Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Barndommens have

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Barndommens have

    Min barndomshave på Fanø

    Ja, vi havde en mega flot have ude foran huset, for det skulle man jo have , og den blev passet og plejet af min mor med det lette arbejde, min far slog græs, men det var ikke på den helt almindelige måde, som andre gjorde, den blev klippet med en saks, og det afklippede græs blev klippet i små stykker, meget små stykker, og min far klippede græs hver eneste dag ca 1meter gange 1 meter.. og gud nåde os unger hvis vi trampede rundt i det der ikke var blevet klippet.
    Hvad han skulle bruge det afklippet græs til, ja han brugte faktisk ikke ret meget andet, til at opfodre 150 kyllinger med hver eneste år.
    Vi havde 3 græsplæner rundt om huset, ja, for at der skulle være mad til kyllingerne J Blomster ja, der var nogle bede rundt om græsplænerne, men det var absolut ikke noget at skrive hjem om, det var nemlig sand det hele, og der var ikke ret meget der kunne gro i det, dog en ting havde vi, studenter nelliker, og dem tog far frø af om efteråret, og så ned med dem om foråret igen, den blomst er siden hen blevet min ynglings blomst, men få den til at gro her nu, det er umuligt, den vil bare ikke..
    Jorden var meget svær at dyrke, men vi have rundt om de 2 grunde vi havde, en hæk af elme træ, det tog 15 år inden den var 1½ meter høj, men den gang gjorde min far det, at han lavede løbe gårde hele vejen rundt om de 2 grunde ca. 2 meter bredt , og så lukkede han de 250 høns ud, så de kunne gå og skrabe hele vejen rundt, og ikke mindst skide, for at de elmetræ kunne få noget gødning, så den gang gik man forbi Vindings have for at se træer, hvad var et særsyn på Fanø.
    De elmetræ blev 37 år gamle, og var ca 2 meter høje, det tog elmesygen 1 år at tage dem, men heldigvis først efter min mor og far var døde..
    Resten af de 2/3 af grunden, der blev der dyrket grøntsager, så vi en familie på 5 var 100% selv forsynet med alt fra kartofler – rødbeder –ærter – gulerødder – asier - alle frugt buske osv. Vi havde også et morel træ uha, det stod midt i hønsegården, så vi sloges med hønsene for at få de dejlige saftige ”blommer”.
    Vi havde en enkel gris fra maj til december hver år, og al gødningen fra den og hønsehuset, blev spredt ud på den jord hvor der blev dyrket grøntsager. Fordi jorden var så fattig på alt, var den god til løg, og dem dyrkede min far så mange af, at han kunne sælge af dem, og det sammen galt for Persille, 10 stilke i et bundt, og ned til gartnerne med dem 10 ør bundt..
    Uha jeg har mange minder fra den have, også sure, det var når kartoflerne begyndte at spirer i foråret, så skulle alle mand ud og pille spirer.
    Da vi 3 unger var små ca 1955, blev der sat en kastanje i jorden , en til hver, der spirede og groede fint , min broder er 61 år, jeg snart 59 og min lille søster ville have blevet 57 år, træerne står der endnu og er 2½ meter høje.. ja man skal have god tid når man lever i sin have på Fanø

    Lidt billeder fra barndommens have

    alle [320x200].jpg bente [320x200].jpg duer [320x200].jpg SOLUR TELE [320x200].jpg
    Sidst redigeret af hundeuld : 10-07-2013 kl. 08:47
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    tel aviv israel 60190
    Indlæg
    129
    ja jeg synes nok den overskrift var noget bekendt
    jeg har også skrevet derover husk sig det med blomster
    mennesket har mulighed for glæder uden tal
    den ædleste af alle
    er at kunne når man skal

  3. #3
    Dorit Gæst
    nu kommer det en masse ?????????? hvorfor pillede i spirre om foråret...var det for at det var katoffler der stadigväk skulle spises...eller er der et andet godt fif bag det...jeg har en pose på spiring for de snart skal i spande....for at få egne nye katofler til midsommer

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Jun 2007
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    3
    Dejligt at genlæse din beretning Hundeuld - også i dette forum :O)

    kh/Wildrose
    - ny på Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Er der slet ikke nogen der kan huske deres barndomshave ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Vores have på hjørnet af Banevej og Egevangsallé i Sorø var også temmelig stor. Vi havde have hele vejen rundt om huset og temmelig langt ned ad Egevangsallé. Min farfar købte huset i december 1929 og min far var 4 år, da de flyttede ind i julen 1929. Alle de gamle frugttræer, vi havde var nogle min farfar havde plantet. Det var vist nærmest en mindre frugtplantage, vi havde. Vi var selvforsynende med både flere slags æbler, pærer, nødder, blommer og forskellige bær og rabarber. Det skete sommetider, at nogle af vores bekendte stod og manglede æbler. Så sagde min far: "I kan da bare gå ud i haven og pille en posefuld æbler". Det skete også, at vi havde nogle med til Thy i efterårsferien og delte ud til venner og naboer her. De bedste æbler var Gråstenerne. De smagte bedst lige før de blev 100% modne. Min far sagde, at jeg ikke måtte plukke dem fra træerne, men når han ikke så det, så kunne det godt ske, at jeg snuppede et enkelt alligevel. Det var så dejligt saftige. Og jeg har lavet mange portioner æblegrød og andre desserter med æbler. Og peberrod voksede vildt i baghaven. Så når min mor skulle bruge peberrod til noget, så blev enten min far eller jeg sendt ud for at grave noget op. Og muldvarper, dem havde vi tit.

    Blomsterbedene var mest min mors område. Min far klippede græs og hækkene, skar gamle grene af frugttræerne, kørte med havemaskinen og pløjede hele den nederste del af haven (som nærmest var et vildnis) op. Så såede vi forskellige ting. Min far gravede huller og min søster og jeg kravlede rundt og satte kartofler i hullerne. Men jeg kan ikke huske, at vi skulle pille spirerne af. Vi fik også hver et lille stykke have, hvor vi kunne så, hvad vi ville. Det var vist mest ærter, gulerødder og salat, vi havde.

    I mange år havde vi også nogle dyr, som elskede græs, mælkebøtteblade, skvalderkål og andre grønne ting. Vi havde marsvin og om sommeren kom de ud i haven i deres bure (som min far selv havde lavet) om dagen og de guffede alt det grønne i sig. Men græsset blev også slået engang imellem. En overgang havde vi 3 voksne marsvin (1 han og 2 hunner). Og de 2 hunner fik 3 og 4 unger = 7 unger. Så vi havde 10 masvin. Ungerne delte vi ud til venners børn og nogle af min mors elever. Vi beholdt 1 unge hver. De fik senere 2 unger sammen. Og da vi havde hund samtidig med de 2 sidste marsvin, så lå den tit i haven ved siden af burene og hyggede sig med marsvinene. De var meget gode venner. Den vidste jo, at de hørte med til flokken, da vi havde dem, da vi fik hunden som hvalp.

    Nøddebuskene var langs med vejen og det skete at fremmede gik rundt ude på fortovet og pillede nødder. Ellers var det mest egernene ovre fra skoven, som også var glade for vores nødder. Og der var jo nok af dem, så selvfølgelig skulle de små egern også have nogle af nødderne.

    Og vi havde 3 skure til brænde, have redskaber og andre ting og sager. Samt en gammel, faldefærdig garage.

    Jeg har desværre ingen gamle billeder fra Sorø på min computer.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    P.S. Jeg har ikke set denne tråd før.

    Vi var forbi engang nogle år efter, at vi havde solgt huset og var flyttet. Da så haven meget mindre ud. Skurene og garagen var væk og de fleste af træerne var også væk. Det var fliser, det meste af haven, som de nye ejere af hus og have havde lagt. Og huset var malet laksefarvet. Puha!!! Det var hvidt, mens vi havde det. Med brunt træværk og vinduer.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Mindes i måske jeres barndoms have hjemme ved far og mor , nu vi alle er i gang med de haver vi har.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •