Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: klassisk sømandstrøje

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48

    klassisk sømandstrøje

    Hej.
    Så er der en klassisk sømandsbluse klar til mit 19 årige barnebarn. Den er strikket i 100% uld i den marineblå farve. Den lyse farve er opstået ved at jeg har taget billedet udendørs i solskinsvejr.
    Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg i Århus
    sømandsbluse 1.jpg

    sømandsbluse2.jpg

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af Tove Se meddelelser
    Hvorfor har jeg mon ikke Tilladelse til at se disse to billeder...... ??
    Prøv at genstarte din maskien eller måske slette cokkies, for jeg kan fint se billederne..

    Dejligt at sådan en trøje igen...


    Må vi se strømpemaskinen fra 1934 det vil da være vildt dejligt at have den liggende her http://rokken3.dk/forum/forumdisplay.php?f=88 jeg har aldrig set sådan en.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    13 Jul 2010
    Geografisk sted
    Fyn
    Indlæg
    75
    Citat Oprindeligt indsendt af Birthe Risbjerg Se meddelelser
    Hej.
    Så er der en klassisk sømandsbluse klar til mit 19 årige barnebarn. Den er strikket i 100% uld i den marineblå farve. Den lyse farve er opstået ved at jeg har taget billedet udendørs i solskinsvejr.
    Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg i Århus
    sømandsbluse 1.jpg

    sømandsbluse2.jpg
    hvor ER den flot.. er imponeret over at nogen har mod på de mange omgange der er i en så stor størrelse.. selv havde jeg kun mod til en str. 6 mdr. :) -
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej Janne.
    Mønstret "er" skam også på din røde Passap. Du skal strikke på forreste seng alene og med sorte afstrygere. Du sætter støtter op under de nåle, du har i arbejde. Sæt hver femte støtte ned i hvilestilling. Strik 4 rækker med låsen på AX derefter 2 rækker med låsen på N. Derefter skal du forskyde mønstret d.v.s. at det nu bliver den midterste af de 5, du før havde i arbejde, der sættes i hvil. Strik 4 rk. AX + 2 rk. N. Og således fortsætter mønstret. Det er lidt nemmere, hvis du har nålevælgerkammen med de røde "løse tænder". Eller hvis du har hulkort (Deco) på din maskine. Jeg strikker på den elektroniske E-6000 og der koder man bare et nummer ind. I babystørrelse er det afgjort en overkommelig opgave på den røde/pink maskine. Rigtig god fornøjelse med det.
    Venlig hilsen fra Birthe Risbjerg

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej Heddimor.
    Ja, nu må du altså se at komme i gang. Eller også komme herover, så må vi jo finde ud af at få dem klargjort. Havde lige sokketræf i lørdags med de antikke sokkestrikkemaskiner. Det var vældigt spændende. Nogle af maskinerne er fra 1870 og fungerer perfekt efter en grundig rengøring og justering. Jeg har arvet min mormors fra 1934. Den har ikke været i gang siden 2. verdenskrig gjorde det umuligt at skaffe velegnet garn.
    Som du kan se af mit svar til Janne, kan mønstret også strikkes på dine maskiner. Men andre mønstre kan jo strikkes nemmere og fuldautomatisk, som det ses i instruktionsbogen og i det lille mønsterhæfte.
    Med venlig hilsen fra Birthe Risbjerg

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej Hækla.
    Efter en vinter, hvor jeg har strikket mange par strømper, huer og tørklæder (altsammen på maskine), var det dejligt at strikke noget større, som den norske trøje samt sømandstrøjen.
    Jeg strikker jo også meget på min "håndstrik på maskine" maskine, My Rock, men lige nu gælder det altså min elskede Passap maskine.
    Kan dog godt strikke i hånden også. Har igennem flere år strikket på Hanne Falkenbergs "Skyline" , men gik i stå og da min veninde manglede et håndarbejde strikkede hun lige de sidste halvandet ærme samt monterede den. Den er superlækker. Til gengæld har jeg lovet at strikke strømper til min venindes børnebørn. På den måde er alle glade og det er jo det vigtigste.
    Med venlig hilsen fra Birthe Risbjerg

    P1010275.jpg

    P1010276.jpg

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    20 Feb 2009
    Geografisk sted
    8270 Højbjerg
    Indlæg
    48
    Hej Heddimor.
    Jeg tror ikke, du skal glæde dig for tidligt med hensyn til strømpeproduktion på min mormors maskine. Jeg strikker med stor fornøjelse strømper på min Passap, men syntes alligevel, det er spændende at "få liv" i den gamle maskine. Det er en Favorit fabrikeret i Sverige, hvor min mormor boede. Den kan ikke strikke rib, desværre. Muligvis får jeg senere lejlighed til at købe en, der kan strikke rib. Husker ikke lige mærket, måske var det en Victoria.
    Min mormor købte den i 1934 for at tjene penge selv. En del af betalingen for maskinen foregik dengang ved, at man strikkede strømper med det udleverede garn og efter specielle skabeloner. Prisen var 25 øre pr. par. Hun har gemt alle kvitteringer, dog ikke prisen for maskinen. Jeg har hørt, at min morfar var imod hendes beslutning, så det var nok en hemmelighed, som ikke skulle gemmes. Hun har leveret 160 par strømper gennem 16 mdr. og fået leveret 16 kg. garn. Altså 100 gr. pr. par. Det var tyndere, end det garn vi bruger i dag og der skulle strikkes forstærkning ind i hæl og tå. Og det var langskaftede strømper, kan jeg se af opskrifterne.
    Med venlig hilsen fra Birthe i Århus

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •