Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 11 af 15 FørsteFørste ... 789101112131415 SidsteSidste
Viser resultater 101 til 110 af 141

Emner: Hjælp til möbius opskrift

  1. #101
    Nora Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg skifter farve der, hvor farverne mødes og nu er jeg begyndt at sno garnet. Men jeg tror stadig, at der kommer en snoning, der, hvor jeg skifter garn (også selv om jeg snor garnerne om hinanden). Ja, den skal være stribet (rød foroven og blå forneden). Jeg strikker skiftevis en pind ret og en pind vrang, så det kommer til at se ret strikket ud.
    Øh. Hvis jeg forstår dig rigtig, vil du strikke den halvt rød og halv blå? Sådan virker en moebius ikke. Der slår du masker op i midten og så strikker du ud. Derfor bliver striberne ens i hver side fra midten.
    Nå, det var vist ikke så let at forklare. Har desværre ikke lige et foto af mine moebiuser.
    http://www.livistrik.dk/Admin/Public...240&Height=240
    Fandt dette foto på nettet. Der er vist hæklet, men princippet er det samme. Der er startet med den sorte i midten, derefter den grå, så den lysegrå, den hvide, den grå, den tyrkise og den sorte. Læg mærke til, at striberne er ens på hver sin side. fra midten og ud.
    Håber det giver mening. Og ved ikke om det er mig der har misforstået dig ift. farverne. I så fald et eksempel på en moebius.
    Videre held og lykke med projektet.
    Nora

  2. #102
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Nu har jeg tegnet det så godt jeg kunne.
    Sådan her, Nora.

    møbiustegning.png

    Rød foroven og blå forneden. Jeg begynder ved den sorte streg i midten.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #103
    Nora Gæst
    Sådan havde jeg også forstået det. Tror ikke du kan få det til, men er spændt på om jeg "har ret". Jeg kan endnu ikke forstå hele mysteriet med moebius, men da du strikker øverste og nederste kant samtidig, kan jeg ikke se, hvordan det kommer til at fungere med farveskift. Det finder du nok ud af hend af vejen. Elleres er mit forslag at du strikke den første i striber, så du lærer, hvordan den strikkes/opfører sig. Spændt på af følge projektet og håber du får det til.
    Nora

  4. #104
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Jeg kan også gøre det, at jeg klipper garnet over ved farveskift. Så må jeg bare finde mig i, at der er nogle ender, der skal hæftes bagefter. Ellers kommer der en hård bule der, hvor jeg skifter farve. I de første par omgange kan det godt lade sig gøre at sno garnerne om hinanden og strikke videre med det andet garn. Jeg strikker videre og så må vi se, hvordan den bliver.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #105
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Jeg spekulerer på om det kan lade sig gøre at vende hver anden gang og strikke den anden vej, dér hvor farverne mødes. Altså ½ omgang (220) m blå, kryds med en rød maske og vend, ½ omg blå, fortsæt med rødt fremad ½ omg, kryds med en blå maske og vend, ½ omg rød, og så blå igen.
    Så kunne du også strikke ret hele tiden.
    Det må blive noget i retning af at strikke en sweater, hvor for og bag har hver sin farve, men man strikker alligevel rundt.
    Det er svært at fæste alle de ender usynligt.

  6. #106
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Det med at vende og strikke modsat har jeg også tænkt på. Men jeg har ikke gjort det.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #107
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    midtfyn
    Indlæg
    200
    Det lyder til at blive mere og mere indviklet med denne møbius. Jeg tror helt jeg taber pusten til at forsøge mig.
    Tænk på og hjælp andre end dig selv

  8. #108
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2010
    Geografisk sted
    Trekantsområdet - Jylland
    Indlæg
    3.285
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkemutter Se meddelelser
    Det lyder til at blive mere og mere indviklet med denne møbius. Jeg tror helt jeg taber pusten til at forsøge mig.

    Så saml pusten op igen - det er altså slet ikke så slemt :-)

    Man behøver jo ikke hoppe ud i at lave noget fra starten, der er så avanceret.
    Start efter brugsanvisningen, som der er linket til f.eks. her
    http://www.paapinden.dk/blog/2011/01...moderne-slags/

    og hold dig til enten ensfarvet eller et garn der skifter farve af sig selv.

    Hvis du ikke bestiger bjerget -
    får du ingen udsigt over dalen.

  9. #109
    Nora Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Jeg kan også gøre det, at jeg klipper garnet over ved farveskift. Så må jeg bare finde mig i, at der er nogle ender, der skal hæftes bagefter. Ellers kommer der en hård bule der, hvor jeg skifter farve. I de første par omgange kan det godt lade sig gøre at sno garnerne om hinanden og strikke videre med det andet garn. Jeg strikker videre og så må vi se, hvordan den bliver.
    Tror stadig det bliver lidt specielt, da en moebius jo er snoet og det derfor vil være en lodret skift i farverne også. Tror den bedste måde at strikke en som du taler om, ved at slå op normalt, drej opslaget og strik op, først den blå og så skift til rød. Men ikke andet at gøre end at prøve sig frem.

    Vil lige sig til dem der syntes det lyder besværligt, at det "normalt" ikke er så vanskligt at strikke en moebius. Det er at slå masker op og så ellers strikke derud af.
    Er spændt på at høre, hvordan det det kommer til at gå med forsøget.
    Nora

  10. #110
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Nu retter jeg mig efter Nora og pille alt det blå op. Så laver jeg én, der er rød hele vejen rundt.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •