Jeg har et andet sted på Rokken set denne opskrift på en hæklet poncho: Du skal bruge hæklenål nr.10

1.Du starter med at hækle 32 lm Vedhæftet fil 51582
2.vend med 3lm og lav en stgm i 5lm fra nålen (31lm i 1.række) så fortsætter du rækken ud således: 1lm, spring lm over og 1stgm i næste lm. På den måde får du lavet 4-kanterne. Når du når hen til den sidste lm i 1. række, skulle du gerne have 15½ firkanter. den ½ er den ekstra stgm i starten. Vedhæftet fil 51583
3.vend med 3lm, stgm om lm, lm, stgm om lm..... fortsæt rækken ud. Nu skulle mønstret gerne være forskudt, så stangmaskerne står over hullerne i rækken fra før. Vedhæftet fil 51584
Således fortsætter du til du har lavet ca.25 rækker.
Du kan vælge at lave to ens stykker og så sy/hækle dem sammen til sidst. Eller du hækler det andet stykke på med det samme.

Jeg har nu hæklet 25 rækker Vedhæftet fil 51588
hækle videre på siden af det færdige stykke som før.
vend med 3lm, stgm om lm, lm, stgm om lm..... fortsæt til du igen har 15½ firkanter Vedhæftet fil 51589
Når du har hæklet 9 rækker Vedhæftet fil 51590
Folder du arbejdet således og hækler 3 kæddemasker i den første firkant Vedhæftet fil 51592
Så fortsætter du med stgm om lm buen som før.
vend som normalt og hækle rækken tilbage til du mangler den ½ kasse. I stedet for 1stgm hækler du 3km om stgm fra sidestykket.
fortsæt med 1stgm om lm buen, 1lm, stgm om lmbuen osv...... Vedhæftet fil 51593

Desuden er der en vejledning til, hvis man hækler med en hæklenål 5 (tror jeg), hvor man så skal slå 64 masker op i stedet for og lave 6 stgm. og 2 lm i stedet. Men disse mål er til en voksen poncho, hvad skal jeg gøre, hvis jeg ønsker at lave det til en 2-3 årig?

Skal jeg bare lave den oprindelig opskrift med de 32? Skal jeg købe en anden størrelse hæklenål?