Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 14

Emner: hjælp til fortsættelse på mit strikkede/hæklede tæppe

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300

    hjælp til fortsættelse på mit strikkede/hæklede tæppe

    Jeg har nu i et stykke tid været i gang med dette projekt, som skal blive til et sengetæppe til vores gæsteseng.

    jeg mangler at hækle to rækker af firkanter på, og derefter hæfte ender.

    men nu ved jeg ikke helt, hvordan jeg skal komme videre.

    designet havde jeg tænkt på denne måde. de strikkede firkanter skal være midten af tæppet, og derefter skal der komme en stor "bort" af hæklede masker.
    mit problem er, at jeg gerne vil have firkantet hjørner, ikke de typiske afrundede hjørner, som hækling normalt gør.

    og nu ved jeg ikke helt, hvad jeg skal overveje og gøre , så jeg håber at jeg kan hente hjælp og inspiration herinde fra jer gæve rokkere. I har inspireret og hjulpet mig så mange gange før
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    12 Jun 2010
    Geografisk sted
    3000 Helsingør
    Indlæg
    675
    Hvilke hækle-masker har du tænkt dig at bruge til kanten?

    Det ser forresten rigtig fint ud allerede, jeg glæder mig til at se det færdigt
    Men, når du skal hækle hjørner hækler du f.eks: 1stgm, 3lm, 1stgm i hjørnet
    I næste omgang hæklet du så: 1stgm, 3lm, 1stgm og lm buen i hjørnet

    Håber det giver mening. ellers siger du bare til
    Det er sundt at leve sjovt, men det er ikke sjovt at leve sundt


  3. #3
    lis ai Gæst
    Flotte farver dit tæppe har.
    Du kan sagtens hækle "firkantede" hjørner.
    Enten som Bjergged skriver eller bare ved at hækle 3 m i hjørnemasken på hver omgang. Og det er ligemeget om du bruger fastm eller stangm.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    jeg havde tænkt, at jeg ville hækle striber, altså en række fast masker og en række stangmasker med en farve, så ville jeg skifte farve og hækle en række fastmasker og en række stangmasker, for derefter at skifte farve igen.

    lyder det ikke som en god plan, eller skal jeg lave et større stykke med ens farve ?

    kunne jeg lave en luftmaske bue på hver anden omgang, sådan at jeg hækler tre luftmasker, når jeg hækler rækken med stangmasker, men med fastmasker laver jeg ikke nogle luftmasker, men følger bare buen - håber at det giver mening.

    men får jeg så firkantet hjørner, eller skal jeg lave en speciel kant sidst på tæppet, som trækker det ud, så det bliver firkantet. jeg synes tit, at luftmaske buer giver afrundede hjørner.
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300

    Nogle ideer, som jeg lige hurtigt kradsede ned

    har tænkt over nogle ideer, som jeg lige hurtigt har lavet en skitse af.

    på billedet, hvor der er lavet trekanter minus toppen.

    - tænkte at jeg kunne hækle fire trekanter uden top, også tage lidt ud for hver gang, og tilslut hækle stykkerne sammen.

    på billedet med krudseduller i toppen.
    - det er det billede jeg har, hvor jeg kan lave luftmaskerne, men ellers hækle rundt.

    på billedet med de firkantet stykker.
    - tænkte at jeg kunne hækle frem tilbage på enderne af tæppet først, indtil det har den længde, som jeg vil have. derefter kunne jeg hækle siderne. jeg er dog lidt usikker på, hvordan det vil se ud med forskellige striber, de kommer jo ikke til at passe sammen.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  6. #6
    lis ai Gæst
    Du kunne afprøve dine ideer på et mindre stykke strik først for at se om det virker inden du kaster dig ud i kanten på dit tæppe.

    Personligt ville jeg synes en enfarvet kant ville samle tæppet.
    Og jeg vil tro, at du skal sætte af til hjørner med det samme for at det bliver pænt. Hvis du vil ha` buer i kanten skal du sørge for at buen lligger præcis på hjørnet.
    Jeg vedhæfter et billede som måske kan give dig en ide, om hvad jeg mener.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300

    Sådan fordeler farverne sig

    det er et billede af det garn, som jeg har til min rådighed, når der skal hækles bort.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    Lis Ai

    jeg kan på billedet få en fornemmelse af hvad du mener, men jeg er ikke komplet sikker.

    har du hæklet den kant af fastmasker, men hvordan har du vendt, det ser næsten ud somom du ikke har tillagt masker i hjørnet, men valgt hvor det skulle være og derefter så lavet kanten. kan du give mig opskriften på den metode, for hvordan lægger du så til?

    det er faktisk ret sødt med de små buer forenden af tæppet. det var bestemt værd at overveje :-)
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

  9. #9
    lis ai Gæst
    Jeg har hæklet kanten rundt og rundt.
    start lige indenfor den ene kant og hækl fastm hen langs siden. Lige mange i hver firkant og 1 fm i samlingerne ( pas på det ikke kommer til at bølge).
    1 fm i dit hjørne. Fortsæt henad næste side osv . Slut med 1 km i den 1 fm i omg.begyndelse. 1 lm og nu 1 fm i hver fm.. 3 fm i hjørne-maskerne. Slut med med 1 km i den 1 lm. Husk lige mange masker på de to lange sider og lige mange masker på de to korte sider.
    Hvis du hækler enfarvet behøver du ikke slutte med 1km og begynde med 1 lm, så kan du bare sætte en tråd ved omgangen begyndelse.
    Næste række 1 fm i hver fm, 3 fm i den midterste af de 3 hjørnemasker.

    Hvis du vil hækle med stgm. istedet for fm er det jo bare samme måde.

    Buerne er hæklet med * 1 fm, spring 1 fm over, 5 stgm i næste fm, spring 1 fm over* Gentag * - * omgangen rundt. Her skal du måske snyde lidt for at ramme hjørnemasken med de 5 stgm eller med 1 fm.

    Eller du kan lave en kant på sidste række med luftmaske buer og derefter hækle stgm rundt om lm-buerne. Her gælder det samme princip. Enten at få en fm i hjørnemasken eller lige på hver side af hjørnemasken, så får du lm-buen lige på hjørnet.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Jun 2010
    Geografisk sted
    Midtjylland
    Indlæg
    300
    Tak Lis Ai, det var en dejlig og grundig forklaring, nu tror jeg, at jeg har forstået opskriften :-) laver nok lige en prøve først, men det lyder ikke så voldsomt svært, og nu blev det tydeligt for mig, hvordan hjørnet laves på første omgang, for derefter at tilføje masker på anden omgang :-)
    For en forfatterinde er bøgerne hendes børn.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •