stryges på, for at give et fint hold og stabilt udseende.
    Undlad ikke nogle af delene, hvis det er nævnt i opskriften.

    Ofte er en kant i halsen, bare vente om mod vrangen og stukket fast, evt. med tvillingnål.
    Måske også kantet med et bånd.
    Der findes mange gode elastikbånd der er lette at bruge.

    Held og lykke med det, nu vil vi køre på camp nogle dage igen - med strikketøjet :-)
    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    12 May 2010
    Geografisk sted
    Fur
    Indlæg
    102
    Du kan ikke undvære belægningen, men du kan sy som du selv synes, de forklaringe kan nogen gange være så indviklet at man ikke kommer igang. jeg har syet i mange år og har min egen måde at gøre det på og det vil du også få når du har prøvet nogle gange. Det med at du har taget mønsteret i en stor størelse er ikke altid godt da mønsteret er lavet ud fra nogle mål som skal passe og du kan nemt få det til at se alt for stort ud. Det er bedre at finde den rigti luk og så et mønster som passer dig
    Håber at du bliver glad for at sy.
    Jeg er desvære skriveordblind men håber at i kan læse det jeg skriver ellers sig til

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    Ja, se, så blev jeg da det klogere.

    Jeg troede at belægning og vliseline var det samme.
    Men nu forstår jeg, at belægningen giver en pæn finish??

    I strikkens verden er der mange forkortelser man skal sætte sig ind i, men det kan jo hurtigt oversættes.
    Men her, der er det jo et kompliseret dansk vi er ude i.
    Eller også skal jeg bare have mine skolepenge igen

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    De der tvillingenåle..... Hvornår skal de egentlig bruges??? -OG til hvad???

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    12 May 2010
    Geografisk sted
    Fur
    Indlæg
    102
    De kan bruges til at læge op med så du får to syninget lige ved siden af hianden og da skal du sy fra ratsiden da det vil blive som zik zak på den anden side . den kan også bruges til at stikke belægningen ned og igen fra ratsiden. Man behøver ikke at købe dem man kan bare sy to gange med en lille melemrum så gør det det samme og de er ikke nemme at sy om hjørner med .
    Jeg er desvære skriveordblind men håber at i kan læse det jeg skriver ellers sig til

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    Jamen, sikke klog jeg ender med at blive :)

    Blusen er nu syet sammen. Den er blevet nogenlunde.
    Men de ærmer var ikke nemme at bakse med :(
    Så den har fået "folder" foroven. Min plan er egentlig blevet til, at der kommer elastik i en løbegang i bunden. Og så vil jeg bruge den som anorak, måske med noget foer af en art indeni.

    stoffet er nemlig lidt "stivt" bomuld.

    Men øvelse gør vel mester...... -På et eller andet tidspunkt....!?

  9. #9
    lillebi Gæst
    med hensyn til ærmerne, er det somme tider en fordel at ri dem i inden du syer dem endeligt i.
    ved ri'ning forståes at du syer ærmet på i hånden,med lidt store sting, så kan du bedre forme ærmet så det sidder rigtigt og ri tråden fjerner du så når ærmet er blevet syet på blusen med maskinen, samtidig med at du ikke behøver knappenåle til at holde stoffet sammen med mens du syer.
    Jeg syer ikke så meget mere, men når jeg kaster mig ud i det, rier jeg altid ærmerne på, da de tit har en tendens til at lave den lille fold som du beskriver

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Prøv at låne et otto bree blad eller ingelise sy blad på biblioteket, de er nemmere at gå til end burkda, men har så til gengæld ikke så mange finesser, men gode begynder mønstre.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •