Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Så gav min symaskine op (om overlocker)

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432

    Så gav min symaskine op (om overlocker)

    eller... den måtte i hvert fald lige akut til reparation i dag. Heldigvis er den allerede klar (og ikke mindst serviceret) imorgen.

    Det er nu en god maskine - en Bernina fra '89 og det er første service og første reparation. Men, men, men... Zigzag er ikke charmerende i mine øjne, så jeg har længe ønsket mig en overlocker - selvom jeg ikke har en dyt forstand på dem.

    Jeg fik i butikken anbefalet Bernina 700d eller 800dl, og kunne helt klart høre forskel på dem og på en Husqvarna, jeg også fik vist. Har I erfaring med Bernina-maskinerne eller kan I anbefale en anden kvalitets- og begyndervenlig maskine?

    Sælgeren sagde, at ingen overlock kan andet end én søm (hvis vi ser bort fra forskellen mellem overlock og rullesøm), selvom de bliver solgt som om de har adskillige forskellige sømme. Kan nogen forklare mig det?

    Kniven sidder fastmonteret (topstyret). Hvad gør man så, hvis man fx vil lave en "pynte"-overlocksøm midt på noget stof? Eller det kan man måske ikke med en overlocker?

    Syr man forresten altid med alle tråde (i dette tilfælde 4)?

    Undskyld, det blev lidt langt og tak, hvis I holdt ud så langt.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    eller... den måtte i hvert fald lige akut til reparation i dag. Heldigvis er den allerede klar (og ikke mindst serviceret) imorgen.

    Det er nu en god maskine - en Bernina fra '89 og det er første service og første reparation. Men, men, men... Zigzag er ikke charmerende i mine øjne, så jeg har længe ønsket mig en overlocker - selvom jeg ikke har en dyt forstand på dem.

    Jeg fik i butikken anbefalet Bernina 700d eller 800dl, og kunne helt klart høre forskel på dem og på en Husqvarna, jeg også fik vist. Har I erfaring med Bernina-maskinerne eller kan I anbefale en anden kvalitets- og begyndervenlig maskine?

    Sælgeren sagde, at ingen overlock kan andet end én søm (hvis vi ser bort fra forskellen mellem overlock og rullesøm), selvom de bliver solgt som om de har adskillige forskellige sømme. Kan nogen forklare mig det?

    Det har han for så vidt ret i , det andet er varianter.

    Kniven sidder fastmonteret (topstyret). Hvad gør man så, hvis man fx vil lave en "pynte"-overlocksøm midt på noget stof? Eller det kan man måske ikke med en overlocker?

    En overlocker syr man ikke pyntestikninger med, men derfor kan den godt lave noget der ligner, men det er en sammensyning.

    Syr man forresten altid med alle tråde (i dette tilfælde 4)?

    Den kan lave sømme helt ned til 2 tråde, men det du bruger er hovedsageligt 4 tråde til sammensyning, 3 til rullesøm, 3 til fladlock, det du måske kalder en pyntesøm. feks synlig overlocksøm i raglanærmer.
    Undskyld, det blev lidt langt og tak, hvis I holdt ud så langt.
    Jeg har selv en bernina 1150 som jeg er rigtig glad for og en covermaskine - for at gøre dig mere forviret, den der syr oplægningskanterne på tshirt.
    Hvis du overvejer en sådan også er det en fordel at købe dem hver for sig og ikke vælge den store model der kan begge dele, for en overlocker er noget mere besværlig at tråde end en symaskine. Men berninas ligge i den lettere ende. Den larmer heller ikke så meget som andre overlockere.
    Hanr du brug for mere information så sig til
    Hilsen Knhobby - Kirsten

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •