Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 10 af 15 FørsteFørste ... 67891011121314 ... SidsteSidste
Viser resultater 91 til 100 af 141

Emner: Hjælp til möbius opskrift

  1. #91
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg tror, at jeg er kommet til at sno den en ekstra gang. Så jeg måske har 2 snoninger.

    Ja, jeg piller den op en af dagene. Jeg kan jo sagtens bruge det samme garn igen. Næste gang vil jeg slå op på den anden måde.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #92
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Det er nemt at slå op til møbius på 2 rundpinde. Man starter med en alm glideløkke på den ene pind, holder pindene parallelt med hinanden og vikler så garnet i otte-tal så der skiftevis kommer en maske på den ene og den anden pind. Når der er masker nok, strikker man maskerne på den ene pind, mens den anden pind bare hænger klar med maskerne til "den anden side". Det er samme system som opsamling, men maskerne til anden halvdel af omgangen er "åbne" fra starten - lige til at strikke.
    Man skal altså strikke alle masker over på den ene (længste) rundpind, så kablet kommer til at danne en løkke.

  3. #93
    Ellen H. er offline Bruger der venter på email godkendelse
    Tilmeldingsdato
    18 Sep 2011
    Geografisk sted
    Gjøl, Aabybro
    Indlæg
    50
    Jeg tror jeg vil prøve at slå masker op som Asta beskriver med 2 pinde. På den Møbius jeg er ved at strikke nu er maskerne slået op efter Cat Bordhi - det ligner lidt, men kun én pind og otte-tal.

  4. #94
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er også den zigzag opslagning, jeg vil prøve. Den almindelige opslagning blev jo så stram, at jeg ikke kunne flytte maskerne frem og tilbage. Det var derfor, at jeg samlede dem op på pinden med en hæklenål istedet for.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #95
    Tilmeldingsdato
    15 Aug 2010
    Geografisk sted
    Tølløse
    Indlæg
    259
    Jeg , personligt synes bedt om Cat Bordhi's opslagning
    det er nemmest og bliver pænest , efter min mening
    Mange strikkehilsner Connie

    Ting tar' tid

  6. #96
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Det er det hul der, hvor jeg skifter farve, jeg er lidt i tvivl om. Men det skal åbenbart være der,

    Vedhæftet fil 62451

    Det virker som om den er drejet der. Men den skal jo også være drejet. Så måske er det bare mig, der er tosset.
    Det kan være at den drejning/snoning lige så stille forsvinder når jeg lukker den af og ikke har pinden i mere.
    Jeg tror du skifter farve på tværs af det strikkede (efter en halv omgang), det er derfor det trækker sig sammen og du skriver et sted at ved farveskiftet "skal garnet tages op længere nede fra" . Det er fordi man strikker både opad og nedad på én gang, når det er en møbius. Opslagningen ligger i midten. En hel omgang er alle masker (det dobbelte af opslagningen).
    Hvis man skifter farve efter en hel omgang (kun én markør - og kun når markøren er på pinden - ikke når man møder den nede på kabelløkken), vil der dannes striber, der følger hele kanten. Og hele kanten er både opad og nedad.
    Ellen H viser i indlæg nr 54 et foto med striber.
    Ved farveskift midt på en omgang, kan man splejse garnet, hvis det er uldgarn. Her er en vejledning:
    http://www.youtube.com/watch?v=97EoCao1ViQ
    - det kommer ca 2 minutter inde i videoen - og det er på dansk!
    Sidst redigeret af asta : 20-12-2011 kl. 10:17 Årsag: tilføjelse

  7. #97
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Skal jeg strikke alle 439 masker med det røde, før jeg skifter til det blå garn? Jeg har 2 maske markører i på hver sin side af wiren. Skal jeg sno garnet om hinanden, når jeg skifter garn/farve.

    Jeg er begyndt forfra med zigzag opslagning og har striket første omgang drejet ret. Jeg er ved vrang omgangen nu. Jeg synes, det virkere løsere i den første omgang strik end det sidste jeg lavede. Der kommer nærmest huller mellem over- og undermaskerne.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #98
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Hvis du vil have striber hele vejen rundt ligesom Ellen H, skal du strikke alle 439 masker inden du skifter (eller strikke den stribetykkelse du vil have, men kun skifte ét sted).
    Så kan man lade garnet hænge til næste gang den farve skal bruges, hvis striberne ikke er for brede, eller sørge for at det ledige garn bliver snoet lidt ind, når man strikker forbi, men altså kun ét sted på en hel omgang (439 m). Det må også kun snoes ind på ét sted.
    Når man har strikket lidt mere, er det nemt at se, fordi kanterne efterhånden kommer længere fra hinanden.
    Strikker du vrang noget af vejen? Eller er det bare når du møder vrangsiden, at du kalder det vrang-omgangen? Man kan fortsætte med drejet ret, hvis maskerne er lidt løse på første omgang.

  9. #99
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg skifter farve der, hvor farverne mødes og nu er jeg begyndt at sno garnet. Men jeg tror stadig, at der kommer en snoning, der, hvor jeg skifter garn (også selv om jeg snor garnerne om hinanden). Ja, den skal være stribet (rød foroven og blå forneden). Jeg strikker skiftevis en pind ret og en pind vrang, så det kommer til at se ret strikket ud.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #100
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg mangler 3 masker. Jeg har 436 masker på. Skidt med det, den er nok god nok alligevel.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 10 af 15 FørsteFørste ... 67891011121314 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •