Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: Skidt i kartet uld

  1. #1
    Gnert Gæst

    Skidt i kartet uld

    Ja så har jeg endnu et spørgsmål om råuld...... man skulle tro jeg var bims med alle de spørgsmål, men vil så gerne gøre det godt og gode tips bliver man aldrig træt af....

    Nå....til sagen......

    Alt det der småskidt der er i råuld, hvordan får I det ud???

    Vi har vasket råulden, men det indeholder stadig meget fedt.
    Vi har så prøvet at karte lidt af det, og der er stadig en masse småskidt i, hvilke billederne viser.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Gnert Gæst
    Det miderste billed er ikke kartet uld....

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tag det ud når du spinder det...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    Hej Gnert - meget af det falder af/kan fjernes ved spinding - derudover vasker jeg mit igen efter spindning, hvor det bliver rystet godt mens det tørrer og herved forsvinder der også en hel del - og igen når jeg strikker, hvis der skulle være lidt tilbage. I starten var jeg ikke hård nok når jeg sorterede fordi jeg ikke ville lade så meget gå til spilde - det er jeg nu, for at undgå en del skidt. Somme tider sorterer-vasker-karter-farver-karter-spinder-vasker jeg det (laaaang proces) men det virker ;o) god fornøjelse - og jeg havde ligeså mange spørgsmål i hovedet da jeg startede. Der er mange gode klip på utube om emnet - det har jeg brugt rigtigt meget.
    Ha' en go' dag
    /NInse

  5. #5
    Gnert Gæst
    IHHHH hvor bliver jeg bare klog....

    Så kunne det være jeg skulle karte lidt mere idag, så man evt kunne spinde af det idag eller imorgen.

    Tror jeg prøver med noget uld der ikke har været vasket....direkte fra papirssækken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    det har jeg også gjort - og gør det nok kun igen med f.eks. alpakka, som ikke indeholder noget videre fedtstof - men fåreuld vil jeg vaske først, da det som regel er ret beskidt - men det er en smagssag - jeg var på et kursus, hvor underviseren også tog det direkte uden vask eller noget, lige i kartemaskinen osv og vaskede først til allersidst efter spindingen - så det er nok et temperamentsspørgsmål
    Ha' en go' dag
    /NInse

  7. #7
    Gnert Gæst
    Woooow alpakka er bare så lækkert.....håber at jeg kan få sådan noget uld i hænderne en dag

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg sidder og laver den her http://rokken3.dk/forum/showthread.php?t=15363 sidste indlæg og der piller jeg virkelig meget halm/hø ud af det garn, selv om brugte meget tid på at rense det imens det blev spundet. det er vasket og indfarvet men alligevel er der noget, så det er bare noget man skal regne med når man selv laver sit garn fra fåret af og egentlig er det jo netop derfor vi laver vores eget garn, for det ikke skal være som " købe garn ".Men jeg kan fortælle dig at moskusokseuld DET slår dem alle med skidt og møg, jeg spinder det kun uden for, der står nemlig og en sky af jord rundt omkring en
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Gnert Gæst
    Den er bare så flot den poncho/trøje

    Så skal jeg jo nok ikke klage over lidt skidt i ulden...hehe.....

    Men du har ret i at det er meningen at hjemmespundet uld ikke skal være som alt andet.

    Moskusokseuld...støve.....hmmmmm..... lyder godt nok vildt, men det må være fedt at arbejde med.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    ja alpakka er også ret lækkert ;o) min kartemaskine har bare svært ved at klare det - fordi fibrene er enormt lange - så der skal tages ved, når det skal af igen - puha og moskus er vild luksús. Jeg købte noget til mig selv i fødselsdagsgave og har fået lavet den blødeste dejlige hue. Det var dyrt, men dejligt. Det var meget let at spinde og fint renset for skidt og dækhår.
    Ha' en go' dag
    /NInse

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •