Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 52

Emner: Vask af råuld med knofedt

  1. #31
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Tak Hundeuld, det ville være super med sådan en billedserie.
    Allerbedst ville det jo være, hvis jeg selv kunne være med sådan en dag, men det har jeg ikke rigtig mulighed for, desværre.
    Jeg syntes jo jeg havde dækket mig ind ved at købe noget uld, som allerede er grovsorteret, dvs den dårligste uld sorteret fra (stod der på hjemmesiden), men jeg synes altså stadigvæk det er svært.
    Det er ellers en dejlig lækker uld, den Merino.
    Jeg overvejer alvorligt helt at droppe råulden og købe noget færdigkartet uldfiber i stedet for, for så kan jeg måske få øvet mig lidt med min håndteen i stedet for. Suk
    Men jeg er jo født stædig, så en billedserie vil jeg glæde mig til
    Et eller andet sted handler det vel også om at lære at se, om en ham er brugbar, eller om den bare er alt for snavset??
    Venlig hilsen BenteM

  2. #32
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Ja, Hundeuld, jeg kender bare ikke nogen, som har får og slet ikke nogen, som bare forærer mig noget. Bare jeg gjorde

    Marianne, jeg har lagt noget af ulden i blød i lunkent vand og det lå der til vandet blev koldt. Uden at skidtet blev løsnet og det brune snavs har jo farvet det yderste af ulden og det forandrer sig overhovedet ikke.
    Man skulle tro det var smurt ind i brunt asfalt.
    Jeg kan heller ikke sådan "snuppe" det yderste af i et ryk, sådan som du beskriver, det er det alt for stift til. Så jeg niver det af i små bidder.

    Det er jo en meget fin og finkruset uld, men altså som om det yderste er meget skørnet -af vind og vejr måske?
    Venlig hilsen BenteM

  3. #33
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Bente M find en gammel landmand gerne en der har givet sine får navn og der bare lader fårene parer sig som de har lyst, se DER finder du den rigtige sjove og spændende uld, hvad den hedder er sørma utrolig ligegyldig, stik fingerne i hammen mærk og føl og snak med manden fortæl hvad du gerne vil, så så forære ham dig mange gange næste klipning. Jeg sender som regel et par hoser til ham bagefter.

    Før i tiden da min ryg ikke drillede mig som den gør nu, kørte vi mange ture ud på de små veje og gik af stier hvis vi havde set nogle får ude i det fjerne, jeg mærkede og følt dem, og syntes jeg det var spændene med lige de får, så var det virkeligt sjovt at finde ud af hvem ejeren var, ved det arbejde har vi mødt mange spændene mennesker.
    Sidst redigeret af hundeuld : 18-09-2013 kl. 22:30
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Tak Hundeuld, det lyder rigtig hyggeligt og som en god plan, jeg er helt med på, hvad du mener Jeg må se, om jeg kan finde ud af at lave nogle uldne aftaler i omegnen her. Måske er der stadig får ude, selv om efteråret er stærkt på vej.
    Det med at forære strømper bagefter kan jeg rigtig godt lide, det føles meget bedre, end at betale med penge.
    Hold da op, jeg mangler virkelig noget erfaring med uld, tak fordi I er så tålmodige med mig og godt det her forum findes!
    Venlig hilsen BenteM

  5. #35
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Du kan sagtens tigge dig til uld....
    Prøv i stedet for at bruge penge på uld at bruge det samme beløb på en lille annonce i jeres lokalblad, måske det giver afkast

    Jeg tror der er landmænd der klipper inden fåret kommer på stald inden længe..og det uld er renere end når den har gået inde i halm og lort en hel vinter.

    Her i vores lille by fungerer det også tit at sætte en lap op på Brugsens opslagstavle..

    Jeg fik en ham på byens årlige kunstudstilling hvor fotoklubben også havde udstillet..en af fotograferne havde fotograferet et sort får i en flok hvide..og da vi havde talt lidt var den sorte ham min efter næste klipning..

    Det er bare med at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt ;O)
    Marianne

  6. #36
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Det var rigtig gode ideer du der kom med Marianne, det vil jeg overveje. God oplysning også, at nogle landmænd klipper her i efteråret, det havde jeg ikke tænkt på : )
    Venlig hilsen BenteM

  7. #37
    Tilmeldingsdato
    24 Jan 2011
    Geografisk sted
    ribe
    Indlæg
    423
    Jeg har samme problem med merino fra Danoland, men se så her, hvad en garvet spinder kan få ud af det (hun har købt uld samme sted):
    http://sussesspindehjrne.blogspot.dk...l#.Ujrliz_-b78
    Spørgsmål til de erfarne: Er det en god idé at investere i uldkamme - jeg er jo også nybegynder med karterne?

  8. #38
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Uldkamme har jeg ikke spor erfaring med..jeg har prøvet dem én gang på et kursus...de er tunge at stå med og kun 5og uld var nok til mine sarte skuldre sagde stop..men ulden bliver meget let og fluffy..

    Hvis i meldte jer ind i spindeforeningen så ville i få masser af gode svar på jeres spørgsmål..jeg kan se linket der er vist til er en der også er medlem der..
    Medlemmerne i spindeforeningen er meget spredt i interesser..så der er også nogen med erfaring i uldkamme..nogle (bla jeg selv) spinder milevis af samme tykkelse og af alverdens uld..andre afprøver sjove metoder med både tøjstrimler, filtkugler, perler og hvad ved jeg...andre igen bruger meget tid på at måle og regne løbelængde ud og så ramme den ved spinding..
    Marianne

  9. #39
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Asta, TAK for det link, det gav lige mig nogle svar. Jeg kunne altså heller ikke forstå, at jeg havde købt sådan en fin uld og den så ikke kan bruges.
    Men hvad søren er FLICK kartning?? Er det mon noget med at rede det, som med en alm kam?

    Det ser ud til, at man stadig på denne måde kan holde styr på stablerne, trods vask!

    Marianne, så er det nu jeg melder mig ind i den spindeforening, altså
    Selv om jeg stadig er sygemeldt, kan jeg nok godt, indtil videre, være et lidt passivt medlem, tror du ikke?
    Venlig hilsen BenteM

  10. #40
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    For mig er der kun 1 ting der tæller og det ar AT HAVE DET SJOVT OG HYGGELIGT IMENS JEG LEGET MED ULDEN.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •