Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 52

Emner: Vask af råuld med knofedt

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Endelig ikke klippe... bare hold totten fast i den ene hånd og så lige med anden hånds fingre et raske ryk..så skiller det selv der hvor ulden er slidt af snavs og sol og det gode begynder..resten går af i vask
    Men vær opmærksom på at afføringspletter kan give misfarvet uld der ikke kan vaskes rent.

    Mht spinde fra tot fra vasket ham så må jeg melde pas...grunden til jeg spinder fra tot er når hammen er så god og ren at den bare bliver smidt over et bord og jeg så kan plukke lokker som når man griber store håndfulde græs fra en grøftekant (hvis du forstår sammenligningen )

    Kamme har jeg kun brugt i 2½min så fandt jeg ud af at det er mine skulder og arme ikke enig med mig i er en mulighed..men jeg tror stadig de vil lave ulden hulter til bulter og ikke ens i retningen..men her må jeg også melde pas..

    Jeg vil stærkt anbefale dig at gå på biblioteket..her er god hjælp at hente bla har Elsa krogh, Alice Grønborg og Lise Warburg lavet nogle gode bøger..

    Du skriver om lokker og filtret uld..jeg går ud fra du har sorteret din ham så du kun arbejder med den gode uld...sortering kan du også lære om i de overnævnte bøger..

    Er du på FB er der en side for spindere..ellers vil jeg anbefale dig at melde dig i spindeforeningen...her er der ALTID søde spindere der hjælper med alt det man sidder og tumler med som nybegynder
    Marianne

  2. #22
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Uha, nu begynder det at lyde rigtig indviklet. Tak Marianne, fordi du stoppede mig i klipperiet, for det var jeg allerede godt i gang med. Kan man så ikke bruge ulden, man har klippet i ??
    Tror du har ret. Jeg må vist ned og låne et par bøger om emnetinden jeg dummer mig yderligere - suk.
    Venlig hilsen BenteM

  3. #23
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    ""Jeg skyller lort og tis ud i koldt vand..lægger det bare i og efter 10-15min over i en ny balje..de gange det er nødvendigt.. ikke rode ikke kramme ikke gnide.. så vælter jeg det i en kartofflesæk, centrifugerer i vaskemaskinen..

    Breder det ud på lagner i et tyndt lag..går og vender og lufter på det så det meste af grannåle, tæger, avner og andet godt drysser af..

    så kommer jeg det i flyttekasser taper godt for revner og sprækker..

    På den måde kan man tit spinde lige fra totten uden at karte.. "

    Jamen Marianne, var det ikke dig, som skrev dette her - måske har jeg helt misforstået dig så ?? Altså, når du skriver, at du ikke spinder fra totten med vasket uld??
    Jeg er vist blevet lidt forvirret nu. Tror jeg skal melde mig ind i den spindeforening. Ved du, hvor jeg finder den?
    Venlig hilsen BenteM

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Nej det er bestemt ikke dig der er mest galt på den der Indrømmer at jeg er bedre til at forklare mundtligt end på skrift

    Det du har understreget er som jeg gør når jeg spinder løs uden at karte..så tager jeg det bare som det nu ligger i sækken og spinder..MEN så er det stadig hulter til bulter efter vasken og tørringen..DET BURDE JEG SÅ IKKE HA KALDT SPINDE FRA TOT ....undskyld forvirringen

    Spinde fra tot er uvasket uld..så står den i lokker som den nu er rystet sammen når fåret bevæger sig..og HER kan du så styre at alle totterne ligger i samme retning fordi den ikke er blevet rodet rundt med ved vask og tørring....

    Jeg tror det er stort set umuligt at forarbejde ulden uden at få rodet rundt i det....

    Hvis det er det med sorteringen du synes lyder indviklet så vil jeg altså lige understrege at den er MEGET vigtigt at få med...det er den der afgør (selvfølgelig også uldens kvalitet) om du får en stikkende uld eller en dejlig blød uld...for alle ben/mavehår er forfærdentlige kradsbørstige...

    Om du kan bruge det du har klippet i vil jeg være tvivlende overfor....i hvertfald siger man normalt at dobbeltklip skal kasseres..

    Spindeforeningen finder du på spindeforninge(punktum) dk skift Parantesen ud med tegnet..

    Og på FB siden der hedder spindeforeningens venner...

    Jeg tager på ferie i morgen så jeg håber sørme ikke jeg har fået lavet flere skriftlige forvirringer....Det er jeg VIRKELIG ked af..
    Marianne

  5. #25
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Marianne, det er altså helt i orden, jeg er simpelthen så taknemlig over, at du gider prøve at hjælpe såden en begynder som mig og jeg kan godt forstå, det ikke er sådan lige at forklare. Jeg synes nu du gør det rigtig godt, vil jeg bare sige og jeg synes det giver mening for mig nu.
    Jeg har fundet en rigtig billig bog af Elsa Krogh til 30,-kr på Pensum (du ved, det der brugt-bogsalg på nettet), den hedder Uld og Spinding til husbehov her står der sikkert noget om sortering og alt det andet, jeg jeg ikke ved.
    Tusind tak og rigtig god ferie til dig
    Venlig hilsen BenteM

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Åhhh det er jeg glad for du skriver...for det værste jeg ved er altså at ødelægge andres materialer

    Den bog du har købt er enkelt og god at gå til..det er derfor jeg holder mig til de gamle skikke.. nye (og tit amerikanske) bøger indeholder så meget moderne og dermed teknik at man bliver forvirret..det kan komme når man synes det almindelige bliver trivielt..

    Hvis du melder dig med i spindeforeningen har de grupper rundt om i landet hvor man samles og lærer af hinanden..tit er det også skønt, som feks med brug af kamme og forskellige materialer at høre eller låne af hinanden om man virkelig tror man kommer til at få rigtig brug for det...reklamer kan jo lokke sig til hvad som helst..

    Jeg har feks ikke så meget forskelligt, men klarer mig med selv at lave mit eget grej..så er der flere penge til spindematerialer

    Jeg er spændt på at komme hjem fra ferie og se hvad du har tumlet med
    Marianne

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hvor er du sød, Marianne, ja, jeg vil helt sikkert være nødt til at spørge igen herinde og jeg skal se, om jeg dog ikke kan finde ud af at lægge et par billeder ind, af det jeg sidder med. Kan ikke rigtig hitte ud af det med at få billederne små nok, men det må jeg se på.
    Jeg kan i hvert fald se nu, at jeg ikke kan spinde fra tot og dermed undgå at karte på en eller anden måde, for den uld jeg har, var så beskidt og desuden lå den bare hulter til bulter i to sække og det var/er ganske umuligt at se, hvad der er hoved og hale på hammene. Så, jeg må nok indstille mig på, at jeg bare skal bruge det til at øve mig på og så strikke det til noget, der ikke skal direkte på huden Og så vil jeg spørge min fåreavler, om han ikke nok vil sætte et mærke i hovedenden af hammen næste gang, (hvis det er gørligt med en Gotlænderham), så har jeg måske en chance
    Venlig hilsen BenteM

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hvor køber I andre jeres råuld? Er der nogen, som har prøvet at købe en portion Merino hos firmaet Danolan?? Jeg bestilte en lille portion, bare for at prøve, men jeg er måske lidt skuffet over det, eller måske bare lidt forvirret over, hvad jeg lige skal gøre med det. Havde forestillet mig, at ulden var pænt hvid, så man bare kunne hive den yderste slidte tot af med et ryk, men så nemt synes jeg altså ikke helt det er.
    Ulden er helt stiv af at ligge på lager (er klippet i foråret) og er snavset og brun i alle spidser, noget af det 2 cm ind i uldtotten, og når jeg hiver i det, kan jeg blive ved med at hive mørt og skørt uld af. Jeg har forsøgt at varme lidt af det lidt i en lun ovn, for at smelte lanolinen lidt og det har hjulpet en smule på stivheden, men godt er det ikke med spidserne.
    Jeg har læst mig til, at sådan gammel og stiv uld skal vaskes, for at man kan arbejde med det, men det har jeg også forsøgt med en lille portion og det kan slet ikke blive blive blødt op i spidserne.
    Og jeg vil jo helst slet ikke vaske det.
    Hvad gør jeg?
    Venlig hilsen BenteM

  9. #29
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg kommer lige med nogen pip allerførst det er i Jylland du bor ? For ellers går vi igang med 5 fårehamme der absolut ikke er soteret på nogen måde på hoved depotet, når vi vender snuden hjem ad igen og vi kan finde en dag alle dem der har meldt sig til kan komme.

    Når jeg står med sådan en ham så ryger alt det slidte og det fra bagdelen og det meste fra benene ud til højre. Dernæst breder jeg dem løst ud på et bord , så hø og andre efterladenskaber som fra klip kan plukkes af. Det der så er tilbage bliver "rullet" sammen og lagt i en pose så det er lige til at tage op og spinde direkte. Når det er spundet/tvundet og bundtet bliver det vasker og værsegod så strikkes der.

    Hvis vi husker det vil jeg prøve at lave en billed serie af det , hvorfor jeg siger prøve, så er det fordi alle bliver så optaget så man som regel glemmer det.

    Lige en ting til man køber ikke råuld, det får man.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #30
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Hvis det bare ikke lugter harsk og grimt tror jeg det er godt nok..

    Jeg får kun råuld af min fætter der selv har får, så købe-erfaring har jeg ikke med råuld..

    Jeg ville nok bare komme det i kuldslået vand..det tager ikke lanoninen..tørre det og så se om ikke det har hjulpet..

    Råuld har de der dumme mørke spidser..det er slid, sol og møg der sætter sig der når regnen skyller det ud af fåret så hænger det der i spidsen..prøv en tot om ikke det går af i vask..er det urin eller lort så skal det væk for det bliver aldrig farveløst efter vask..det har jeg prøvet på den dumme måde hvor en færdigstrikket trøje havde aftegn af misfarvet uld..

    Jeg er mere mistænksom overfor det du skriver at du kan blive ved at rykke mørt og skørt uld af..det lyder sært i mine ører..
    Marianne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •