Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 52

Emner: Vask af råuld med knofedt

  1. #41
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Ja, Hundeuld, det er jo det - det skal være hyggeligt og sjovt, noget man kan slappe af med og det gør heller ikke noget, at man måske kommer til at ødelægge noget uld undervejs. Jeg kan normalt godt lide at eksperimentere, men jeg tror altså det er lidt lettere, hvis jeg har nogle grund-ting på plads.

    Ellers sidder jeg bare og bliver frustreret over, at jeg ikke kan få det til at gøre det jeg gerne vil. Og det ødelægger altså glæden lidt, for mig i hvert fald ; )
    Venlig hilsen BenteM

  2. #42
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    I spindeforeningen er der ikke nogen der ser på hvor meget man aktiv eller passiv...selvfølgelig er det jo sjovest når der er flest muligt der viser frem og deltager i de forskellige aktiviteter..

    alle har jo perioder hvor de er mere eller mindre optaget af noget andet ind mellem alle vore hobbyer

    For mig er det at spinde også mere at ha det sjovt..Jeg har psykologens ord for at det er bedre medicin at ha noget at gå op i end at sluge piller..hvis du vidste hvor meget snot og tårer jeg har stået og fældet ned i en ham mens jeg flikkartede tot efter tot...den vej fandt jeg ud af min depresion i stedet for at eksplodere når jeg sad på sygedagpengekontoret

    Flickkarte er når du tager en tot og karter ren med en lille karte, tit er det kun nødvendigt at karte den ende med "tippen"..klippeenden karter jeg nu også for der sidder de døde fibre filtret fast..

    Glæder mig til at hilse på dig inde i spindeforeningen BenteM
    Marianne

  3. #43
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Så har jeg vist næsten flickkartet lidt merino - det var med en hundestrigle - den af plastik med bøjede metaltænder. Den vejer næsten ingenting, men det er godt at ha et kraftigt stykke stof som underlag - eller bruge de bukser, der gerne skal ha slidmærker :-)

  4. #44
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Ja man må jo kende det rigtige ord så man kan få det til at lyde bedre på sit CV...

    Jeg brugte altså også en hundebørnste da jeg flickkartede... Men den onde af slagsen med stålpigge..så jeg fik nogle grimme revne fingre og måtte bade dem i sæbevand fordi de blev ømme og varme..så gør din arbejdet godt nok har du sparet fingrene
    Marianne

  5. #45
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Tak Marianne, ja, det skal blive hyggeligt at mødes derinde, det bliver spændende, synes jeg! Tak for det du deler her, jeg genkender det kan du tro.

    Jeg tror flick-kartning er den eneste slags kartning jeg kan holde til, så jeg er allerede begyndt at glæde mig til at sidde med min Merino

    Jeg har bestilt en rigtig Flickkarte (tror den holder bedre til jobbet i længden) og skal også have fat i noget Hexafosfat, for jeg har desværre ikke mere regnvand jeg kan bruge til at vaske ulden i.
    Venlig hilsen BenteM

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Asta, var du også nødt til at vaske din Merinould først, eller går det godt nok at Flicke uden?
    Venlig hilsen BenteM

  7. #47
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Jeg forsøgte forskellige vaske-midler og metoder men fandt ikke nogen, der kunne fjerne skidtet i spidserne. Jeg ville ønske at nogen havde striglet fåret før det blev klippet - det er besværligt at holde totten, når striglen skal igennem spidsen.
    Nu bruger jeg almindelige håndkarter og tager kun en lille smule ad gangen. Ulden bliver ikke ren, men garnet kan hækles til såler, de er vældig gode i gummistøvler om vinteren.

  8. #48
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Det lyder jo ikke alt for opmuntrende, må jeg sige - øv!
    Jeg må se hvad jeg kan gøre ved det. Det er jo altid noget, at man kan bruge det til såler, det havde jeg faktisk selv tænkt på, at jeg godt kunne bruge
    Venlig hilsen BenteM

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Forresten, er der nogen herinde, som ved noget om blødgøringsmidler til hårdt vand?
    Kan man bruge gammeldags Soda (natriumcarbonat) til uldvask i stedet for Hexafosfat?
    Begge dele er jo alkaliske, så jeg tænkte, om det er en mulighed?
    Venlig hilsen BenteM

  10. #50
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Velbekomme..Det er altid rart med nye spindere..så føler man sig selv så klog og erfaren

    Jeg fik en kartemaskine af hele familien da jeg blev 5o..det er en stor hjælp når man får råuld..
    I spindeforeningen er der grupper over hele landet der mødes en gang imellem, her kan man fælles om kartemaskiner prøve forskellige rokke og hvad man nu har at låne ud af..måske du er heldig der er en i nærheden af dig..

    Jeg vasker kun med den billigste hårchampoo NÅR jeg vasker, ellers lægger jeg kun i kuldslået vand..indtil vandet er rent..det med regnvand har jeg ikke prøvet
    Nogen bruger opvaskemiddel det bryder jeg mig ikke om..jeg synes ulden bliver alt for tørt og træls at arbejde med..
    Men man får nok hver sin rytme efter temperament
    Marianne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •