Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Hjælp: Ny maskine driller

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44

    Hjælp: Ny maskine driller

    Efter lang tids sukken efter gerne at ville kunne sy, købte jeg i fredags en ny maskine. Tog ind i symaskine forretning og blev vejledt godt og grundigt.

    Jeg blev rådet til at købe en bernina, hvilket jeg gjorde.
    Jeg købte den der hedder bernitta 46, mener jeg den hedder.

    Det eneste den ikke har er stræksøm. Jeg valgte derfor en lille begyndermaskine, da jeg ikke rigtig har syet siden folkeskolen.

    Nå, men hjem og igang kom jeg... intet af det jeg har endnu har nået at sy, er blevet særlig brugbart, men så får jeg da prøvet maskinen ;)

    Men men men.... Idag har jeg tegnet et forklæde op, klippet og alt hvad dertil hører.... Det skal selvfølgelig syes i bomuld, altså et fast stof....
    Allerede da jeg begynde, drillede det hele :((
    Tråden trækker sig sammen om stoffet, og rynker det sammen!!

    Hvad dælen kan det skyldes??? Har rodet med det i halvanden time, har nu hovedpine af muskelspændinger, og er i det hele tiden allerede ved at miste sy-lyste igen!!!

    Har prøvet forskellige sting- og længder, men det er hver gang det samme !

  2. #2
    Inger1 Gæst
    Køre tråden på spolen den rigtige vej og se om det er den rigtige nål du bruger og er den tråedet rigtigt, det er de første ting jeg ville undersøge.
    Inger

  3. #3
    lis ai Gæst
    Du kan ha` sat tråden forkert i spolehuset.
    Undertråden kan være for stram.
    Forkert tråd.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    Hurraaaa......!!!

    Jeg har fundet fejlen, tror jeg?
    Det første jeg gjorde var at skifte nålen, allerede der var jeg blank!
    Vidste altså, pinligt nok, ikke at man skulle bruge forskellige nåle.
    Der sad en str. 90 i. har skiftet til en 80.

    Hvad er foreskellen???, og hvorfor skal man skifte str???
    Er mindre nåle til sarte stoffer, og store nåle til grovere stoffer??

    Jeg tror fejlen var trådspændingen. har sat den fra 4 (standard indstilling) ned til 0. -Hvad er foreskellen?? og hvornår skal spændingen skiftes??
    Og kan det passe at fejlen lå dér??

    Nu forstår jeg pludselig idee med en prøveklud, INDEN man begynder!!!!

  5. #5
    Inger1 Gæst
    Tillykke og dejligt når det lykkes. Prøv at se på disse sider over de forskelige nåle. Starter på side 96
    http://www.e-magin.se/v5/viewer/file...?gKey=v31fz78g

    Inger

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    http://www.byrnesewing.com/mastery.html

    Mastering Your BERNINA/bernette Sewing Machine Workbook her vil sikkert være noget du kan bruse selv om din maskine er et nr. mindre. Ihvertilfælde er der en god vejledning til stof og nåle sammensætningen.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    17 Apr 2011
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    111
    Tillykke med din nye maskine

    Er selv tæt på helt "bar bund", købte en brugt Bernina 910 electronic - en gammel svend - som skulle være super til at sy i flere lag (har syet en del tasker i aflagte cowboybukser)... Den gav mig lysten til at prøve at sy tøj (den larmer slet ikke, i forhold til den der gik i stykker)
    Så til stor forfærdelse for den meget flinke ekspedient , ville jeg sy en bluse, efter min yndlings bluse, som blev sprættet op og så klippede jeg lystigt (heldigvis blev mønsteret lagt i den rigtige "stræk-retning, hvilket ikke var faldet mig ind, kunne være en god ide) .. Resultat blev helt ok, hvilket vil sige at jeg gerne viser mig i den
    Håber ikke du mister lysten, for det er i mine øjne vældigt hyggeligt OG spændende at se resultatet ...

    Mvh Bernina <3

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    Dejligt at høre jeg ikke er den eneste med grønne syfingre.

    Dér hvor jeg nok mister tålmodigheden og lysten, er når tingene på maskinen ikke gør som de skal... -Altså bare syr derudad.

    Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
    Sådan noget som trådspænding og alt det der, ville jeg ufattelig gerne kunne forstå meningen af. -Jeg tror nemlig det kunne give mig en større lyst, hvis jeg ikke hver gang skulle søge råd og vejledning.

    Nu har jeg bestilt metervarer i massevis..... -har ikke engang forstand på hvilke stof der duer til hvad.

    Men min ide er egentlig også bare at købe lidt billigt stof, der kan tåle at blive brugt som prøveklud!!

    God ide med den bluse! Jeg arbejder i en genbrugsbutik, så det kunne være jeg skulle købe lidt billige ting og sager ;)

    Jeg har en ide om at hvis jeg på et tidspunkt skulle få et nogeblunde resultat, vil jeg tage billede og printe det ud.

    Derefter vil jeg lave tegne et mønstr, og ligge det sammen med billedet.
    Meeeen..... Der går nok noget tid.... hehe...!!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    http://www.berninausa.com/

    Her er masser af inspiration at hente.

    ude i venstre side er der syguider og møntre og vejledninger til forskellige ting du kan prøve af.
    Held og lykke med syningen
    Hilsen Knhobby - Kirsten

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •