Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 12 af 12

Emner: Har I en god rugbrødsopskrift?

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Denne mener jeg er "børnevenlig" men også en "lang" opskrift. Jeg bagte den i mange år men stoppede med det da vi fik børn selv - og da jeg så ville til det igen ville ungerne IKKE spise hjemmebagt rugbrød - forstå det hvem der kan.

    Dag 1 :
    surdej
    1,5 l vand
    4 tsk salt
    600g SKÅRNE rugkerner ( mener det bliver mest lækkert med skårne frem for knækkede)
    150g groft rugmel
    750g hvedemel ( i dag kunne jeg godt finde på at tage halvdelen af dette som hvid hvede)

    Dette hæver 12 til 24 timer man rører videre :

    0,5 l vand
    600g groft rugmel
    200g grahamsmel
    200g sigtemel ( hvid hvede)

    En kop tages fra til surdej resten fordeles i rugbrødsforme der er til 3 store rugbrød i portionen. De dækkes over og hæver PÅ KØL i 3 til 6 timer.

    De prikkes pensles med flydende margarine og bager 1,5 time ved 190grader. Nåe de tages ud plejer jeg at vælte dem ud af formen med det samme og pakke dem i våde viskestykker og lade dem køle ned deri så skorpen ikke bliver knashård. ( dog først EFTER jeg har skåret en skalende til mig selv. Kan næsten lugte dem og smage den med ost på ;-) )

    opskrift på surdej - selvom jeg mener det bedste ville være hvis du kunne tigge en surdej der har fungeret i flere år.

    150g youghurt naturel
    10g gær
    150g rugmel
    1 tsk salt

    Dækkes med plast ( film eller en pose der sættes fast på skålen) og henstår ved stuetemp i 3 til 4 døgn

    velbekomme vores absolutte favorit...
    Jeg skar dem alle op på en gammeldags rugbrødsmaskine og frøs ned i TW bøtter det kunne de godt "tåle"

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2010
    Geografisk sted
    Hovedstaden
    Indlæg
    182
    Tusind tak for jeres opskrifter :0)

    Tror jeg vil få surdejen startet idag

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •