Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Afkalking af badeværelsesklinker

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 Oct 2009
    Geografisk sted
    Farum
    Indlæg
    84

    Afkalking af badeværelsesklinker

    Hej alle I kloge quinder...

    Er der nogle der har nogle gode råd til afkalkning af klinker på badeværelset??

    Vi har dette lille toilet/bad hvor fuger og klinker nogle steder er helt rødlige af kalk, men hvordan kan man få flernet det, så det er pænt??

    Rigtig go weekend til alle..
    Hilsen
    Katharina

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2011
    Geografisk sted
    Kolding
    Indlæg
    36
    du kan bruge Cilit Bang mug og skimmelsvamp. Det virker. Jeg har brugt det på 62 hotel badeværelser

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    14 Nov 2009
    Geografisk sted
    frederikssund 3600
    Indlæg
    11

    afkalker

    Citat Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
    Hej alle I kloge quinder...

    Er der nogle der har nogle gode råd til afkalkning af klinker på badeværelset??

    Vi har dette lille toilet/bad hvor fuger og klinker nogle steder er helt rødlige af kalk, men hvordan kan man få flernet det, så det er pænt??

    Rigtig go weekend til alle..
    Ja, du køber Cillit Bang til kalk og snavs, sprøjter det på og smører det ud over alle fliser og fuger lader det sidde ca. 10 min. og bruger de almindelige svampe til at (skure) med let hånd, skylder efter eller vasker det efter med varmt vand, kan gentages efter behov.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Det kan være, at jeg skal bruge det i fugerne mellem klinkerne på mit badeværelse. Nogle steder er de helt hvide af kalk.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hov, er der ikke noget om, at fugerne delvis består af kalk? Jeg mener, at have læst at man skal gøre fugerne grundigt våde med rent vand, før man kommer kalkopsløsningsmiddel på. Men måske fremgår det af brugsanvisningen på det vidundermiddel, der bliver omtalt.
    Hurra for solen og de lyse tider, selvom det afsløres, at der nu trænges til grundig rengøring.
    Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2008
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    149
    D. 9.marts var der rengøringsmidler på programmet på Morgen Tv på tv2. Det anbefalede der var :

    Eddike: Afkalker fliserne og bruseren på badeværelset, toilettet eller elkedlen, hvor du blander vand og 1 deciliter eddike, som så koger op i kedlen. Hæld en smule i vand med opvaskemiddel, når du pudser vinduer, så fjerner du også kalken der.

    Jeg bruger selv eddike i brusenichen til kalk. Det fungerer godt og er billigt.

    Klippet fra Godmorgen TV2 kan ses endnu.
    Venlig hilsen Tessie

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2011
    Geografisk sted
    Kolding
    Indlæg
    36
    det rødlige du snakker om er ikke kalk.....det kaldes hudfedt

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    HUSK: inden man bruger afkalker af den ene eller anden slags skal man først bruge almindelig rengøringsmiddel for at fjerne snavs og fedt ellers virker afkalkerne ikke, jeg har gjort rent i mange år og er en brusekabine rigtig slem tilkalket skrubbes den godt med et rengøringsmiddel sefter det er skyllet af giver jeg den en omgang eddikesyre (ved det stinker men det virker) bagefter kan man give fliserne en omgang bil voks det giver en glat overflade hvor kalken ikke lige sætter sig fast igen ellers kan de holdes vedlige med alm. wc-rens ( ja du læste rigtig selv om det hedder wc-rens kan det godt bruges andre steder) vi brugte på det hotel jeg arbejdede på både i wc, håndvaske og bruserkabine både på fliser og glaslåger fordelen er at der i de fleste wc-rens er kalkfjerner og derved holder man både wc, håndvask og bruserkabinen fri for kalk og behøver sjældent den grove omgang, og så behøver man ikke at fylde skabet med dusin vis af rengøringsmidler og kemikalier, har man brunsæbe, wc-rens, opvaskemiddel og eddikesyre kan man faktidk klare al rengøring klorin bleger godtnok kalk rande i wc men fjerner ikke kalken det gør eddikesyre, hvis man skubber vandet væk fra randen i kummen sætter wc-papir på der hvor randen er og hælder eddikesyre på papiret, lader det sidde natten over skulle randen være væk, opvaskemiddel (helst ufarvet) han få bugt med næsten alle pletter på tøj hvis det gnides på pletten trækker en timestid før det vaskes det var lige lidt erfaringer herfra

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Sidste gang, jeg gjorde mit wc rent, gav jeg det en omgang med lidt flydende skurrepulver. Og det blev fint og rent.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Dec 2010
    Geografisk sted
    Østjylland, Hinnerup
    Indlæg
    236
    Jeg har lige læst Zirikits indlæg - og er helt enig med de ting, du skriver deri. Jeg bruger dog sjældent eddikesyre - efter jeg engang kom til at fjerne forkromningen på håndvaske-armaturet med eddikesyre... :-((
    Jeg bruger bruger også WC-rens til andet end toilettet - og sjovt nok, så står der på den flaske (Änglamark) jeg købte i går "WC-rens & Kalk Fjerner".
    Jeg mener dog også, som Birthe Risbjerg skriver, at man skal være forsigtig med brug af skrappe midler til kalkfjerning på fugerne mellem fliserne, da disse kan opløse fugerne også.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •