Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 6 FørsteFørste 123456 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 52

Emner: Vask af råuld med knofedt

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg starter med at sortere ulden ret grundigt, her fjerner jeg løst snavs og dobbeltklip. Herefter lægger jeg det i koldt vand uden vaskemiddel, og bevæger ikke ulden særligt meget i vandet. Herefter bliver det centrifugeret og bliver lagt udenfor for at tørre. På denne måde synes jeg ulden bliver god at bruge til spinding.

    Med hensyn til kartning, så kan du gøre det med hænderne. Du trækker ulden fra hinanden tot for tot. Det tager sin tid, men giver en meget flot struktur på det spundne garn.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Mange tak for svaret, M.Andersen, det vil jeg prøve, for jeg har nu siddet og forsøgt mig lidt med min håndteen og mit snavsede uld og det synes jeg godt nok ikke er nemt at styre. Og lugten er ret slem, synes min kære mand
    Her hvor jeg skal lære det fra bunden, vil jeg gøre mig selv den tjeneste at vaske det i koldt vand, som du skriver OG - så fandt jeg altså lige et sted på nettet, hvor man kan købe et sæt små Louet uldkamme - enkeltradet - til 230 kr. = 280 kr incl fragten og sådan et sæt vil jeg forære mig selv, har jeg bestemt. Jeg troede de kostede det dobbelte

    I erfarne spindefolk her inde kender sikkert alt til priser og indkøbssteder, men hvis nogen kunne tænke sig det samme, så er der et link her til Skovhuse Fåregrej:

    http://www.skovhuse.dk/

    Så nu vil jeg finde vaskebaljerne frem og glæde mig til kammene ankommer
    Venlig hilsen BenteM

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Selv tak!

    Det er en god ide med uldkammene, de er ikke så hårde ved håndleddene når man bruger dem, og de fungerer rigtigt godt.

    Det tager noget tid at lære at spinde på håndteen, så find den gode tålmodighed frem. Men det er sjovt at spinde, så det er alt besværet værd

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Ja, jeg tror det kommer til at tage tid at blive god til det, men jeg har ønsket mig at lære det i rigtig mange år, og tålmodighed er jeg god til, så det skal nok gå.
    Nu har jeg vasket og centrifugeret en portion af ulden og den er lagt til tørre ude på vores havebænk, jeg synes næsten ikke jeg har rørt ved det og alligevel er det blevet filtret noget af det. Men det var det nok i forvejen, tror jeg. Må se, hvad kammene kan gøre ved det
    Venlig hilsen BenteM

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Glemte lige at spørge - hvad er dobbeltklip?
    Venlig hilsen BenteM

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg ved ikke om det er den rigtige betegnelse, men det kalder jeg det.

    Dobbeltklip er de totter der er nyklippede i begge ender. Forestil dig at fåret bliver klippet, nogle steder bliver ulden ikke klippet helt tæt, og det bliver derfor klippet en gang til. Dette giver nogle meget korte stykker uld, der er meget svære at spinde.

    Det uld du skal bruge er det hvor man kan se den naturlige ende i den ene ende og den afklippede i den anden. Det er vigtigt at fibrene er så lange som muligt, da det bliver meget lettere at spinde af det

    Jeg håber dette giver mening, ellers sig til, så vil jeg prøve at forklare det lidt bedre

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Jo, det giver fin mening, det vil jeg også forsøge at få sorteret fra, hvis der er noget. Det har jeg slet ikke tænkt over. Tak igen til dig; )
    Venlig hilsen BenteM

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Når jeg ikke bruger mine kartere..men tager lige fra totten..så bruger jeg heller ikke to hundebørster..

    Jeg bruger kun en..tager først og nipper den slidte hårde snip af mens jeg holder i tippen af lokken..tager min hundebørste (eller en anden tæt børste med stålpigge) og børster godt igennem for snavs osv..vender totten og børster klippeenden...

    Nu kan den så spindes direkte fra klippeenden af

    Jeg lægger mine totter i en kasse med mærker i enderne (Tip og klip)alle totterne Ligger så i samme retning samme retning..og er lige til at gribe til når man har en portion der er klar til at spinde..
    man kan mærke spinderetningen på sin tot ved at den har lidt modstand den ene vej og er glat den anden vej..det skal spindes med den glatte retning..

    garnet får et meget smukkere skinnende udseende når man spinder sin uld når den ligger i samme retning i stedet for at ligge hulter til bulter efter en omgang på kartemaskinen..
    Marianne

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Hej Marianne, jeg ville virkelig rigtig gerne have det smukke, skinnende udseende på garnet, og lære at spinde fra totten, men jeg synes bare den ham jeg står med lige nu, er forfærdelig klumpet og filtret, og jeg tror nok den var sådan, inden jeg puttede den i vand (jeg kom den i koldt vand 3 gange) og der er filtret en masse skidt med ind i. Det er værst i underulden (hvis Godtlændere har sådan noget, nem det ser det ud til) og der skal virkelig bruges mange fingerkræfter, for at få det hevet bare lidt fra hinanden.
    Vil de små uldkamme ødelægge meget af glansen i ulden, tror du??
    Jeg har tænkt på, at man måske kan sortere ulden, så man får de ikke-filtrede, pæne lange totter for sig og alt det filtrede for sig??
    Men det er måske det du mener, når du skriver, at: "man tager først og nipper den slidte hårde snip af" ??
    Venlig hilsen BenteM

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Nå, nu har jeg nærstuderet min uld og forstår bedre, hvad du mener med - den slidte hårde snip : )
    Det er da ret meget, der skal klippes af så?? Flere centimeter!
    Men så forstår jeg også bedre, at man er nødt til at mærke af, hvilken ende, der er "Tip og Klip"
    Jeg lærer virkelig noget her, tak for det, håber I bærer over med, at jeg er sådan en nybegynder
    Venlig hilsen BenteM

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •