Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: "Frynsesnoer"

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Oct 2010
    Geografisk sted
    bornholm
    Indlæg
    3

    "Frynsesnoer"

    Én af mine veninder er en dygtig væver. Når hun skal lave "frynser" på f.eks. et tørklæde, har hun tidligere brugt et "instrument" (som på vedlagte foto). Det er oprindelig beregnet til at lave snoninger med i håret!!
    Dette "instrument" kan ikke længere købes. (Det er nok ikke længere moderne at lave hår-snoninger).
    Og så er mit spørgsmål: Hvad bruger alle I vævere her på Rokken, når I skal sno frynserne? Spændt på at høre jeres svar.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har ikke prøvet at sno frynser.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Oct 2010
    Geografisk sted
    bornholm
    Indlæg
    3
    Strikkelene, hvad gør du så med frynserne? De skal jo ligesom "samles". Jeg skriver tørklæder, det gælder jo også tæpper.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Det er en babyliss, jeg har også sådan en. Man kan ind imellem finde dem brugt.
    Du kan flette på alm. vis og slutte med en knude. Eller du kan dele trådene i to og så sno hver enkelt til samme side, ligge dem sammen så snor de sig, på samme måde som maskinen gør.
    Citat Oprindeligt indsendt af josga Se meddelelser
    Strikkelene, hvad gør du så med frynserne? De skal jo ligesom "samles". Jeg skriver tørklæder, det gælder jo også tæpper.
    Mvh. Marianne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2010
    Geografisk sted
    Skanderborg
    Indlæg
    16
    Jeg har været så heldig og være på vævekursus på Skals - her er hvordan de gør.
    Du tager det antal trendtråde som du ønsker den færdige frynse skal have - deler den i 2 lige store bundter. Disse 2 bundter snor du kraftigt til højre ( på samme måde som da du som barn skulle lave en snor til din gymnastikpose ), hver for sig. Når du kommer der til hvor de vil begynde at "krølle" ligger du de 2 bundter sammen og snor dem venstre om - nu har du en flot snoet frynse.
    For at din snoning ikke skal gå op, trækker du en tråd ud ca. 1 cm. over bunden af frynsen, og binder den rundt om frynsen. Nu skulle du gerne have en stram, flot jævn frynse, som også holder.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den her oplysning kan godt tåle at blive hevet frem igen
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Citat Oprindeligt indsendt af josga Se meddelelser
    Strikkelene, hvad gør du så med frynserne? De skal jo ligesom "samles". Jeg skriver tørklæder, det gælder jo også tæpper.
    Jeg binder for trenden og lader frynserne hænge - uden at sno dem.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •