Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 52

Emner: Vask af råuld med knofedt

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Gnert Gæst

    Spørgsmål Vask af råuld med knofedt

    Hejsa!

    Hvordan vasker I råuld??

    Vi har nemlig lige prøvet for første gang at vaske råuld og vi gjorde som følger:

    Vi puttede ca 1 kg råuld i et pudebetræk, og smed det i vaskemaskinen ved uldprogram og med lidt uld vaskemiddel i sæbebøtten.

    Vi blev da utrolig overrasket over at det var så utrolig beskidt bagefter, så måske at nogle har nogle tips.

    Vi syntes også at ulden stadigvæk lugter helt utroligt af får og stadig indeholder en del fedt.

  2. #2
    Gnert Gæst
    Hov...kan lige ligge lidt billeder ind af vores første forsøg

    Billed 1: Vores karelske bjørnehund Silver syntes at uld dugter utrolig godt. Disse bylter lavede vi 2 af og smed i vaskemaskinen på samme tid, så de var meget små.

    Billed 2: Lige taget ud af vaskemaskinen.

    Billed 3 + 4: Der skylles.....og dette var EFTER den havde været en tur i vaskemaskinen.

    Billed 5: Ulden efter vask, og med en pokkers masse skidt
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    adanais Gæst

    svar

    Jeg har fået at vide at det er bedst ikke at vaske før det er spindet, da det er nemmere at arbejde med. Så sorter skidt fra, kart, spind, og vask i hånden i harshampoo... har ikke haft problemer med lugt, men har også råulden i skruet ;)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har aldrig vasket noget uld før spinding, det er meget nemmer at arbejde med med lanolinen i ulden, du kan spinde sytråde så.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    02 Jun 2008
    Geografisk sted
    9740 Nordjylland
    Indlæg
    240
    Jeg skyller lort og tis ud i koldt vand..lægger det bare i og efter 10-15min over i en ny balje..de gange det er nødvendigt.. ikke rode ikke kramme ikke gnide.. så vælter jeg det i en kartofflesæk, centrifugerer i vaskemaskinen..

    Breder det ud på lagner i et tyndt lag..går og vender og lufter på det så det meste af grannåle, tæger, avner og andet godt drysser af..

    så kommer jeg det i flyttekasser taper godt for revner og sprækker..

    På den måde kan man tit spinde lige fra totten uden at karte..

    Er det meget beskidt og ulækkert men alligevel værd at arbejde med vasker jeg det i hårchampo.. men stadig højst i lunkent vand..og aldrig i vaskemaskinen..

    Det skidt der ikke kom af under tørring, falder fra når man spinder..det må man lige være opmærksom på hvis man har gulvtæppe..

    Desuden må man være opmærksom på at holde sin rok fri for den lanolin der kan sidde i piben.. den kan godt drille indtil man lærer at holde øje

    Skal garnet farves må man ha al lanolinen ud..

    Der er fine youtube videoer af vask af råuld..
    Marianne

  6. #6
    Gnert Gæst
    AHA....se se hvor blev jeg lige klog der.

    Havde bare fået opfattelsen af at råuld skulle vaskes før det blev kartet og spundet, og så vaskes igen efter det var spundet...

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    ""Jeg skyller lort og tis ud i koldt vand..lægger det bare i og efter 10-15min over i en ny balje..de gange det er nødvendigt.. ikke rode ikke kramme ikke gnide.. så vælter jeg det i en kartofflesæk, centrifugerer i vaskemaskinen..

    Breder det ud på lagner i et tyndt lag..går og vender og lufter på det så det meste af grannåle, tæger, avner og andet godt drysser af..

    så kommer jeg det i flyttekasser taper godt for revner og sprækker..

    På den måde kan man tit spinde lige fra totten uden at karte.. "

    Jamen Marianne, var det ikke dig, som skrev dette her - måske har jeg helt misforstået dig så ?? Altså, når du skriver, at du ikke spinder fra totten med vasket uld??
    Jeg er vist blevet lidt forvirret nu. Tror jeg skal melde mig ind i den spindeforening. Ved du, hvor jeg finder den?
    Venlig hilsen BenteM

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    21 Dec 2009
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    12
    Hej hvis i ikke har karter kan man bruge en 2 hundebørst m/ pikke der ligner karter tag en tot uld fastgør den i den ene børste så uldspisserne stritter ud, børst med den anden og friser fra spissen og opefter når hele toten er friseret tager man totten af den man frisere med da den vil havne på den anden børste læg den på igen og gentag prosessen indtil der ikke er mere snavs på ulden ca 3-4 gamge

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    29 Mar 2013
    Geografisk sted
    Ørum, Tjele
    Indlæg
    198
    Jeg vil gerne igang med at lære spinding på håndteen og her skulle det virkelig være en mega-fordel, at ulden IKKE er vasket først, har jeg læst mig til?! Som du siger, Hundeuld, så skulle man kunne spinde tynde, tynde tråde så ; )
    Jeg har ingen kartemaskine og mine dårlige albuer kan ikke klare håndkarterne.
    Jeg har 2 sække "dejlig" beskidt Godtlandsk pelsuld at øve mig på, så jeg tror jeg vil gøre som PIPI foreslår, nemlig en rå-rensning med nogle børster istedet for. Men skal det være nogle særlige hundebørster?
    Kan man ikke bruge alm hårbørste med dupper på enderne af piggene, mon??
    Men, tak for de gode oplysninger, jeg lige fik der
    Kommer nok til at skulle bruge noget kvalificeret hjælp herinde, for jeg er fuldstændig på bar bund ellers, altså

    Nå, så fik jeg prøvet et par børster, det duede i hvert fald ikke Jeg må vist gå over til bare at grov-rense med hænderne. Hvad gør I andre for at få ulden nogenlunde ren og klar til spinning??
    Venlig hilsen BenteM

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    05 Oct 2012
    Geografisk sted
    i
    Indlæg
    158
    Jeg starter med at sortere ulden ret grundigt, her fjerner jeg løst snavs og dobbeltklip. Herefter lægger jeg det i koldt vand uden vaskemiddel, og bevæger ikke ulden særligt meget i vandet. Herefter bliver det centrifugeret og bliver lagt udenfor for at tørre. På denne måde synes jeg ulden bliver god at bruge til spinding.

    Med hensyn til kartning, så kan du gøre det med hænderne. Du trækker ulden fra hinanden tot for tot. Det tager sin tid, men giver en meget flot struktur på det spundne garn.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •