Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Den bedste rok til en nybegynder?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    18 Jul 2011
    Geografisk sted
    København S
    Indlæg
    12

    Den bedste rok til en nybegynder?

    ...tror jeg poster det rigtige sted...det er jo ikke sådan at finde ud af, når man er ny

    Jeg lærte at spinde for ca. 3 uger siden og er blevet helt bidt af det Jeg er p.t. i praktik ude i Sagnlandets/Lejre Forsøgscenters væveværksted og har spundet på en rok, der minder om denneher http://www.dba.dk/andet-spinderok-go-stand/id-75107599/

    Jeg vil gerne købe en brugt rok, så jeg også kan spinde derhjemme, men hvad skal jeg kigge efter? og skal jeg gå efter et bestemt mærke eller noget? er heeelt på bar bund så alle råd og vejledninger modtages med kyshånd

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    18 Jul 2011
    Geografisk sted
    København S
    Indlæg
    12
    Har fået en rok forærende ganske gratis (eller...i bytte med en fåre ham ) Den har dog lidt småproblemer, så jeg skal have fat i en, der har forstand på at reparere rokke

    Det er forresten det perfekte tidspunkt, jeg har lært at spinde på Det er årstiden, hvor de på Færøerne (hvor jeg kommer fra) henter fårene ned fra fjeldene og klipper dem...Så jeg får nærmest uld smidt i nakken når jeg spørger om den tre sække fuld er det blevet til. Jeg får dem til DK sidst i august og GLÆDER mig til det ...skal bare finde pladsen...det er ikke nemt, når man bor i en 2-værelses

    (vedhæfter lige et billede af min rok...den er ikke så stor, men meget sød)
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    lenemormeinild Gæst
    Tillykke med din nye rok og pyt med den ikke er stor, bare den kommer til at virke og gøre sig nyttigSå nu skal du bare igang med at spinde så de uldsække ikke fylder så meget

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    18 Jul 2011
    Geografisk sted
    København S
    Indlæg
    12
    Citat Oprindeligt indsendt af lenemormeinild Se meddelelser
    Tillykke med din nye rok og pyt med den ikke er stor, bare den kommer til at virke og gøre sig nyttigSå nu skal du bare igang med at spinde så de uldsække ikke fylder så meget
    Den er faktisk ok at spinde med...men den har noget af et "temperament"...lige pt vil den ikke spinde mere end 5min. før rokkesnoren hopper af...hjulet fedter nemlig og kører ujævnt...den ene vinge mangler også kroge og "pedalen" smækker ned i gulvet hver gang, så den pind er også for lang (må se at få lært nogle fag-termer ) Men må hellere få en prof. til at se på den og reparere

    Lige nu står den på mit praktiksted (Sagnlandet Lejre) så har en måned til at finde en plads til den...overvejer at "låne" et hjørne af opgangens tørreloft der kommer alligevel aldrig nogen

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    21 Dec 2009
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    12
    Hej jeg har lige købt en rok på dba som jeg har sat i stand den var for kort i trædestykker så den var svær at træde så pas på du ikke korter den for meget af bind tråden noget højer op i skaftet. stram snoren til rokkehjulet i enden af rokken sæt spolen over på den anden side den sider forkert efter billedet spolen skal side bag stolperne byt rundt op stolperne. prøv så om de hjælper. smør hjul aksel og trægevind med oksefet eller fårefet

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •